Aanpassen stalen band Oris Aquis

Ik heb online een Oris Aquis aangeschaft.(foto’s volgen in ander topic)
Op mijn verzoek heeft de juwelier de band aangepast, maar het blijkt dat de band toch nog iets te ruim zit.
Kan ik deze zelf eenvoudig aanpassen of kan ik beter langs de juwelier gaan.
Ik heb al begrepen dat de schakels geschroefd zijn, maar ook dat Oris lijm gebruikt om de schroeven vast te zetten.
Ik wil niets beschadigen, maar 2 uur op en neer rijden is ook zo wat.
Wat is wijsheid.

Beste,
Mits je in het bezit bent van de goed passende schroevendraaier zou ik zeggen zelf inkorten. Dit ging bij mijn Aquis vrij gemakkelijk. Is dit niet het geval zou ik toch naar de juwelier gaan.

Oris gebruikt standaard geen lijm/borg om de schakels vast te zetten.

Ga naar de Karwei/Gamma en haal daar voor een 'paar euro" een passende schroevendraaierset om het te klaren.

Een 1.2 of 1.4 shoud do the job.!!

Elf.

De Oris banden die ik heb ingekort zijn allemaal netjes met loctite gelijmd (witte resten op het schroefdraad na losdraaien). Moet overigens geen probleem zijn om in te korten. Goed stevig aanzetten met een passende schroevendraaier en je hebt hem los.

1 like

Doe je er dan ook weer Loctite tussen?
Of doe je het gewoon zonder lijm vast schroeven?
En welke Loctite gebruik je hier voor?

Neen , doe ik nooit.

Stevig vast is vast.

Nooit een probleem mee gehad. Oké, is een gevoels ding.
Sommige mensen draaien alles aan gort.

Elf.

Ik had inderdaad op een engelse site gelezen dat ze lijm/loctite gebruiken. Vandaar mijn aarzeling.
Zal morgen eens voorzichtig proberen met een passemde schroevendraaier.

Ik doe er vaak wel weer loctite tussen. Ik heb ook nog wel eens mensen in de winkel die ergens anders een band hebben laten inkorten waar toch weer een schroef uitkwam. Dus ik doe het altijd, better save then sorry. Soort loctite die ik gebruik weet ik zo uit mijn hoofd niet. Maar ik zag net op instagram Loctite 243 bij een horlogemaker van AP voorbij komen dus dat zal wel goed zijn haha :wink:

Misschien een open deur, maar waar de band op de sluiting vast zit met een pushpin zijn er 3 posities die je kan kiezen.

Loctite 222 of 221 moet het zijn, in ieder geval volgens dit topic:

:grinning:
Helaas is dat niet voldoende

Ik heb het zelf gedaan, wel met beleid doen.
Met een mini schroevendraaiertje van de karwei.
Succes

Gelukt👍
Eerst gekeken of er wellicht lijmresten aan de schroefpin zaten die al door de juwelier was verwijderd. Dat leek niet zo te zijn.
Vervolgens met een 1.4 schroevendraaier en beleid geprobeerd om de eerste pin los te draaien. Dat ging zonder problemen.
Vervolgens de band op maat gemaakt.
Hier zit een blij man te typen :grinning:

2 likes

Foto van het resultaat …:wink:

Nice job, foto’s?

4 likes

Heb je misschien een foto van ee schroefjes in de band?
Ben namelijk zelf van plan ook een losse band te bestellen bij v Nieuwendaal. Maar die zal ik zelf moeten verstellen gezien de afstand die ik anders moet gaan rijden,

Nee, ik heb geen foto bij de hand.
De pins hebben een platte schroefkop en ze liggen iets verdiept in de schakel. met een 1.4 mm moet het prima lukken.
Ik was er wat huiverig voor omdat ik bang was om de schroefkop te beschadigen, maar het ging reuze simpel .