Acceptabele tijdsduur voor terugname van verkocht horloge

Laatst heb ik een Tag verkocht aan een forumlid en hij ontdekte een dag later een gebrek aan het horloge (gebrek was bij mij niet bekend). Ik doe alleen eerlijke zaken en om die reden stelde ik gelijk voor om het horloge terug te nemen. Vervolgens ben ik, op mijn eigen kosten, naar de koper gereisd en hebben wij het netjes afgehandeld.

Net kwam er een vraag in mij op. Stel dat ik in de toekomst een horloge verkoop met een voor mij onbekend gebrek. De koper meldt het probleem.

Wat is een acceptabele duur om het horloge terug te nemen? Stel dat de koper gelijk de volgende dag na aankoop van mij het horloge laat vallen.

1 like

Ik denk als hij het horloge laat vallen dat terugname ook komt te vervallen!!
Maar hoe weet je dat hij hem heeft laten vallen?? :slight_smile:

Dat weet hij niet en dat zegt hij ook niet, het is een stelling.

2 likes

Keurig opgelost!
als er sprake is van deuken of andere schade wordt het een ander verhaal.

Wat was er met het horloge aan de hand?

Daarom ben ik zo voor persoonijke overdracht.
Horen, ruiken, zien, proeven en voelen, indien alles akkoord dan verkocht en voor de koper.

2 likes

Ik ga meestal uit van een maand dat ik het horloge nog terug neem. Onder meer een keer een Vostok verkocht via marktplaats terug genomen omdat deze niet meer nauwkeurig liep. Bleek er opeens ook een stukje van het glaasje af te zijn: Waarschijnlijk gevallen dus. Toch geld terug betaald maar in overleg 10 euro ingehouden voor een nieuw glaasje.

1 like

Ik vind het ook wel een taak van de verkoper om de gangreserve en gemiddelde afwijking vast te stellen voor verkoop.

1 like

Precies. Even een likje langs het glas om te controleren of er wel saffier in zit.

7 likes

Precies, bedankt voor de aanvulling., ik weet dit dan ook van al mijn horloges.
En bij beoogde verkoop check ik het inderdaad nogmaals.

Ach, ik dacht ik gooi alle bekende zintuigen er maar in, uiteraard gebruik ikzelf ook mijn zesde zintuig.:wink:

1 like

Vond ik toen best raar… Maar je stelde me destijds gerust dat dit heel normaal is op HF…

14 likes

Hahaha

2 likes

man… vertel mij wat, ik mag de Kijkshop en Lucardi niet meer in :joy:

10 likes

Ik heb wel eens slechts een paar dagen na koop pas ontdekt dat de urenwijzen van de chrono niet goed resette nadat de chrono meer dan 6 uur liep. Dat is ook een gebrek dat je niet zo direct ziet.

Dus ja, een paar dagen minstens lijkt me toch wel redelijk. Een maand vind ik wel erg lang, dan zou het toch zeker om een heel verborgen gebrek moeten gaan.

Hier op HF zit op occasion toch geen garantie?
Althans dat wordt op het uhrforum altijd vermeld.

Ik heb daar wel eens een akkefietje gehad maar het
horloge in kwestie werd keurig door de verkoper
terug genomen op zijn kosten.

Grt.

Ik heb je nieuwe advertentie gezien en moet zeggen dat ik de koper maar kritisch vind. Als hij zich echt stoord aan t haartje had hij ook gewoon naar een horlogemaker kunnen gaan die het haartje had verwijderd. Is een schoonheidsfoutje maar geen mankement. Denk dat ie t geld nodig had en een excuus zocht voor zn geld terug. Om wie ging t?

1 like

FingerspitzengefĂĽhl ??? :wink:

1 like

Precies.:wink:

1 like

Bij aankoop bekijk ik het klokje zo goed mogelijk. Kijk of het goed loopt etc.
Daarna is het een particuliere verkoop en heb ik bij pech dus gewoon…pech

4 likes