Acceptabele tijdsduur voor terugname van verkocht horloge

Zou mij ook dwars zitten, maar zou het wel zelf (laten) oplossen. Risico van een tweedehands particuliere koop.

2 likes

Geloof niet dat dat het issue was. Maar ik ken niet alle ins & outs.

*edit. Excuus. Eerst lezen, dan reageren. Betreft wel de Aquaracer. Jammer genoeg is die mij eerder aangeboden als inruilde. Overigens is het haartje wel vermeld.

2 likes

Het gaat niet om de Aquaracer, maar om een ander horloge en dat doet er niet to. Bij dezen een verzoek om het ontopic te houden.

Het lijkt me aardig ontopic als je gewoon even meldt wat er met het horloge aan de hand is.
Dan is het ook makkelijker een mening te geven.

4 likes

echt?!?

1 like

Hoeveel pech kan je hebben, 2 Tag Heuers teruggenomen.
Ik hoop dat de volgende verkoop beter gaat :+1:

1 like

Eentje teruggenomen, de ander terug gekocht. :slight_smile:

Helaas, shit happens, maar elke fout is weer een les voor de volgende keer. Wat betreft het haartje moet ik voortaan altijd een loepje of dergelijke bij mij hebben als ik weer eens iets ga kopen. Ach jaā€¦

Om deze wederom in de verkoop te gooien. Ik ebn het even kwijt, maar dat geeft niet. Het gaat ook niet om mij.

On topic; je hebt juist gehandeld. Het hangt van de afwijking wanneer een termijn redelijk is. Een beschadiging kan direct worden opgemerkt. Slecht lopen van een uurwerk kost meer tijd om op te vallen.

1 like

Ik zou er als koper toch ook wel van balen. Als je het eenmaal ziet gaat het storen. Maar ik zou de verkoper daar niet mee lastig vallen en het laten oplossen denk ik.

2 likes

Ach, sommige primitievelingen likken aan kikkers. Wij als horlogemalloten hebben een eigen sophisticated versie daar van.

1 like

Ja een loep lijkt me wel nodig als je in zoā€™n korte tijd 1 tag heuer terug neemt wegens een gebrek en 1 tag heuer terug koopt wegens een mankement die je in beide gevallen niet had gezien.:smile:

Okay, on topic:
Een week.

Maar een verkoper behoefd niks terug te nemen.
Deal = Deal.
Staat hier wat over in de ā€˜grondbeginselenā€™ van dit forum?
Ik dacht het niet :wink:

Grt.

Acceptabele tijdsduur voor terugname is een lastige vraag , het ligt vooral aan wat er mis blijkt te zijn.
In dit geval was het een afwijking betreft het lopen van het uurwerk , dat kwam pas meerdere uren erna aan het licht.
Als de verkoper zelf het horloge nooit gedragen heeft is het dus mogelijk dat het gewoon niet bekend was.

Binnen 24 uur uur hier netjes over gecommuniceerd , en het horloge teruggenomen is een zeer nette afhandeling geweest.
Hiervoor verdient @aldindubo een pluim , dat is gewoon top en heel eerlijk :thumbsup:

1 ding heb ik weer geleerd , je moet aan het glas likken! :joy:

5 likes

Wist je dat niet?

2 likes

Zoals hierboven ook staat deal = deal. Bij de particuliere verkoop krijg je geen garantie en zeker niet op zichtbare schade zoals krassen. Uitzondering is onjuiste voorstelling van zaken (horloge is ongedragen en nog in de stickers mag je uitgaan van krasvrij). Dat er geen garantie op zit is een van de redenen dat het goedkoper is dan in een winkel. Je kunt niet alles hebben weet je.

Ff disclaimer, ik reageer hier niet op het voorval zoals beschreven in dit topic (weet ik niets van) maar in het algemeen.

4 likes

Hier ben ik het helemaal mee eens. :thumbsup:

1 like

Alleen terugname wegens verborgen gebreken in een ā€˜korte termijnā€™ naar art. 1644BW.

Zichtbare gebreken worden gedekt door de aanvaarding en door de foto beschrijving.

Niet alleen als er sprake is van een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper van een roerende zaakā€¦?

Art. 1644 gaat naar Belgisch recht over de gemeenrechtelijke koop en dus toepasselijk tussen particulieren. In de geest van de wet omvat dit roerende zowel onroerende goederen.

Voor professionele verkopers in een verkoop tov een consument geldt artikel 1649quater die een monistisch systeem installeert gedurende de eerste twee jaar na verkoop voor vrijwaring voor zowel zichtbare als verborgen gebreken.

Precies.

Als verkoper weet je over het algemeen wel wat er met je horloge aan de hand is, dus daarvan afhankelijk zou je coulance kunnen toepassen.
Je koopt een tweedehands, 3e, 4e etc horloge.

Ooit een 40 jr oude duiker verkocht, waarmee de koper onder de douche ging staan. Hij bleek niet waterdicht. Ik had dat niet gegarandeerd. Gezien de aard van het horloge, hebben we toen de kosten gedeeld van het herstel.

Als je echt garantie wil dan zul je naar een professionele verkoper moeten gaan.