10 Pinkster Quiz vragen voor de oplettende HF lezers (met antwoorden)

1, 3, 4, 5, 8 zie ik niet direct. Kan ook komen omdat het vrijdagavondlaat is. Ik denk er nog even over na. In ieder geval leuk quizje!

1 like

Geweldig forum toch😀

1 like

Mijn beste,

Plezant!!
Zo op het eerste gezicht weet ik er 5 te benoemen.:watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Echt leuk. Ik weet er nauwelijks 1 of 2 en dat houdt mij nederig.

1 like

Ik kom maar tot 1, 6, 7, 9 en 10. Die anderen, daar moet ik heel erg veel en hard over nadenken.

1 like

Ik kom alleen niet uit vraag 5.

1 like

Met een klein beetje hulp blijft alleen 4 tot nu toe onbekend met een gokje voor 8.
Leuk gemaakt deze quiz!

1 like

Alleen 9 weet ik niet zeker, de rest denk ik te hebben. 3 was nog de meest cryptische.

1 like

nog 3 minuten, dan kunnen de antwoorden komen !

  1. De secondenwijzer (dead-beat second)
  2. Cartier (tank)
  3. Houten
  4. 112
  5. Japan
  6. Wijzers liften (Bergeon)
  7. Sinn
  8. Een mooie donkere, chique blauwe kleur. Fluweel achtig.
  9. Alan Parsons, Pink Floyd?
  10. L (van Pellikaan)
2 likes

oef dat is wel een zeer goede eerste poging.
Vragen 1,2,3,4,5,6,7,8,10 zijn goed
9 is fout

Zo’n vermoeden had ik al :sunglasses:

1 like

9: oprichting prisma horloges?

2 likes

Superleuk initiatief! :+1:

1 like

vraag 9 is inderdaad goed !!!

Hierbij de complete antwoordenlijst:

Vraag 1: Dit is een Grönefeld One Hertz dead beat seconds . Zie youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=PgIJIZjAZ48 By the way, Grönefeld is een nederlands horloge merk. Het is een familie bedrijf, dat geleid wordt door de broers Tim en Bart Grönefeld (derde generatie) vanuit Oldenzaal.

Vraag 2: Plaatje is van een Renault FT-17 tank. Deze tank (uit Wereld Oorlog I) was de inspiratie voor Louis Cartier voor zijn ‘Tank’ horloge in 1917. Het horloge werd als eerste gepresenteerd aan USA general John Pershing. Cartier is dus het goede antwoord.
Hieronder plaatje van een Cartier Tank Normale uit 1920.

Vraag 3: Je ziet een marathon schaatsenrijder met het ‘spruitjes pak’. De klassements leider in de marathon zesdaagse droeg dit pak met verwijzing naar elfsteden tocht winnaar Henk Angenent, die spruitjeskweker was. De discussies op HF gaan altijd over de ‘spruitjes lucht’ van de Rikketik beurs . Deze was op 30 April in Houten. Dus Houten is het goede antwoord.

Vraag 4: Je ziet een Panarai en het alarm telefoonnummer is 112. Dus we zien hier een Panarai 112 of voor de liefhebber PAM00112.

Vraag 5: De gevraagde merken zijn: Tissot, Omega, Mondaine, Junkers, Rolex. Als je dit invult komt verticaal Seiko te staan, En Seiko komt uit Japan. Dus Japan is het goede antwoord.

Vraag 6: Dit is een Bergeon Wijzerafnemer Presto 1

Vraag 7: Op de kaart ligt het plaatsje Sinn. Overigens is Sinn horloges gevestigd
in Frankfurt am Main. De naam Sinn komt van de oprichter piloot Helmut Sinn (in 1961).

Vraag 8: Beetje lastig wellicht, daar gaan we:
De film is CITIZEN Kane. Dan een NH hotel. Vergeet het liggende streepje niet (dat is geen minteken) !. Dan de som: 91 kwadraat is 8281, 8 kwadraat is 64, 2 kwadraat is 4 en 1 kwadraat is 1. Opgeteld 8281+64+4+1= 8350. De biljartvereniging die in Deventer zit (google even) heet Deventer 83. Dus 83 onthouden. De romeinse cijfers: XXX is 30, X is 10, V=5 dus opgeteld 30+10+5+5=50 maar 50 is in romeinse cijfers weer een L.
Alle aanwijzingen achter elkaar: CITIZEN NH-8350 83L (streepje wordt wel/niet gebruikt).
Natuurijk op het forum te vinden Review: Citizen NH8350-83L (Cal.8200) of even googlen . Antwoord is blauw (sunburst).

Vraag 9: Je ziet een Prisma. En in 1948 leverde het nederlandse horloge merk Prisma haar eerste horloge af.

Vraag 10: Een weggevertje natuurlijk. Je ziet een pelikaan. En voor HFLE 2017 is de Pellikaan een mogelijke optie. Dus we missen de letter L (Pelikaan en Pellikaan).

Allen dank voor het meespelen !!
Volgende maand weer een nieuwe ronde !

9 likes

Hele fijne Quiz, maar vraag 8 was ik nooit op gekomen :slight_smile:

2 likes

Fantastisch dit :thumbsup:

1 like

Ik zie geen Panarai, maar een Panerai. :innocent:

1 like

mmm ik had er 6 goed… niet slecht vinnik :slight_smile:

2 likes