Band gezocht voor vintage Certina

Weet niet zeker of ik dit bij gezocht of bij vintage moet zetten, maar ik zoek eigenlijk alleen een adres en niet zozeer iemand die een band wil verkopen, dus toch maar vintage.

Zoals wellicht bekend ben ik bezig met het opknappen van een vintage Certina, volgens mij ergens uit de jaren 50. Er moet nog het nodige gebeuren aan het uurwerk, maar ik was al voorzichtig aan het rondkijken naar een band voor dit klokje, maar dat is een redelijk drama; ik heb tot nu toe niks van m’n gading kunnen vinden.

Ik heb even wat onderdelen op elkaar gestapeld zodat ongeveer te zien is hoe het klokje eruit gaat zien:

Eerste probleem zijn de vaste bandpennen, dat reduceert je aanbod echt enorm. Nu zijn er best de nodige open end banden te vinden maar die vind ik eigenlijk allemaal te dressy. Door de nickel plated kast en messing dial vind ik dit geen klassieke dresser en zoek ik eigenlijk een band van ruw leer of eventueel canvas.
Volgende probleem is de klassieke lugmaat van 16 mm, dat neemt nog een flinke hap uit het aanbod.

Dus daarom de vraag, weten jullie waar ik een mooie band kan kopen voor dit klokje?

Dit is een beetje de stijl waar ik aan zit te denken:

Andere ideeën zijn uiteraard welkom, maar ik zal meteen wat gras voor jullie voeten wegmaaien: GEEN NYLON OF PERLON :smiling_imp:

Oh ja, nog iets over het budget, ik heb nog nooit meer dan 40 Euro uitgegeven voor een band, en dat wil ik graag zo houden.

Hier zijn wel wat leren 16mm NATO’s te vinden.

https://strapsco.com/product/faded-vintage-leather-nato-strap/

Niet echt naast de deur, maar is een optie, thanks!

Suede zou misschien wel kunnen, maar imho niet als NATO bij dit (prachtige) horloge. Het soort wijzers zou zelfs nog iets uit kunnen maken: breguet wijzers passen m.i. minder dan “stick hands” bij een sportievere band.
Ik zou Ko eens vragen of hij een “open end” band voor je kan maken.

1 like

Ik heb vorige week een bandje laten maken door Ko en dat is erg goed bevallen ! Scherp qua prijs en erg mooi leder. Hij kan vast ook wat met de vaste pins.

1 like

Nee er zitten geen Breguet wijzers op, het zijn gewoon rechte, zie hier een “voor” foto toen de wijzers er nog op zaten:

Ik ben nog wat verder aan het zoeken geweest en heb intussen deze besteld:
http://www.esprit-nato.com/en/select-heure-vintage-leather-nato-watch-straps-polished-buckles/997-brown-vintage-select-heure-leather-nato-watch-strap-polished-stainless-steel-buckles.html#/110-width_lug_buckle-16_mm_buckle_16_mm

Blijft wel een beetje een gok, ik heb nog nooit een nato band gehad en misschien komt door de dubbele laag leer het klokje wel erg hoog op de pols te liggen wat dan een beetje vloekt met de mooie dunne kast.

Anders inderdaad eens bij Ko aankloppen.