Ancre VN 17 jewelste shockproef

Beste allemaal,
Een tijdje geleden ben ik lid geworden van horlogeforum.
Echt een leuke informatieve side.
Heb een paar weken een dunne Ancre VN Jewelste shockproef gekocht voor 90 euro bij een tweedehandse zaak.De man vroeg 90 ivm dat het horloge van goud was( keurmerken stonden er in).
Dus een kopie voor mij.
Nu komt mijn vraag:
Weet iemand waar de letters VN voor staan.
En de volgende vraag is wie kan voor mij er een nieuw glaasje inzetten?
Zelf woon ik stad Groningen.
Ben bedt wel handig met het repareren van eenvoudige klusjes wat betreft horloges maar ik durf het niet aan.
Ik schat dat die eind 60 begin zeventiger jaren is.
Er zijn ontelbare soorten maten en modellen van horloges dus mij iets te moeilijk.
Hoor graag van je (U).
VR gr Wim

Ps ik was vergeten foto erbij te doen.
Als nog Ancre Shockproef VN 17 jewels.
Groet Wim uit Groningen

Hallo Wim, welkom op dit forum!

Leuke aanwinst, en 90 Euro voor een gouden horloge lijkt mij geen verkeerde koop.

Is het glaasje gebarsten? Zo ja dan is vervangen de enige optie, maar als het alleen bekrast is dan zou ik het polijsten. Hier staat bijvoorbeeld een handleiding voor het polijsten van een horlogeglas:

Succes en veel plezier met de aanwinst alvast!

Hallo,
Ja dat is ook een mogelijkheid.
Niet aan gedacht.
Bedankt voor de welkom.
Groet wim

In Groningen

Nee, geen aandelen.

Met vriendelijke groet,
Inca

In goudwaarde heb je het er in ieder geval al uit…

In elk geval bedankt Inca, en wat horlog betreft ja zo dacht ik ook in goudwaarde.
Is natuurlijk niet superzwaar maar wel een leuk dingetje.
En Howto ja zal ik even proberen het polijsten.

Ps vergeten te vertellen hij loopt perfect

Hallo WBCoupe.
Heb even naar de link gekeken.
Prachtig wat een mooi resultaat.
Vraag hoe kom ik aan schuurpapier 400, 1000 en 3000 en het polijstmiddelen?
Heb je een adresje?
Of is een nieuw glas goedkoper om te doen.
Wat zou een richtprijs zijn bij een juwelier voor een nieuw glas?
VR gr Wim

Hallo Wim,

Polijstmiddel kan vanalles zijn: autopoets, koperpoets en zelfs tandpasta voldoet. Fijn schuurpapier is lastiger, online bestellen of kijken of je bij de lokale autospuiter een stukje kunt krijgen. Mocht je een modelbouwzaak in de buurt hebben kun je daar waarschijnlijk ook terecht.

Voor reparaties aan horloges zou ik niet naar een juwelier gaan want die sturen het alleen maar door en verdubbelen de prijs. Je moet een horlogemaker hebben.

Groet, Wilko

Ja goede tip.
Hier is in de buurt een modelspeelzaak inderdaad.
Ga ik morgen regelen.
Bedankt nog en ik Laat het later weten.
Gr wim

Succes!

Hallo Wilco,
Gisteren heb ik het schuurpapier besteld.
Kon helaas nog niet aan de 3000 komen maar dat gaat wel lukken ( kon wel maar dan direct 30 vellen iets teveel.
Heb inmiddels bij AliExpress besteld iedeaal 39 ct per vel misschien een aanrader voor een ieder.
Nogmaals bedankt voor de tip.
Even nog een vraag moet het iets nat geschuurd worden?
Ik las wel nat doekje maar daar bedoel je vast mee het schoon maken.
En ik ga ervan uit dat je absoluut geen plexiglas bedoelde maar echt glas.
Ik hoor nog wel even als je tijd hebt om te reageren.
VR gr Wim

Hallo Wim,

Ik bestel schuurpapier ook vaak in China; het is meestal niet al te slijtvast, maar onder de streep wel voordeliger dan hier in Nederland.

Ik bedoelde wel degelijk plexiglas, maar ik weet ook vrij zeker dat het klokje wat je daar hebt een plexiglas glaasje heeft, dat was eigenlijk standaard in die tijd. Mineraal glas en saffierglas kwam volgens mij pas vanaf de jaren 80-90 weer in zwang. Mineraal glas polijsten is vrij lastig, dan moet je echt diamantpasta hebben of zoiets, normale poetsmiddelen zijn dan niet scherp genoeg.

Ik zou trouwens niet nat gaan schuren, teveel risico dat er vocht in je klokje komt; erg waterdicht zijn vintage horloges over het algemeen niet.

Groet, Wilko

Hoi Wilco,
Dus toch wel plexiglas.
En ja vocht breng je misschien wel binnen als je nat gaat schuren.
Dus effe wachten dan op dat spul uit China en dan maar proberen.
In het ergste geval een nieuw glaasje.
Thanks

1 like