Art deco ELKA watch

Ik heb een oude ELKA watch van mijn grootouders. Waarschijnlijk één van de eerste waterdichte horloges. Het horloge heeft een dubbele kast. Ik zou graag willen achterhalen welk bedrijf dit heeft gemaakt. Ik wil het restaureren en het moeilijkste blijkt om een nieuw plastic glas voor dit horloge te vinden. Het is nl op de dubbele kast geplakt.
Ik heb een oude ELKA watch van mijn grootouders. Waarschijnlijk één van de eerste waterdichte horloges. Het horloge heeft een dubbele kast. Ik zou graag willen achterhalen welk bedrijf dit heeft gemaakt. Ik wil het restaureren en het moeilijkste blijkt om een nieuw plastic glas voor dit horloge te vinden. Het is nl op de dubbele kast geplakt.

4 likes

Ik meen dat Elka een Amsterdamse juwelier was… @TimeLapse kan je er wellicht wat meer over vertellen.

1 like

Kijk eens naar dit topic: ELKA, L. Kiek, Amsterdam

Met de zoekfunctie naar: elka kiek

Etc. :+1:

1 like

Leuke Elka uit de jaren '40 volgens mij.
Waarom denk je dat hij waterdicht was door de dubbele kast?
Waterproof was men volgens mij nog niet zover in de jaren '40 vwb rechthoekige kasten :wink:
Zelf denk ik meer aan stof en vuil bescherming met deze kast.
Voor een glas zou je bv. contact op kunnen nemen met Horlogeglas.nl.

Succes!

1 like

Mijn zus heeft zo goed als hetzelfde model enkel in het “goud” maar ook met een gebroken glas. Moest je er vinden mag je het me steeds laten weten dan heb ik ook interesse.

Groeten en succes

Ik verzamel en restaureer ELkA en heb al een flink aantal onder handen gehad. Het is een Amsterdams merk van juwelier Kiek met goede kwaliteit, zoals in de eerder gestuurde link te lezen is.
Ook heb ik diverse andere merken met zo’n soort kast onder handen gehad. Ik kan mij niet voorstellen dat dit waterdicht is. Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Ik zie namelijk veel ruimte om de kroon en geen pakking. Staat het er op, info van internet?

3 likes

:ok_hand:

6 likes