Aankoop rolex echt of fake

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Ik heb onlangs een Submariner verkocht aan Jaap / @SuperC en hij heeft me meteen even wat dingen laten zien over Rolex, zoals ik voor vragen over vintage Breitling bij Rene kan aankloppen weet ik nu bij wie ik moet zijn voor een kroontje als ik er zelf niet uitkom (altijd wel eerst zelf je research doen natuurlijk)…

De laatste tijd heb ik steeds vaker dit merk in mijn handen en dan gaan je vanzelf wat dingen opvallen waar je het aan kunt zien, het schrift op de binnenkant van de bracelet is vaak een dead give-away. De datum loupe moet echt vergroten en dat is bij een replica zelden het geval.

Tis al heel wat dat er niet zo’n blauwe sticker op zit.

Ik had een keer m’n sub op een replica forum geplaatst. Al die knakkers wilden gelijk weten waar ik die had gekocht en wat ik er zelf nog aan gemod had omdat ie zo echt leek.

Het is heel erg prettig als er veel mensen zijn die kennis hebben van het onderscheiden van de details bij Rolex. Ook bij de oudere modellen is het voor mij altijd erg leerzaam te kijken naar de kleine details zoals lettertype, uitlijning als het gaat om meerdere versies. Dit is zelfs niet alleen bij Rolex. Onlangs me eens proberen in te lezen in Omega en dan met name speedsmasters. Dat is weer volle bak investeren en heel, maar dan ook heel veel zien, beoordelen etc. etc. Ik blijf liever bij Rolex :slight_smile:

Maar dan zijn er ook nog mensen die gaan “modden”…met
een echte bezel, wijzerplaat, kroon, etc. dan wordt het m.i. erg lastig om vanaf een foto vast te stellen of het een fake betr.
just my 2 cents :grinning:

1 like

Grappig…Sammie denkt daar heel anders over…:laughing:
Die noemt anderen juist pocher.

Laat mij maar een fake kast zien die overeenkomt met die van een echte. Bijvoorbeeld een GMT of Submariner. De vormgeving en de finish komen niet overeen hoor. Fake bezels ook nog nooit gezien die erop lijken. Yukiwatch heeft dat soort handel.

@SuperC: je schreef: “Het voelt goedkoop aan”.

Is het mogelijk dat het gewicht head-only al bepalend is voor echt of niet?

Wat hij denk ik bedoeld is dat bijv. de links in de band hol zijn en niet solid. Voelt allemaal heel erg blikkerig aan. Daar begint het dan al mee. Maar ook de head zal zeker niet hetzelfde gewicht hebben. Ook qua afwerking zie/voel je dat vrij snel.

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Dat heb je met de oude rammelbanden van Rolex (78790A) ook.

Een horlogemaker die ik ken heeft, een tijd terug, 6 jaar op Bonaire gewerkt voor een Rolex AD. Hij houdt een Rolex en een “Rolex” uit elkaar alleen maar door ze vast te pakken en met de vingertoppen het staal te voelen. Zijn woorden waren “het staal van een echte Rolex voelt een beetje vettig aan.” :wink:

1 like

Ik vraag me af hoeveel neppers ter service bij Rolex worden aangeboden. De meeste eigenaren zullen geen flipperaars zijn met veel ervaring.

Toen ik bij Breitling NL werkte, hebben we een paar keer een nepper ter revisie aangeboden gekregen. Of de eigenaar danwel de juwelier (die stuurde het horloge naar ons) hier de sufferds waren, werd ons niet duidelijk. In beide gevallen met een Aziatische 7750-kloon.

Niet te vergeten de afwerking van de hoeken van de band, kast en sluiting. Heb een keer een replica vastgehad met zulke scherpe randen langs de sluiting dat je jezelf er aan open kon halen. En dat was volgens de eigenaar een replica van zo’n 500 euro.

Verspilt geld.

Wat mij misschien nog het meeste verbijsterd is hoeveel geld mensen willen uitgeven aan een replica, dat iemand een keer 50 euro uitgeeft kan ik nog begrijpen, maar dat men ruim 300 euro betaalt in Turkije en hij begeeft het na een jaar en er dan gewoon weer een koopt, dat begrijp ik echt niet. Ik heb een collega die na twee nep Patek’s nu gewoon een nette Seiko heeft gekocht die het gewoon wel blijft doen.

Doe dat drie of vier keer niet en je hebt het budget voor een leuke occasion…

Knap… En een Omega constellation, waarvan de wijzerplaat met viltstift en Tipp-ex opnieuw was “opgemaakt” , werd door jou laatst nog geschat op ca. €400,- op Catawiki… :smirk:

3 likes

Daar valt wat voor te zeggen… ik heb als gereedschapmaker met veel verschillende staalsoorten gewerkt… en Rolex gebruikt AISI 904 voor de RVS kasten… ik kon na een paar jaar dagelijks met verschillende stalen in aanraking te zijn gekomen ook zo op gevoel bepaalde staalsoorten van elkaar onderscheiden… en dan had je ook nog de geur… sommige staalsoorten hebben een kenmerkende geur… en dan inderdaad het : gevoel"… 1.2379 is ook zo’n staal dat “vettig” aanvoelt…

1 like

Knap, oordelen zonder echte kennis te hebben van zaken. Die is nooit door mij goedgekeurd.

Zou slim zijn als je je beperkt tot waar je verstand van hebt.

Ik vraag me nu alleen af of Sammie nu ook enigszins overtuigd is na al deze reacties.