2015: welke vintage droeg jij in 2015? (2015 dus niet meer posten misschien?)

Vandaag is mijn eerste vintage gearriveerd (met dank aan MotoSkooly). Ik heb hem direct maar even om mijn pols gedaan. :smile:

8 likes

De afgelopen paar dagen een Tissot Seastar met 2481 uurwerk. Mooi hoe de wijzerplaat afhankelijk van lichtinval heel verschillend kleurt.

5 likes

Vandaag begonnen met een ander horloge, maar nadat de pakjesman was langsgekomen mijn NA aan de pols gedaan. IRL mooier dan op deze snelle foto, lekker fout met zijn gouden/zwarte combi, maar ik vind hem mooi!!

3 likes

Vostok Amphibia Antimagnetic:

1 like

9 likes

Met dank aan Melvin weer een mooie nieuwe oude om de pols.
ETA2390 en met een P gesigneerd glaasje

5 likes

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xfp1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/11906256_890054987709356_185475844_n.jpg

Weet nog niet 100percent zeker of deze in de verkoop gaat. Zeker niet na de uitstekende service van @Floris155

8 likes

Ziet er goed uit! Is de bezel nou bakelite of acryl? En hoe zie je het verschil eigenlijk?

Onmogelijk verschil te zien. Acryl is eigenlijk de opvolger van Bakeliet. Bakeliet werd gewoon na de 50s niet meer gebruikt. Dus kan je aannemen dat deze acryl zijn.

Hmm, ik dacht dat het in de jaren '60 ook nog gebruikt werd in duikers.

Ik betwijfel of het dan nog bakeliet was en geen nieuwere vorm van plastic. De enige manier om het verschil tussen de verschillende soorten kunststofharsen te zien zou een chemische analyse zijn.

De productie van Bakeliet (uitgevonden door een Belg trouwens!) is tegenwoordig verboden.

1 like

Aha, dus meestal kan je er van uitgaan dat het acryl o.i.d. is. Bakelite heeft vaak een meerwaarde als dat genoemd wordt, maar volgens mij is dat met acryl niet het geval. Kijk bijvoorbeeld naar de Jenny Carribbean duikers, die hebben bakelite. Overigens super gave horloges.

Mijn momenteel enige vintage

8 likes

Misschien, maar het klopt gewoon niet.
Beetje naamsverwarring doordat Rolex (ik denk als eerste, met de GMT Master I) het een Bakelite Bezel noemde.

En zo de naam is blijven hangen maar ze zijn echt snel overgeschakeld op acryl en andere kunststofharsen. Vrij zeker dat geen enkel horloge na 1960 bakeliet had.

Om vintage Diver te quoten:

[QUOTE]vintagediver The bezel insert is acrylic. I believe that a few early watches actually used Bakelite, but that’s the exception, not the norm. Many folks say Bakelite in reference to these types of bezels, but they’re really acrylic.[/QUOTE]

1 like

De hele dag deze zeldzame oldschool / pre G- Shock Casio.
DW-1400

Wat was ik toch een bofkont in de jaren 80 :smile:

3 likes

Aha, dank. Verhelderend!

8 likes

Vandaag een ENICAR dresser op leer. Had ff geen zin om de r.v.s. stalen Enicar band eraan te frummelen. :smile:


7 likes

Vandaag mn “nieuwe” Heuer Autavia 1163 Viceroy. Net geserviced, nu opzoek naar een juiste pusher…

7 likes

Dit mooie brokje antiek. Niet te zien op de foto maar de wijzers zijn heel mooi geblauwd :smile:

7 likes