Acceptabele tijdsduur voor terugname van verkocht horloge

Okay, on topic:
Een week.

Maar een verkoper behoefd niks terug te nemen.
Deal = Deal.
Staat hier wat over in de ‘grondbeginselen’ van dit forum?
Ik dacht het niet :wink:

Grt.

Acceptabele tijdsduur voor terugname is een lastige vraag , het ligt vooral aan wat er mis blijkt te zijn.
In dit geval was het een afwijking betreft het lopen van het uurwerk , dat kwam pas meerdere uren erna aan het licht.
Als de verkoper zelf het horloge nooit gedragen heeft is het dus mogelijk dat het gewoon niet bekend was.

Binnen 24 uur uur hier netjes over gecommuniceerd , en het horloge teruggenomen is een zeer nette afhandeling geweest.
Hiervoor verdient @aldindubo een pluim , dat is gewoon top en heel eerlijk :thumbsup:

1 ding heb ik weer geleerd , je moet aan het glas likken! :joy:

5 likes

Wist je dat niet?

2 likes

Zoals hierboven ook staat deal = deal. Bij de particuliere verkoop krijg je geen garantie en zeker niet op zichtbare schade zoals krassen. Uitzondering is onjuiste voorstelling van zaken (horloge is ongedragen en nog in de stickers mag je uitgaan van krasvrij). Dat er geen garantie op zit is een van de redenen dat het goedkoper is dan in een winkel. Je kunt niet alles hebben weet je.

Ff disclaimer, ik reageer hier niet op het voorval zoals beschreven in dit topic (weet ik niets van) maar in het algemeen.

4 likes

Hier ben ik het helemaal mee eens. :thumbsup:

1 like

Alleen terugname wegens verborgen gebreken in een ‘korte termijn’ naar art. 1644BW.

Zichtbare gebreken worden gedekt door de aanvaarding en door de foto beschrijving.

Niet alleen als er sprake is van een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper van een roerende zaak…?

Art. 1644 gaat naar Belgisch recht over de gemeenrechtelijke koop en dus toepasselijk tussen particulieren. In de geest van de wet omvat dit roerende zowel onroerende goederen.

Voor professionele verkopers in een verkoop tov een consument geldt artikel 1649quater die een monistisch systeem installeert gedurende de eerste twee jaar na verkoop voor vrijwaring voor zowel zichtbare als verborgen gebreken.

Precies.

Als verkoper weet je over het algemeen wel wat er met je horloge aan de hand is, dus daarvan afhankelijk zou je coulance kunnen toepassen.
Je koopt een tweedehands, 3e, 4e etc horloge.

Ooit een 40 jr oude duiker verkocht, waarmee de koper onder de douche ging staan. Hij bleek niet waterdicht. Ik had dat niet gegarandeerd. Gezien de aard van het horloge, hebben we toen de kosten gedeeld van het herstel.

Als je echt garantie wil dan zul je naar een professionele verkoper moeten gaan.

Erg coulant van je. Ik had het persoonlijk niet gedaan. Als je je als koper op de onderhandse vintage horlogemarkt begeeft mag er toch wel enige basiskennis van horloges worden verwacht. Anders kun je beter naar de juwelier gaan voor een nieuw horloge. In elke gebruiksaanwijzing van een duikershorloge staat dat je elk jaar de pakkingen moet laten controleren voordat je ermee onder water gaat. Pas als jij als verkoper had aangegeven dat dit recent gebeurd was had de koper hiermee kunnen gaan douchen.

1 like

Mijn overweging was toen dat het mij ook had kunnen gebeuren. Daarnaast was toen de deal goed. Als iemand tot de bodem heeft uitonderhandeld, zou ik het niet (meer) doen.

Heel netjes van je…(ik zou dat denk ik niet doen)
Ik heb ook vintage duikers en ga daar echt niet mee onder de douche…
Als je dat wel doet is dat toch echt een risico dat je zelf neemt.
Als je niet wilt snappen dat zo,n oud klokje waarschijnlijk niet meer waterdicht is,zeker onder een warme douche wat veel temperatuur verschillen oplevert dan krijg ik zo een gevoel van “er stond niet in de handleiding dat de hond niet in de magnetron kan”

3 likes

Met een 40 jaar oud horloge?

Hopelijk ben je inmiddels een stuk wijzer geworden!
Waar zo’n forum allemaal niet goed voor is :wink:

Mmm … lastig dilemma …

Maar uiteindelijk gaat hier om een verkoop tussen particulieren, dus geen garantie.
Als de koper wel garantie wil moet hij mss maar via prof. verkoper gaan en hiervoor dan ook de meerprijs betalen. Je kan imo niet ‘best of both worlds’ willen.

