Aanschaf horloge uit geboorte jaar

Ik heb het idee om een horloge te kopen die uit mijn geboorte jaar komt, eigenlijk wil ik er zelfs een hebben uit productiedatum augustus 1980.
Nu zou ik graag willen weten welke merken (max paar honderd euro, mag natuurlijk ook goedkoper :grin:) zeer goed te dateren zijn en waar ik dit kan opzoeken.
Tips over type’s merken en controle site’s zijn allemaal welkom, alvast bedankt.
Gr Ferri

Seiko’s zijn makkelijk te dateren. Als het serienummer op de achterkant met een “0” begint komt hij uit 1960/1970/1980/1990 etc. Aan het type uurwerk en kastnummer kan je dan vaststellen uit welk exact jaar hij komt. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een Seiko Turtle uit 1980.

3 likes

Speedmasters kan je iig het jaar snel terugvinden maar is buiten budget vrees ik

1 like

Tissot’s kun je dateren aan de hand van het serienummer op het kaliber, alleen per maand gaat niet lukken, hooguit kun je het een beetje schatten aan de hand van waar het nummer ligt in de jaarreeks.

Ze zijn in 1984 gestopt met serienummers, dus 1980 kan nog net. :sweat_smile:

Succes met zoeken!

Edit:

Vond hier een NOS Tissot met een sticker achterop van augustus 1980; wel quartz:

2 likes

Waar staan die verschillende kleuren voor?

Geen idee eerlijk gezegd, heb het overzicht destijds opgeslagen als snelle referentie.

Helaas is vind ik het model niet echt mooi anders was het wel heel verleidelijk, zou deze nog überhaupt lopen gezien de batterij gelekt heeft?

Vaak zie ik bij een verkoopadvertentie van een Seiko horloge ook de maand vermeld, kan dat of gokt iedereen dan maar?

Bij Seiko is de productiemaand meen ik inderdaad ook onderdeel van het serienummer.

Ja het eerste geval is het jaar, het tweede getal is de maand.

1 like

Of een letter voor Oktober, Nov, Dec.

Op Chrono 24 kun je ook een jaartal opgeven, is wel een handige manier van zoeken.
Van mijn geboortejaar 1959 zag ik geen Seiko’s maar wel 90 Rolexen.

Goede vraag, erg lekker zal het uurwerk niet meer zijn.

Ik kan me voorstellen dat je hem niet mooi vind; typisch jaren '80 design waar je van moet houden. Wat dat betreft ben je misschien niet in een handige periode geboren. :joy: Maar er moet best iets leuks te vinden zijn, veel succes met de zoektocht; het zoeken is het leukste van deze hobby.

1 like

Oke, dan ben ik net een turtle misgelopen op uhrforum:
https://uhrforum.de/seiko-6309-7049-turtle-diver-originalzustand-aus-1980-a-t295564
correct?
Op zich niet zo erg gezien een turtle niet echt mijn ding is, maar dan weten we dat ook weer.

Zijn er nog andere merken met een goede registratie (ook incl maand)? dit om de slagingskans wat groter te maken.
Omega weet ik dat je aan de hand van het serie nummer het jaartal kan achterhalen maar zou het nog unieker vinden wanneer ik ook uit dezelfde maand iets kon vinden, wie weet dat het toch een vintage omega wordt vaak hebben die wel model die mij meer aanspreken.

die gaan we onthouden, die kan wel eens vanpas komen, bedankt :+1:

:joy::joy::joy::joy::joy: misschien dat ik daarom ook wat eigenaardig eruit zie, zal ik de volgende keer ook zeggen als iemand een opmerking maakt: kan ik niets aan doen, typisch een '80 design :grinning:

dit heb ik wel eens gedaan maar werkt niet zo goed als je op een tiental zoekt, 1980 komt alles te voorschijn uit de 80’s :slight_frown:

1 like

Als er van een merk horloges uit bijv 1959 zijn, kun je 1959 selecteren.
Uiteraard op voorwaarde dat de verkoper die gegevens invult bij zijn advertentie.
Ik ga ervan uit dat ze dat in de meeste gevallen bij oude horloges ook doen, tenzij ze niet weten wat het jaartal is.

Bestaat er ook iets online’s waar je de collectie van 1980 kan bekijken?
Dan kun je zien welk model je moet gaan zoeken, dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn…

Ja je hebt geluk! Dit is wel de japanse catalogus, er zijn andere modellen voor de internationale markt ook nog…

http://www.thewatchsite.com/13-ads-catalogs-vintage-current/16043-seiko-vintage-catalogs-1960s-1980s.html

1 like

en ik maar denken dat er een modelletje of 20 zou zijn, 147 pagina’s vol, des nie niks.
@koekoek het is dat ik maar 1 like kan geven anders :+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1:

1 like

Dat vind ik ook wel het leuke aan Seiko’s dat er zo veel informatie over te vinden is. 1980 was wel echt het hoogte punt van de opkomst van quartz dus bijna alles is quartz. Buiten wat in deze catalogus staat moeten er ook nog wel wat Seiko 5jes uit 1980 zijn.

Je hebt best wel pech dat je (net als ik overigens) in de hoogtijdagen van het quartz-tijdperk bent geboren. De spoeling is echt heel dun.

Ik heb een Seiko 6309-7040 uit 1980 gehad. Leuk ding hoor, maar ik kan niet zeggen dat het voor mij veel toegevoegde waarde had.

Ga gewoon voor horloges die je mooi vindt, en als je er dan een wilt die toevallig ook in 1980 is gemaakt dan is dat bonus. :slight_smile:

1 like