🔒 2016: Welke vintage draag je vandaag?

Dacht al wel dat jij 'm had opgepikt :wink: Erg mooi!

1 like

Koperkleurig inhouse Lemania cal.3000 uurwerkje uit 1964.

2 likes

Is toch een UG polerouter mod of vergis ik me?

Is Inderdaad een 18ct Universal Geneve Polerouter Deluxe. Mod zou ik niet zeggen. Dit horloge heeft een leuke gedocumenteerde geschiedenis:

This watch
was commissioned by the Maltese noble man, Baron Jerome D’Amico Inguanez,
the 7th Marquis De Piro and 8th Baron of Budaq, by Universal with a unique
hand-painted glass enamel dial, and presented to the Archbishop of
Westminster (head of the Catholic church in England and Wales), His
Eminence Cardinal William Godfrey in 1960 in recognition of Cardinal
Godfrey’s role as Apostolistic Delegate to Malta and Gibraltar during the
Second World War and up to his appointment as Archbishop of Liverpool in
1953.

Het horloge wordt in november geveild in Geneve.

2 likes

Oké, dank je voor de uitleg!
Kijk er nu iets anders naar :wink:

5 likes

Tja, weet om een of andere reden altijd wel een paar dagen om de pols te blijven hangen: :smile:

7 likes

Er is nog wat werk aan, maar toch draag ik al even m’n 1964 Lemania ref. 920-64 met inhouse cal. 3000. Het ziet er op 't eerste zicht een vintage dressertje uit, maar het gaat om een 36mm zeldzame epsa super compressor met enkele kroon (en dus geen 2 kronen zoals 95% van de super compressor horloges).

10 likes

ben verandert van idee, deze kwam juist binnen uit de UK !

5 likes

Heb je een bron om te motiveren waarom deze kast zeldzaam is? Heb er meerdere horloges mee liggen. Ze zijn minder populair dan de tweekroons versies, (vooral vanwege diameter) maar zeker niet zeldzamer volgens mij. Beetje een Catawiki tekstje dit.

Staat er SUPER compressor op de kast trouwens? Klikdeksel variant met veerring? Dan is het volgens mij een ‘gewone’ Compressor van EPSA.

1 like

Seiko Grand Quartz uit 1978.

7 likes

Ik ken wel degelijk het verschil tussen een compressor en super compressor, geloof me :slight_smile:
Dus geen ‘klikdeksel’, maar wel een 14-zijdige schroef caseback met vermelding ‘EPSA super compressor’, duikhelm, en de 2 brevet nummers :wink:

Info over zeldzaamheid heb ik al op verschilllende plaatsen gelezen. De markt wijst het imho ook uit hé, honderden 2kroons super compressor horloges te vinden, maar de single-crown variant moet je al serieus naar zoeken. Nochtans staat het ook gewoon op de achterzijde.

Naar mijn inschatting van de markt is de enkele kroon variant dus wel degelijk zeldzamer, ook al ligt de lagere populariteit misschien aan de basis.

Leuk. Zeldzaam dan ook wellicht (maar bron is altijd leuk). De markt zegt hier niets, want gewoon minder populair dan de grotere en/of tweekroons modellen met een meer duiker-uiterlijk.

Goede aanwinst en leuk merk. Ik heb single crown Compressors (klikdeksel) van glycine (2x) en een Buren met microrotor en Gay FrĂšres band.

1 like

Ik zal even de bron voor je opzoeken, kom erop terug via PM :wink:

Gewone compressor varianten met enkele kroon zijn er bij de vleet te vinden, helemaal akkoord, maar SUPER compressor horloges met enkele kroon zijn echt wel erg schaars.

Vandaag deze extravagante Seiko was jĂĄĂĄĂĄren geleden mijn allereerst HF-aankoop van een zekere meneer@Krabong :relaxed:

8 likes

Geloof ik wel. Waardeer de compressor en super compressor modellen ook zeer, maar het is nou niet echt een ‘hardloper’ in de vintage markt. Er zijn er nog heel veel ‘onder de radar’.

1 like

Klopt!

Het is ook zo, er zijn veel producenten geweest die 2kroons epsa super compressor kasten hebben gebruikt (toch wel een 45tal), dit is veel minder waar voor de 1kroons variant (ik heb enkel al een Olma, een Zodiac, en meerdere Lemanias gezien).

De Lemania’s zitten (nu nog) wat onder de radar, maar de combinatie van de heerlijke inhouse cal.3000 familie, met de draagbare 35/36mm maat, en de single crown super compressor kast maakt ze wel Ă©rg interessant vind ik.

Relativeer ‘onder de radar’ ook wel wat, er zijn reeds groepen van verzamelaars gericht specifiek op deze Lemanias :slight_smile:

Dat wel. Mijn Buren (hoewel niet eens bijzonder mooi, vind ik) is ook onvindbaar met originele GF band tegenwoordig.

4 likes

Je maakt me benieuwd, Jeroen, fotootje graag! :slight_smile:

Foto staat hierboven. Meest geweldige detail van deze microrotor: het ‘streepje’ tussen Intra en Matic is een minuscuul Buren logootje :smiley:

1 like