Maar … dan ga ik er wel van uit dat de verkoper natuurlijk oprecht/eerlijk is en geen items verkoopt met een gebrek dat hij bewust verzwijgt. Dat is dan weer misleiding …

2 likes

Het probleem is dat ik tijdens de koop het horloge zo goed mogelijk nakijk en als ik geen gebreken ontdek, dan koop ik het. Wat ik vervolgens doe is het horloge schoonmaken en fotograferen, wat ongeveer 20 tot 30 minuten duurt. Dan plaats ik het horloge weg op een veilige plek en wacht ik af tot hij verkocht wordt. Dragen doe ik niet, want dan kunnen er krassen op komen. Als er dan pas na een aantal uren een mankement opduikt, dan ben ik daar helaas niet van op de hoogte. Nu weet ik echter dat ik dat moet veranderen, ook als bescherming voor mij zelf; als alles bij mij klopt en de verkoper beweert na 5 dagen dat er iets met het uurwerk is, dan is dat aan zijn handelen te wijten.

Ik doe een rechtenstudie, dus ik weet hoe het zit met gebreken aan goederen gedurende overeenkomsten. Het gaat mij er nu meer om wat, moreel gezien, een acceptabele duur is.

Ik kan dus opmaken dat het afhangt van de aard van het gebrek. Zichtbare gebreken: geen garantie op, want je hebt onderzoeksplicht. Onzichtbare gebreken: een paar dagen, niet meer dan het gangreserve van het horloge.

Zo lastig is het niet.
Maar je dient er wel vooraf duidelijk over te zijn.
Geen garantie of wel garantie.

Zeker wanneer je iets (semi) professioneel wilt verkopen dan moet je gewoon een plan van aanpak hebben . En dit vooraf vermelden op je website of bij je advertenties. Mensen moeten ook weten waarom het horloge bijv goedkoper is dan elders (geen garantie bijv) of wanneer er meer service bij inbegrepen zit waardoor niet alleen het horloge gekocht wordt maar ook de voor- en afterservice.

Anyway. In de handel mag je het zelf weten. Wil je dat klanten bij je terugkomen ? Wil je er serieus werk van maken voor de lange termijn ? Dan dien je goede service te geven. Is het een maand? 2 maanden? Maakt niet uit. Hoe goed / belangrijk is die klant voor je. Dat moet je zelf (per klant) bepalen.

Individuele behandeling kan voor een hoog serviceniveau zorgen. Anders wordt je een soort keten (zonder daadwerkelijk een keten te hebben).

Resumé.
Doen waar je achter staat en niet naar andere luisteren maar zelf een manier van aanpakken creëren die zowel voor jezelf als voor je klanten goed werkt.

(Edit: alleen naar andere luisteren die het beter doen dan jijzelf… :wink: )

Ik probeer altijd zo coulant mogelijk te zijn, binnen de grenzen van redelijkheid. Ik heb mijn les geleerd bij de verkoop van een Speedmaster Reduced op HF, ding liep een paar uur en stopte dan. Onderzoek leverde op dat ie compleet uitgedroogd was en een complete revisie en nieuw uurwerk nodig had, kostte ongeveer € 700,-…

We hebben de kosten toen gedeeld, veel geld voor een wijze maar dure les :cry:

1 like

Mee eens. Coulance siert een mens. Ik vind het heel belangrijk dat iemand zekerheid heeft bij het kopen, ook al is het op de used-markt. Dus al die lui die roepen “deal=deal”, en er zelfs het wetboek bijhalen, ik koop liever niet bij jullie.
Ook al ben ik geen pro, mijn koper krijgt van mij gewoon een maand bedenktijd. En natuurlijk geef ik geen garantie op beschadigingen die zijn ontstaan na verkoop, maar een ongezien krasje of een tegenvallende gangreserve of gewoon niet blij zijn met het klokje is genoeg reden om een koop ongedaan te maken imho.
Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van toch?

1 like

Daar heeft die gozer met ruilwaar goed aan gedaan. Het was toch ruilhandel. Zonde van het geld, netjes opgelost. Ik had het ook zo gedaan, denk ik.

Wacht, hoelang moet het horloge geen onderhoudsbeurt hebben gehad om tot de vaststelling te komen dat het uurwerk vervangen moet worden?