Alpina Dugena zakhorloge met Minerva 19-9 caliber uurwerk

Ik heb een Alpina/Dugena zakhorloge chrono die schijnbaar als officiers horloge werd verstrekt aan Duitse officieren kunnen bemachtigen. Hij loopt niet de veer is gebroken en mag een reinigingsbeurt hebben.

Wie weet welke opwindveer er in dit uurwerk hoort?
Heeft iemand een service manual of iets dergelijks van minerva uurwerken?
Alle info is welkom

1 like

Mooie klok !
Normaal gesproken wordt de binnendiameter van de trommel en de maten van de oude veer opgemeten.
Daarna gaat de horlogemaker op zoek naar een nieuwe veer.
Van dit uurwerk is volgens mij alleen een afbeelding te vinden met de losse onderdelen afgebeeld, staat op een Frans forum, kaliber 19/9 is de derde afbeelding van beneden.
http://forumamontres.forumactif.com/t31098-calibres-minerva-extrait-de-la-classification-horlogere-1936-38

De horlogemaker ben ik zelf. Ik heb zelf een voorraad aan veren liggen maar wil graag weten welke veer het moet zijn zodat ik hem bij de hand heb zodra ik er mee aan de slag ga.

Deze Minerva heb ik nog nooit uit elkaar gehaald en wil graag op dezelfde dag al kunnen monteren. Zodat alles nog vers in het geheugen zit. En alleen met de veer die er in hoort en niet een die er op lijkt.

Bedankt voor de link naar de foto. Deze heb ik opgeslagen. Het is niet veel maar wel een begin. Het maakt de uitdaging des te groter.
Ik heb er nu al zin in.

Dat lijkt me geen eenvoudige klus, veel succes !

Het uurwerk is 19’’’ toch? Dan is het 2.00 x 18.0 x 0.22 x 560

1 like

Klopt 19" hartstikke bedankt ik ga op zoek of ik deze heb liggen.

Is er iemand die ervaring heeft met dit uurwerk?
En eventueel tips of wetenswaardigheden heeft?

Uhhhmmmm, die 18mm is een tiepfoutje?? het stond me vagelijk bij dat het een 17mm was, een check in de Flume geeft als maat 20.5x17x22; een dubbelcheck door het meten van de veerton van een 19-9CH geeft inwendig 17,1mm.
Als je een nieuwe veer besteld wordt de maat 2.00x0.22x17x520, dat is in elk geval degene die ik gebruik…

1 like

Paul_K hartstikke bedankt. Ik had nog niet gezocht in mijn voorraad maar het is dan wel fijn het goede bij de hand te hebben danwel te kunnen bestellen.

oops…sorry :slight_smile: