Android USA gaat op de schop

Misschien kennen enige mensen hier het merk van de Amerikaanse horlogemaker Android USA. Ik vond een artikeltje in het oude Horlogeforum van Sparks van december 2010. Onbekende Amnerikaan: "Android"

Ik ben inmiddels in het bezit van enige van hun horloges en ik moet zeggen ik houd er wel van. E.e.a. is allemaal degelijk afgewerkt en van kwaliteits rvs, stevige armbanden en geven in het echie, zeker geen goedkope indruk zoals een ongefundeerd waarde oordeel luidde, wat ik las. Uurwerken van Zwitserse en Japanse quartz, alsook Chinese en Miyota en Seiko automaten komen regelmatig voor.
Wat ik leuk vind, is dat de ontwerper/eigenaar, de Chinese Amerikaan Wing Liang, ongewone ontwerpen niet schuwt. Niet alles is even aantrekkelijk, natuurlijk, maar het gaat mijns inziens niet zo “over the top” als de ontwerpen die Invicta meent te moeten uitbrengen. Wat ze echter wel met hen gemeen hebben, is het Amerikaanse idee. “Bigger is better”, alsof wij allemaal polsen van 20 cm+ ø hebben. Dus je moet goed kijken “staat het eigenlijk wel” met een te groot horloge of lijkt het alsof je een kind bent met je papa’s horloge om! (Met mijn 18 cm pols kan ik net 45 mm hebben, mits het horloge niet te hoog is, is het platter kan het zelfs iets groter.)
Toch hebben ze in het 45 mm segment en kleiner ook nog veel leuke modellen, of moet ik zeggen “hadden”?

Een Amerikaanse forum vriend vertelde dat Android tijdelijk “uit de lucht gaat” en dan terug zal komen als merk met een nieuwe naam. Hij suggereerde dat Android USA die dus al sinds 1991 bestaat misschien wel benaderd is door Google met een grote zak geld om de merknaam te veranderen, zodat de èchte horloges en de smartwatches niet meer verward kunnen worden, want Android USA heeft (of had?) ook een smartwatch, uiteraard met de naam Android USA erop… :smile:

Hoe het ook zij, dit is het verhaal wat Android een tijdje terug op hun website had staan:

Firstly… Dont Panic… we are not, and have never mentioned, going out of business.

Since forming our company in 1991 my sister and I have had the most amazing experience and learnt a great deal along the way. Never in our wildest dreams did we ever believe we could have grown this quickly and we truly have you all to thank for this. Our commitment to provide you with the best service and quality products allowed us to expand our company rapidly. Not wanting to loose sight of our original goals we now feel the time has come to relaunch ourselves completely. In order to do this we have downsized our company so that we can take our time to re-boot, re-brand and restart. Most importantly our commitment is to you and our goal is to start an amazing boutique brand using the highest quality components. New designs are coming and will hopefully be ready for their curtain call before the end of this year.

I hope with these revelations I have instilled a sense of calm. Please know that we will continue to honor all warranties and services for ANDROID, STRIDER (ST001) and ZAVTRA (ZT001, ZT002, ZT003, ZT004, and ZT005) Watches we made. Our business and service address remains the same. (Please do not call or email between June 22nd - August 16th 2015 if you wish to have an immediate response.)

Now on a more personal note, between June 22nd and August 16th we will officially close the office for our very first summer vacation since our opening our business. My family and I are taking this opportunity to enjoy some quality time together, something that I have not been able to do prior to this change due to travel and business commitments.

We ask that you please take note of these dates when sending any watch repairs etc. so that we may return your items to you in a timely fashion. And be reassured that everything will return to business as usual August 17th 2015. If you have any questions, queries etc. while we are away please do not hesitate to email me directly.

Finally we are very excited for our new venture and hope you feel the same way too. Be assured that you can expect the same service and quality you have come to expect from us over the years.

Have a wonderful summer break and keep your eyes peeled for more news after our return.

Quick recap:

1. DONT PANIC

2. SEND ALL WATCH REPAIRS/EXCHANGE ETC TO SAME SERVICE ADDRESS (We are not moving)

3. DO NOT CALL OR SEND REPAIRS BETWEEN JUNE 22ND-AUGUST 17TH 2015

4. OPERATION WILL RESUME AUGUST 17TH 2015 AS USUAL

5. HAVE A QUESTION… PM ME ON FACEBOOK (Wing Liang).

Thank you once again for your loyalty.

3 likes

I love Android :heart_eyes: Bedankt voor het delen :slight_smile:

1 like

Dat idee heb ik wel vaker met merken. Gaat dat op n gegeven moment niet botsen?

Maar ik lees ook iets over downsizen en relaunch completely. Gaan ze straks duurdere segment op met n kleiner assortiment? Minder personeel die masss hoeveelheden inpakken, maar meer horlogemakers voor afregelen ofzo erbij?

Ben benieuwd waar t toe gaat leiden.

Ik snap even niet, op wat idee je doelt? Ik hoop niet dat ze het duurdere segment ingaan, dan krijg je meer een niche merk, waar er al dozijnen van bestaan en die is voor ‘Jan met de pet’ die geen € 300, of meer voor een onbekend horloge wil uitgeven niet aantrekkelijk.

Android zat gewoonlijk tussen de 200 en 300 dollar en had bijna dagelijks aanbiedingen voor veel minder. Gecombineerd met de grote Amerikaanse markt en lage verzendkosten VS-wijd voor veel Amerikanen zeer aantrekkelijk!

Helaas vragen ze zomaar € 50 verzending naar Europa en dan komen de douanekosten er nog overheen, dus voor ons gaan die bedragen vaak nog een keer “over de kop”. Als je goed zoekt kom je echter in Europa ook wel verkopers van nieuwe tegen, maar dan vaak vermeerderd met de importkosten en winsten die zij willen behalen. Gelukkig kom je af en toe in Europa nette gebruikte 2e hands tegen, als je een mooie Android zoekt en zelfs wel eens op het forum. :wink:

Ik doelde op merken als Android horloge en Android van Google.

Zelf zat ik er nl ook mee, dat je eigen merk/bedrijf kan botsen met t merk v n ander bedrijf. Je zou bijv maar Omega juwelen maken. Een paar jaar terug schoof Omega watches ook beetje die kant op met kettingen, en oorbellen. Dan kan dat wel es botsen. Merkenrecht en misverstanden/onduidelijkheid bij consumenten.

Toen ik n paar jaar terug voor t eerst vh horlogemerk Android hoorde, dacht ik al dat t in de toekomst wel es zou kunnen ‘botsen’ met de smartwatches v google.

Ik weet niet of Apple daarom hun smartwatch geen iwatch hebben genoemd. Ik kwam die naam nl jaren geleden al es tegen bij horlogetelefoons v n merk uit China. Straks zouden ze zo n bedrijf miljoenen of miljarden moeten betalen om hun smartwatch iwatch te mogen noemen (al dan niet in bepaalde regio’s).

Het is zelfs nog gekker, er WAS al een iPhone voor Apple er mee kwam, maar volgens mij hebben ze die fabrikant gewoon uitgekocht.

Ja, maar dat kochten ze toen waarschijnlijk voor n ‘prikkie’. Probeer nu maar es de merknaam iWatch, iGlass ofzo van iemand te kopen. Die kan waarschijnlijk gelijk met pensioen :wink:

Ik vraag me af of Wing dat al kan, maar waarschijnlijk vind hij het ontwerpen nog te leuk! :smile:

Zucht… Is helaas n andere Wing dan die op t forum :wink:

Snel nog 1 scoren😄

Yup, er staat er nog een te koop… :wink:

1 like