Afbouwen, wie nog meer

Veel afbouwers, sta dus niet alleen :grin::grin:

2 likes

Ik wacht nog op een afbouwende bezitter van een omega speedmaster ‘wally schirra’ replica…

Ik had er 20, nu nog 3 en dat bevalt prima en is er eigenlijk nog een teveel.
Kijk nu naar een mooi en apart zakhorloge , is weer eens wat anders.

Ik ben nu ook bezig af te bouwen en een paar dure voor in de plaats te kopen.
Ik wil er maximaal 3

Tja …

Ben ook al tijden aan het afbouwen omdat er te veel tijd in gaat zitten en het “geinvesteerde” geld niet echt rendeert als gevolg van “Flipperitus”

Wie helpt mij in mijn ambitie om dit kalenderjaar nog van 40 in 2013, via 15 in 2014 naar maximaal 6 of wellicht zelfs 4 horloges in 2015 te komen?

Om dit te kunnen bereiken denk ik er nu serieus aan om naast mijn IWC Portuguese 3714, ook mijn DJII en IWC Ingenieur te koop gaan zetten

Ben tevens in de afgelopen 3/4 jaar van “vintage” naar nieuw gegaan … qua investering is dit niet de betse keuze geweest :wink:
De prijsontwikkeling is immers tegegesteld geweest voor o.a. oude in mint staat verkerende Omege Seamasters: 120, 200, 300 xoals hieronder te zien. Om van de Breitling Pult, Breitling Toptime, Breitling Sprint en Rolex 1680 maar helemaal niet te spreken

Ik was ooit een “Only Omega” liefhebber maar met het afbouwen en upgraden schiet mijn gevoel voor merkbeleving nu werkelijk alle kanten op en niet altijd in de juiste richting (o.a Panerai)

Hieronder wat exen uit mijn “Vintage Periode”




Als ik mijzelf toch weer zou kunnen beperken tot 1/2 merken, dan zou het afbouwen al wat makkelijker zijn.
Anderzijds is het verkennen van andere merken ook wel een leerschool geweest

Zo weet ik dat ik zeker geen Breitling kermisklant ben (Ondanks mijn Crosswind als keeper het was immers mijn huwelijks cadeau)

Ben er achter dat ik zeker geen Rolex “patser” ben en dat “exclusiviteit” wel heel goed wordt “vermarketeert” door dit Merk. Chapeau daarvoor trouwens (Ik heb echter nog wel een DJII als ruil voor mijn voormalige 1680 omdat de blauwe wijzerplaat zo prachtig is en ik gek werd van het gebrek aan sneldatum stelling),

Toch blijkt ik ook geen IWC fanaat (Hoewel ik de Genta lijn fantastisch vind en deze alleen met een Ingenieur bereikbaar is omdat de Royal Oak en de Nautilus nu eenmaal onbetaalbaar zijn)

Nu dan een verwoede poging om een (Grand) Seiko adapt te worden. Lijkt aardig te lukken maar tijd zal het leren of ik de cognitieve dissonantie kan overwinnen

Vijf totaal verschillende horloges en voor velen onderdeel van een TOP-5 lijst of wellicht zelfs een “Holy Grail”.

Laatste tijd gaat de gedachtenkronkel gaat uit naar de klassiekere JLC Master modellen zoals de Hometime
JLC behoor timmers tot de TOP-3 en is echt manufacture …

… Kortom … afbouwen is dus eigenlijk gewoon tevreden proberen zijn met wat je hebt en niet langer terugdenken aan de echte jongensdroom die ik ooit verkocht hebt om het mijn met een Speedmaster Mark II en (inmiddels van DLC voorziene) Speedmaster Moonwatch aangezette horlogevirus gehoor te geven …


Lang en serieus gespaard voor deze jongensdroom …

Een jongensdroom (Porsche 911/964) is nu 2.5* de waarde van mijn toenmalige verkoopprijs

Een argument dat overigens kant nog wal slaat want ik had het gewoon bij mijn fascinatie voor deze Porsche 911 moeten houden :wink:

8 likes

Jep. Same here.
Ben op een jaar tijd van 43 naar 18 gegaan en er mag nog wat weg.
Enkel,…probeer er max. vijf/zes over te houden maar het kiezen wordt steeds moeilijker.
Bovendien is wishlist met twee horloges aangevuld.
Die fifty-fantoms móet er toch eens komen.

