πŸ”’ 2016: Welke vintage draag je vandaag?

Nog een aanvulling.
Check this out @MartijnV :laughing::+1::+1::+1:

http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/14637-2011-quartz-accuracy-test-guess-winner.html#/topics/14637?_k=gsxd38

Ik zag zo’n Raketa afgelopen weekend op een rommelmarkt liggen. Ik had m bijna gekocht maar hij liep niet helemaal lekker. Wel een leuk horloge!

Die had ik inderdaad al gelezen! Eigenlijk zou je alle uurwerken een service beurt moeten geven, afregelen en dΓ‘n gaan testen. Geeft een eerlijker beeld dan uurwerken testen die misschien sinds de jaren '70 geen nieuwe olie hebben gezien.

2 likes

Nog een interessante link.

http://wornandwound.com/guide-to-high-accuracy-quartz-haq-watches/

klasklok!

1 like

klasklok!

Volgens mij zit deze 1130 ook in een aantal militairtjes van mijn laadje - loopt super denk ik?!

Na een dagje Seiko Bullhead nog even door met een dikke bruine dial - een hele vette maar wel vintage nepper die best lekker bekt…

3 likes

Na het werk weer de Waltham.

9 likes

Prachtig ding zeg! Welk bouwjaar (ca.)?

En hebben jullie dan al eens die speciale gelijkzet functie van één van de Crystron modellen gezien - lijkt me ook bijzonder. Deze hier maar is wel een aardig vroeg quartzje volgens mij
heeft hem niet (loopt zowie zo niet geloof ik)

6 likes

mijn King Quartz loopt met deze koude temperaturen helemaal niet lekker meer :pensive:

1 like

Mondia Orbitron automatic

Hoe kan dat dan ?
Dat heeft dan toch eerder met versmering ed te maken dan met quartzcristalletje

Dit is géén quartz maar een electro mechanisch uurwerk. (zitten wel wat transistors in)
Die functie heeft alleen de 7803a toch? Die heb ik, met 36000BpH uurwerk, dag/datum quickset door knop indrukken afhankelijk van in welke positie je hem houdt. (de kast) Die gelijkzetfunctie heb ik dus ook, alleen nog even uitvogelen hoe die exact werkt.
https://sweep-hand.org/2013/11/28/cosmotron-7803a-movement-the-special-version/

@koekoek en @HorlogeHalle, dat is inderdaad een schoonmaak/olie probleem.

6 likes

Quartz kristallen zijn nog al temperatuursgevoelig. Daarnaast zijn grote temperatuurs verschillen ook niet echt gunstig.

@MartijnV mijn horloge liep in de zomer nog perfect. Hoe komt het dan dat hij nu opeens niet meer lekker loopt? Mijn model is geen thermocompensated model

1 like

Kou. Oude olie wordt dikker, quartz uurwerk heeft dan niet genoeg kracht meer om het horloge te laten lopen. Hou hem maar eens een poosje in de broekzak, of een poosje in de zon (wel op blijven letten dan dat ie niet gloeiend heet wordt)
Vaak gaat ie dan wel weer lopen.

3 likes

Hij loopt wel maar als ik hem om doe stopt hij een paar minuten. Daarna gaat hij weer lopen. Dus zowel als hij rustig op de kast ligt als om mijn pols zit loopt hij gewoon. Maar denk dat hij stopt door het temperatuurs verschil van de kast naar de pols.

1 like

Kan ook nog steeds een olie probleem zijn. Controleer ook de batterij, het zal niet het eerste horloge zijn dat best lang met een batterij doet waardoor die gaat lekken en je er pas achter komt als het te laat is.

@domega die cosmotron gelijkzet functie is inderdaad heel geinig, werkt prima :slight_smile: (zie ook eerder gegeven linkje)

3 likes

Maakt me nieuwsgierig - was ooit fan vd Messagewatches en heel erg blij met mijn Junghans met antenne - maar dit is net weer even leuker !

1 like