Apple op een na grootste horlogemerk

Ik ga beslist een Apple watch als daily beater proberen. Blijven de echte horloges netjes en beschikbaar voor de andere momenten.

De data uit het artikel waar deze stelling uit komen kloppen niet en Apple is niet het een na grootste horlogemerk - niet naar omzet en ook niet het aantal verkochte stuks. Nog niet. Waar ik me wel erg over kan opwinden (zeg gerust boos maken) is de arrogantie van de Zwitserse merken. Ze reageren weer net zo als in de jaren 1970 toen de Aziaten met Quartz kwamen, en kijk eens wat dat voor resultaat had…

Ik zat dinsdag nog in Genève waar Frederique Constant topman Peter Stas hun tweede ‘Horological Smartwatch’ presenteerde. Naast fitness- en sleeptracker gaat het nieuwe model nu ook notificaties geven van mail en andere betichten en nog meer van die voor de hand liggende dingen. De FC horloges worden beperkt doordat FC geen digitaal venstertje wil gebruiken en het is geen smartwatch, maar een connected watch, maar ok.

Peter Stas maakte tijdens zijn presentatie twee keer een lullige opmerking over Apple. En ik denk dan: waarom? Als Apple - en dat hebben ze al zo vaak gedaan door de afgelopen decennia - morgen komt met een toepassing in een smartwatch, waaraan wij nog nooit hebben gedacht en die we straks ineens allemaal menen nodig te hebben, is het hele middensegment horlogemerken 3 jaar later failliet. Want wij vinden horloges dan misschien buitengewoon leuk, maar wij zijn als groep te klein om daar wat aan te veranderen.

En ja, ook ik wil die Apple watch als hij er is.

3 likes

Apple hoort in een heel ander rijtje thuis
Apple
Samsung
Suunto
Sony
Garmin
Pebble
Huawei
LG
Asus
Swisstone
MyKronoz
Fitbit
Motorola
Helloo

1 like

Denk dat je helemaal gelijk heb, ik zie ook het topsegment wel overeind blijven maar het middensegment die gaan hier echt last van krijgen. Het gevaar voor het topsegment is juist dat er geen doorstroming meer komt vanuit het middensegment. Ze beginnen straks met een smartwatch en zullen daar ook mee eindigen. Maakt verder ook niet uit is een ontwikkeling die niet meer te stoppen is. We leven in een wegwerp maatschappij.
Het enige nadeel voor de echte horloge liefhebbers is dat de topmerken steeds duurder zullen worden, maar deze trend is al lang ingezet.

Apple heeft een ander rijtje laten zien maar denk dat ook dat rijtje in de toekomst, zeker bij de volgende generatie, het belangrijkste rijtje word. Maar horloge liefhebbers zullen er altijd blijven, net zoals mensen die geen smartphone willen,nog singles verzamelen enz enz. Maar apple heeft alleen interesse in de massa.

Klopt. De “echte” horloges zullen nog heel lang blijven.
Ik heb ook niks tegen moderne ontwikkelingen maar een Aplle watch in hetzelfde rijtje zetten als bijvoorbeeld Patek Philippe is hetzelfde als Apple en peren. Beiden fruit maar zo verschillend.
http://cards.boomerang.nl/wp-content/uploads/2016/03/54989_appel-peer-008.png

Slim van apple omdat rijtje zo te laten zien, even je positioneren haha. Het is een grote marketing machine daar.

:thinking:

Apple zal voor mij altijd een computermerk blijven, met sommige van de mooiste designs ooit. Ondanks dat ik Hackintosh draai, vind ik de aluminium G5/Power Mac kast en het aluminium toetsenbord al of niet draadloos, samen met de Mighty Mouse de mooiste ontwerpen in de desktop geschiedenis ooit. Je hoort mij niet zeggen: de beste, maar schoonheid is persoonlijk natuurlijk.

Eerlijk gezegd steekt daar de saaie “watch” maar mager bij af.

Ah, die peer is het nieuwe beeldmerk van PP? :grinning:

2 likes

Het is als met dakdekkers, vroeger had je er heel veel want veel huizen hadden een rieten dak. Nu hebben alleen oude huizen of nieuwe huizen van liefhebbers een rieten dak. Veel dakdekkers zijn gestopt maar er zullen er altijd een paar blijven bestaan voor de mensen die het op prijs stellen en bereid zijn daar voor te betalen. Zolang wij bereid zijn om te betalen voor mooie klokjes zullen ze geproduceerd blijven worden, maar verwacht dat er nog een hoop merken het loodje gaan leggen…

Ik vind de definitie horloge bij een Apple niet correct, eigenlijk zijn het polscomputers.