Damn … krijg zelfs de lelijkste FF niet uit mijn hoofd (Trilogy)
Was 'm net weer even vergeten …

Die Porsche had je idd niet weg moeten doen. Dingen zijn kei-duur momenteel… Sta er echt van te kijken…
Anyway…

Zelf ben ik blij dat ik alles ( zo veel was het niet ) de deur uit heb gedaan. Momenteel eigenlijk wel gelukkig met mijn 114060 sub. Zou een vintage Rolex ook wel gaaf vinden… Maar zoveel geld voor zo weinig klok ( je raakt verpest als je een 114060 om je pols hebt… vind ik … )

Een mooie pepsi zou ik wel leuk vinden… liefst weer een lekkere frisse oude 1675… Maar je raad het al. Die zijn absoluut niet prijsvriendelijk. En daarmee voor mij ook een no-go… Laat ik ander maar bloeden voor de gekte… Ik doe er niet aan mee :slight_smile:

Kijken hoe lang ik het in 2015 en of 16 uit ga houden met alleen een 114060…

Overigens help het personaliseren wel enorm in het verkleinen van de keuzemogelijkheid
Je kunt de horloges immers niet of zeer moeilijk kwijt

Mijn Mark II is I/II de II/II heb ik cadeau gedaan aan mijn broertje toen hij 40 werd
De idee is om zijn en mijn zoon het horloge cadeau te doen als ze 18 zijn

Mijn Moonwatch heb ik laten voorzien van DLC coating en dat heeft de courantheid aanzienlijk beperkt. Hoewel … ik heb nu wel een liefhebber achter mijn kont aan zitten op Facebook die hem graag wil overnemen. Ben er echter nog niet uit of ik hier wel/niet op moet ingaan. Heb het horloge immers van mijn vader “gekocht” voor een “zonenprijsje”

En tja, de Breitling Crosswind, ooit gekregen als huwelijk cadeau. Dat stamt nog uit de tijd van “Sonny Crocket” en de overtuiging dat “two-tone” toch echt het allermooist was wat er op horlogegebied te koop was. Zeg maar vergelijkbaar met die mooie bandplooibroeken en de “John de Wolf” bloemen shirts :wink:

Zo heb ik eigenlijk elijk al een TOP-3 die ik niet weg kan doen om emotionele redenen :wink:
De mooiste horloges zijn immers toch de horloges met een “verhaal” en emotionele waarde.

Blijven er slechts nog twee plekjes over in de “Box voor 5 mooie verhalen”

Is die coating niet van je speedmaster af te halen? Zonder is ie een stuk mooier vind ik.

Die Breitling is inderdaad fout haha. Daar zou ik niet mee gaan lopen.

Zoals eerder gezegd je moet op HF niets persoonlijk nemen :wink:
De coating is inderdaad chemisch te verwijderen …
Komt ongetwijfeld nog wel een keer terug in oorspronkelijke staat
De Breitling is op leer overigens goed te dragen

David,
Kwestie van tijd dan volg ik je redenering met actie mijnerzijds
Volged jaar 4 weken Indonesie met het gezin in gedachten als vereassing voor vrouw en kids
Je kunt beter ervaringen verzamelen dat horloges :wink:

1 like

Tjee zeg ik zit hier met blosjes op de wangen al dat moois tot mij te nemen. Wat een mooie modellen heb je daar! Ik zou er onrustig van worden als ik elke morgen moest kiezen wat ik zou om zou doen. Vooral ook dat je met een keuze de ander niet tekort wil doen.

