Automata de Table

Niet gelijk denken wat een kitsch!

Wat een vakmanschap wordt hier ten toon gesteld door Van Cleef & Arpels !!

-> Site met de video !!

On the occasion of the SIHH 2017, Van Cleef & Arpels is delighted to unveil its first Extraordinary Object: the Automate Fée Ondine. The fruit of long years’ work and an intense collaboration with automaton maker François Junod, the project also owes its existence to the savoir-faire of the numerous craftsmen who have taken part in its creation. Bringing together the jewelry and watchmaking traditions, this unique piece marks a new chapter for the Maison, in keeping with precious objects such as carriage and table clocks.The highly complex mechanism – which animates various elements and also tells the time – gives pride of place to an ephemeral poetry: movement and lightness, the beauty of nature, the grace of a fairy waking from sleep and the nuances of precious stones and enamel. This bejeweled tableau comes to life with infinite delicacy. The Maison’s imagination, creativity and attachment to ancestral crafts have come together in this Extraordinary Object to instill a dreamlike sense of wonder.

6 likes

Ik ben niet zo van de kralen en spiegeltjes, maar als je het filmpje ziet kun je niet anders dan onder de indruk zijn door zo veel vakmanschap van wereldniveau op de vierkante decimeter.

De eerste indruk blijft dat het iets is voor een kleutermeisje van zeer fortuinlijke ouders. Dat meisje zal vooralsnog de complexiteit en verfijning van het object nog moet leren waarderen en speelt een week later weer met haar barbie pop.

Een man koopt van het geld (kostat eigenlijk?) eerder een Ferrari. En een ultime horlogecollectie erbij. Althans, ik wel.

2 likes

Zoveel mensen…zoveel smaken!!

1 like

En toch dacht ik gelijk wat een kitsch :wink: Hoe mooi gemaakt ook…

1 like

Wow, dat is magnifique!
Geweldig dat er nog vaklui zijn die zoiets gezamenlijk kunnen maken.

Ik houd wel van dit soort ‘automaten’. Ik heb er een in een stuk eenvoudiger vorm: een Reuge muziekdoos.
Prachtig vakmanschap met ingelegde structuren en prachtige melodieen.

Hier meer info, en melodieen kun je hier beluisteren.

1 like

Wat een prachtig object, de hoeveelheid tijd, kennis en passie die hier in is gestopt is werkelijk ongekend. Natuurlijk zijn het gimmicks maar het zijn gelijktijdig technische kunstwerken. Heel bijzonder.

Geweldig!!!

Alleen maar bewondering voor het vakmanschap van deze mensen.
Dat het eindresultaat eruit ziet als een souvenir voor een Eftelingbezoek van YvankaTrump is dan weer een beetje jammer :wink:
Maar smaken verschillen nu eenmaal

1 like