Afzwakking 'Swiss Made' normen

Eerst ETA dat niet meer wil leveren aan buitenstaanders! Nu de normen verlagen ! En dan stom staan dat de asiaten het stillaan overnemen!

1 like

Ik denk dat ze bestwel in het nauw zitten …

denk dat de dure Zwitserse frank er ook wel wat mee te maken heeft

1 like

Zal het niet zo zijn dat zij ook graag meeliften op de goedkopere onderdelen uit Azie.

En daarbij hopen dat het “magische” Swiss Made gevoel nog even blijft bestaan bij de leek.

Ergo, zelfde prijzen blijven rekenen en minder kosten.
Hoe lang dat goed gaat ?

2 likes

Gaat lang goed denk ik… trappen we allemaal in…

1 like

Ben ik ook bang voor, op de Wis- en na misschien.
Krijg je straks verkoopadvertenties met de tekst:

Echt Swiss Made van vóór de verlaging van de normen. :wink:

1 like

Ik denk dat het “Swiss made” wel aan geloofwaardigheid gaat inleveren als ze de eisen jaarlijks gaan wijzigen afhankelijk van de handel.
Het strenger maken van de regels vind ik juist een mooi iets! Daar hou je het nog een beetje exclusief door. Wat mij betreft wordt Swiss made ook echt 100%Swiss made!
Stel je voor dat we over 10 jaar hier op het forum alleen een 2018 model willen hebben en zeker geen 2019 omdat de regels toen toevallig zo waren bijgesteld dat er zelfs een chinees uurwerk in een Swiss made zat…
Begrijp me niet verkeerd; een horloge hoeft voor mij echt niet zwitsers te zijn om goed te zijn. Maar als er swiss made op staat mag het item daar ook wel gemaakt zijn toch!?!

1 like

Zou het niet zo zijn dat het hele middensegment aan het verdwijnen is? Of het goedkope segment uit China of het echt dure segment uit Zwitserland. Denk namelijk niet dat de PP, VC, Rolex etc van deze wereld hun eigen standaard gaan verlagen. Omega schuift ook op naar het hoge segment.

Ik denk dat dit is om in het middensegment competitief te kunnen blijven, vooral als ik lees dat ze in de Zwitserse toeleverantie bedrijven niet meer op volle kracht werken.

@RobertGerard IMHO begint het artikel in de toekomstige tijd. De 60% is de situatie die per 2017 gaat gelden, nu is dat nog 50%.

1 like

@dion Als je Swiss Made & kwaliteit wilt, koop je toch een horloge met het Poinçon de Genève of van Qualité Fleurier :wink:

@lencoth Wat ik al schreef: Het maakt mij niet uit waar een horloge gemaakt wordt (mijn huidige grail is een “made in germany”),maar als er “Swiss made” op staat moet hij daar in mijn ogen wel gemaakt zijn… ?!?
Ik had eerder al vernomen dat ze de regels juist aan het aanscherpen waren voor wat betreft Swiss made. Imo een goede zaak!

Al er Swiss (Made) op staat is het horloge in Zwitserland gemaakt (dat wil zeggen geassembleerd), de eindcontrole heeft daar plaats gevonden en meer dan 50% van de waarde is Zwitsers. Zwakjes? Ja.

Een stap naar 60% is al moeilijk. Er wordt al jaren over gesproken. In deze tijd van globalisatie mag je er gerust van uitgaan dat in de “populaire” prijsklasse een behoorlijk deel van de onderdelen, zoals kasten, uit het buitenland (lees China) komen. Swiss Made betekent wat de Zwitserse wetgeving er over zegt, bitter weinig.

Weer t en snap t.
En daarom mag van mij zo’n regel naar 90%.
Op een of andere manier vind iedereen het heerlijk om “belazerd” te worden terwijl we ons er ook nog van bewust zijn…
Misschien iets van deze tijd…

Ja en toch blijven, ook kenners, geloven in Swiss Made. Goed dat je een Duitse grail hebt. Je laat je dan in ieder geval niet door de massa leiden :wink:

P.S. Welke?..

2 likes

Is precies waarom rolex rolex is… Die snappen het wel… Tuurlijk hebben ze een hoop uitgevonden, naar laten we eerlijk zijn ze snappen het begrip “marketing”…

En ik hoop dat de volgende aanschaf een Laco flieger Dortmund wordt…:pray: nog ff budget maken… Haha

1 like

Ik trap er al twee jaar niet meer in.

2 likes

Zoals in vele gevallen zorgt ook hier globalisatie voor afvlakking. Vroeger zat je concurrent binnen een straal van max. 100 km, tegenwoordig aan de andere kant van de wereld. Het is een complex probleem en de oplossing niet eenvoudig.

1 like

Helemaal waar!

Volgens mij is Made in Germany het nieuwe “Swiss Made”

Hoe krijgt Sinn het voor elkaar om zelf de kasten (SUG is van Sinn) en het leeuwendeel van de horloge’s in Duitsland te fabriceren en toch nog tegen een redelijke prijs?

Doxa maakt z’n kasten al in China, en de prijzen van Doxa starten niet erg hoog als je aan de overkant woont maar hier wordt het allemaal al wat duurder als je een leuk duikertje wilt kopen…

:confused:

Groeten,

Noel.