Gelukkig heb je genoeg moois om te houden en met veel plezier te dragen. Succes met je keuzes!

Dat is mijn voorganger niet zo goed af gegaan ( mh17 ) dus die tripjes vermijd ik nog even…
Maar verder eens hoor. Horloges zijn leuk… Maar er zijn zoveel andere dingen ook leuk.

:stuck_out_tongue_closed_eyes:
Klopt, die spelen bij mij al ook geen rol om te verkopen en blijven in de onderste la van de kist.en dit zijn er toch al acht. :heart_eyes:
Tjee, ik moet gaan afbouwen voor de overige negen. :grin:

Thnx Motoskooly … is inderdad een beschamend luxe probleem
Zeker als ik terugdenk aan mijn two-tone Festina voor mijn VWO diploma
Nooit meer datzelfde gevoel gehad met een horloge als toen :wink:

Tja … daar zeg je wat … jongste broertje van een hele goede middelbare schoolvriend zat op de vlucht met zijn vrouw en twee kindjes om na een vervelende periode van verlies van vander en moeder eens echt 4 weektjes bij te komen en te genieten van elkaar … R.I.P.

Hallo afbouwers

Heb jullie commentaar is doorgelezen en kom tot de conclusie dat er heel veel geld in omgaat en waarom? steeds duurder, groter en opzichtiger.
Mij vraag:waar is een horloge voor bedoeld?? juist om te kijken hoe laat het is.
Ik zelf ben heel tevreden met een Seiko kinetic van 20 jaar oud, deed het altijd prima. Er is wat water ingekomen en wordt momenteel door Rob onderhanden genomen, wat is het horloge nog waard, nou eigenlijk niets nou ja gevoelswaarde, kado van de kinderen dus dit horloge blijf ik altijd dragen.

Heb ook een Ventura SNP101P1 leuk gekochten waarom? nou voor de techniek boeit mij enorm.
Heb ook wat goedkope kinetic’s gekocht zo hier en daar en waarom? omdat ik daar lekker aan kan sleutelen.
Heb me verdiept in het amateur horlogemakersvak en watgereedschap aangeschaft en ook al zou ik wat verknoeien, ga er niet failliet aan.

Heb ook wandklokken gerestaureerd, alleen dit ging te veel geld kosten, kijk daar is heel weinig vraag meer na, dat is verleden tijd
Dus waar doe ik het voor?
Gewoon voor de fun omdat ik het leuk vind om een oud opgegeven klokje nieuw leven in te blazen.
Moet dit allemaal veel geld kosten nee dus.
O als ik wil kan ik ook wel 2 of 3 heel dure Breidlings of Rolexen aanschaffen,maar wat kun je er mee. Juist alleen de tijd aflezen en dat kan je met een goedkoop Hema klokje ook.

Dus is het alleen de hebzucht of geeft het voldoening om een heel betaalbaar klokje te kopen wat op te knappen, nieuw bandje even polijsten, nieuw glaasje etc. etc.

Mede horloge bezitters, niets is mooier dan over iets dromen.
Niets is erger dan je dromen te hebben verwezenlijkt, daarna is er niets meer.

Ik kan het weten, heb mijn/onze droom verwezenlijkt, we zijn de wereld in een zeilschip rond geweest, hebben alles gezien.Dus om een lang verhaal kort te maken, wees blij met wat je hebt en geniet ervan.
Ik geniet van een mooi oud Seiko klokje van 6 tientjes
Ik geniet als ik het weer aan de praat krijg.
Ik geniet van een mooi Seiko kinetic klokje aan mijn pols.
Voor mij geen Bretlings of een ander duur ding, zou er niet gelukkig mee zijn.

grt. L.

5 likes

Mooi hoor
Maar ik ben wel heel gelukkig met mijn eerste Rolex :smile:
Gewoon een… Voor de rust.

1 like

Hoi Helden

Prima toch, niks mis mee met een Rolex klokje als je er maar gelukkig mee bent.