7A38 Vraagje

Hallo Vintagemannen,

Ik heb een vraagje voor jullie. Ik heb gemerkt bij vol zonlicht, dat mijn NOS Yema SpationauteIII een vuil glaasje heeft langs de binnenkant. Leek me wel leuk om eens zelf op te lossen in m’n vakantie. Ik heb ervaring met batterijtjes vervangen en stiften uitwippen bij oude vijfjes, en vroeg me af of dit zelf te doen is?
Om de kast open te doen heb ik zo’n Bergeon 2533 zuigdinges liggen om (hopelijk) krasloos deze achterkant te openen:

Een Jaxa opener zie ik niet echt zitten met die hoogglans…

Maar dan? Ik vermoed dat de stift van de kroon ontgrendeld moet worden op de gebruikelijke manier?
Kan je nadien de quartzmodule er zo uithalen of is er nog een extra uitdaging met de pushers?

Tips? Ik hoor ze graag.

John

Pushers leveren over het algemeen geen enkel probleem op. Stift eruit via de gebruikelijke weg. Overigens krijg ik 90% open met frixie…hopen dat je niet bij die andere 10% zit.

Succes.
Men

Vandaag deze eens onder handen genomen, zoals jullie zien is het glaasje wel heel vuil langs de binnenkant.

Een wereld van verschil :ok_hand:

Ging mooi open met Bergeon 2533, geen krassen gemaakt op het deksel.

2 likes

Dammit, na mijn foto hierboven gezien te hebben ontdekt dat er 3 stofjes langs de binnenkant zaten.
Dus weer open en schoonblazen, nog eens een duidelijke foto genomen van dat 7A38 quartz-kaliber, 15jewels, mooi om zien hoe kwalitatief die dingen ineen gestoken werden indertijd.

Nu wel helemaal goed :thumbsup:

2 likes