Laatst heb ik een Tag verkocht aan een forumlid en hij ontdekte een dag later een gebrek aan het horloge (gebrek was bij mij niet bekend). Ik doe alleen eerlijke zaken en om die reden stelde ik gelijk voor om het horloge terug te nemen. Vervolgens ben ik, op mijn eigen kosten, naar de koper gereisd en hebben wij het netjes afgehandeld.
Net kwam er een vraag in mij op. Stel dat ik in de toekomst een horloge verkoop met een voor mij onbekend gebrek. De koper meldt het probleem.
Wat is een acceptabele duur om het horloge terug te nemen? Stel dat de koper gelijk de volgende dag na aankoop van mij het horloge laat vallen.
Ik ga meestal uit van een maand dat ik het horloge nog terug neem. Onder meer een keer een Vostok verkocht via marktplaats terug genomen omdat deze niet meer nauwkeurig liep. Bleek er opeens ook een stukje van het glaasje af te zijn: Waarschijnlijk gevallen dus. Toch geld terug betaald maar in overleg 10 euro ingehouden voor een nieuw glaasje.
Ik heb wel eens slechts een paar dagen na koop pas ontdekt dat de urenwijzen van de chrono niet goed resette nadat de chrono meer dan 6 uur liep. Dat is ook een gebrek dat je niet zo direct ziet.
Dus ja, een paar dagen minstens lijkt me toch wel redelijk. Een maand vind ik wel erg lang, dan zou het toch zeker om een heel verborgen gebrek moeten gaan.
Ik heb je nieuwe advertentie gezien en moet zeggen dat ik de koper maar kritisch vind. Als hij zich echt stoord aan t haartje had hij ook gewoon naar een horlogemaker kunnen gaan die het haartje had verwijderd. Is een schoonheidsfoutje maar geen mankement. Denk dat ie t geld nodig had en een excuus zocht voor zn geld terug. Om wie ging t?
Bij aankoop bekijk ik het klokje zo goed mogelijk. Kijk of het goed loopt etc.
Daarna is het een particuliere verkoop en heb ik bij pech dus gewoon…pech