1 like

Btw, om dan maar even inhoudelijk te reageren. Tik voor de gein eens in google : apple watch broken… Zo te zien zijn ze even stootbestendig dan het wijnglas wat ik nu vast heb.

3 likes

Zeker op het internet: Zoekt en gij zult vinden :grin:
Al ben ik het wel met je eens, die dingen zijn serieus best fragiel.

1 like

Dat denk ik dus ook. Natuurlijk zullen er wat zijn die na n tijdje t dragen n echt horloge beginnen te waarderen, net als dat er wat zullen zijn die helemaal zonder horloge ineens gaan beginnen.

Maar t merendeel denk ik zal de gemakken en slimmigheden niet meer willen missen. Geld op n pasje… Wie wilt dat nou? Gewoon flappen tappen vonden er n hoop.
Of internet bankieren… Is dat wel te vertrouwen? Gewoon n girootje bij t postkantoor inleveren Is toch veel veiliger?
En we beginnen steeds meer met onze telefoon te betalen, yellowbrick of draadloos betalen anyone?
Of ov chipkaart?
Geheid dat je daar straks voor veel zaken niet meer je smartphone of n pasje meer voor nodig hebt, maar allemaal met je smartwatch kunt doen.

Ik hoop daarom dat de (luxe) horlogemerken deze veranderingen niet onderschatten. Want ooit was zo n onhandige koel kast mobieltje voor die bankiers enzo. Nu loopt bijna iedereen ermee rond. (En helaas zijn die kwa formaat nu ook haast zo reuze groot…)

De smartwatches nu zijn nog ietwat lomp zoals die ouwe koel kast mobieltjes. Maar ze worden vast zo compact, modieus, mooi als n chique horloge, n mooie armband, ring, etc. En ook zeker n stuk praktischer in gebruik, kwa toepassing, accu duur, etc.

ik zou toch een paar gaten in je betoog willen schieten :smirk:
De voorbeelden die je noemt zijn toe groeperen onder hetzelfde thema, dat thema is gebruikersgemak voor functionele zaken, echter niets dat duid op het genot dat je ervaart van het daadwerkelijk gebruik. Laat ik meteen voorop stellen dat ik een mechanisch horloge niet draag voor functionele zaken, maar puur voor plezier, dus de ervaring van de pracht van het uurwerk. In principe zou ik mijn Tissot skelet horloge na het opwinden niet eens op de tijd van de dag hoeven zetten wat ik kijk echt alleen naar hoe het mechanische uurwerk beweegt en niet hoe laat het is :joy:

Hetzelfde kan je zeggen voor bijvoorbeeld het paardrijden. Sinds de komst van de fiets, auto en openbaar vervoer zou je toch denken dat het hecht bezopen is om zo een vermogen te betalen voor een paard, met al het bijkomende onderhoud. Echter zie ik regelmatig nog mensen van verschillende leeftijdsgroepen paardrijden. Dit doen ze echter niet meer om van hun huis naar hun werk te komen, maar puur voor het plezier van de ervaring. En ja, paardrijden is ook een statussymbool geworden.

Voor mij is een horloge ook niet perse noodzakelijk om de tijd te weten. Heb immers ook altijd een telefoon bij. Een horloge vind ik dus ook meer een sieraad, maar niet alleen voor de “mooi”, maar ook voor de beleving en de techniek. Een mechanisch horloge leeft een beetje, dus met Quartz heb ik minder. Een smartwatch idem dito.
Verder vind ik het wel belangrijk dat een horloge lekker precies is én goed afleesbaar, ook b.v. buiten in de zon… Het moet niet zo zijn dat ik alsnog m’n telefoon moet pakken als ik de tijd wil weten natuurlijk. :slight_smile:

Ja, maar ik zeg ook t merendeel v d mensen. Dus precies wat je zegt als dat t merendeel vd mensen dus idd met n auto rondrijden, en slechts een paar (liefhebbers, boeren, etc) op n paard.

Het genot v n horloge Is er niet voor t meesten. En mogelijk niet zo hoog als t (toenemende) gemak vd smart wearables. Vandaar ook mijn relaas over wearables die de ouderwetse mechanische horloge aanvullen in Horloges en smart