Bauhaus

Dag allen,

Ik ben de laatste tijd nogal gecharmeerd van de bauhaus stijl horloges, zoals de max bill. Al surfend over eBay kwam ik diverse junkers varianten tegen, maar ook deze Ruhla:

Er staat made in Germany, mooie maat van 42mm, Quartz uurwerk voor rond de €189 ex verzenden uit Duitsland. Ff Googelen levert op dat het een DDR merk is. Is het dat nog steeds (Duits) of alleen in naam, dat vraag ik me dan af.

Wellicht dat iemand meer weet?b

Gr. Marc

Ruhla is een merk van Gardé uit Ruhla. Ruhla is de rechtsopvolger van het DDR VEB Ruhla. Gardé is ook de fabrikant van Junkers en Zeppelin.

http://www.garde.de/index.php?id=09

Mooie klokjes schijnen ook nette mechaniekjes te hebben
alleen ff uitkijken met water,
en krassen/stoten op dat bolle glaasje

grtz. Gerard.

Carpe tempus Schreef:

schijnen ook nette mechaniekjes te hebben

Ronda 5030d. Niets mis mee, maar ook weer niets bijzonders. OK bij dit prijspeil.

Vind persoonlijk de subdials nogal bij elkaarngepropt. Klein uurwerk in grote kast denk ik.

Tja, hier moet je toch wel een beetje de leeftijd voor hebben;)

Grt.

Leuk model, maar persoonlijk vind ik deze versie van Junkers mooier, de layout van de wijzerplaat is daar rustiger (lees, minder op elkaar gepropt).

marnix.moed Schreef:

Vind persoonlijk de subdials nogal bij
elkaarngepropt. Klein uurwerk in grote kast denk
ik.

Overduidelijk een te klein uurwerk in een te grote kast.
Het geheel is inderdaad IMHO uit proportie.

Ach, de Max blill valt niet te toppen.

Ooit een Abeler & Sohne tegen gekomen. was het ook net niet.

die Ronda 5030d die erin zou zitten … da’s inderdaad een “kleintje” voor dit formaat kast… maar nog altijd 12½’’’…

Ik vind 'm er wel aardig uitzien, hoewel de band… Echter: Voor een tientje meer heb je de quartz versie van Junkers, die er toch echt fijner uitziet. (de automaat daarvan kost nu € 445,-)

Ruhla hadden in de DDR tijd alleen super slechte uurwerken, terwijl Glashütte de kwalitatief betere mocht maken. Het verbaasd me eigenlijk dat ze dit merk nog voeren. Als je naar de foto kijkt van de wijzerplaat dan zie je dat het uurwerk veel kleiner is dan de kast (de datum aanduiding is de rand). Los daarvan, als jij hem leuk vindt dan moet je er zeker voor gaan!

gschoots Schreef:

Ruhla hadden in de DDR tijd alleen super slechte
uurwerken, terwijl Glashütte de kwalitatief betere
mocht maken.

Kort door de bocht. Vanaf 1 maart 1967 tot na de Wende waren zowel Ruhla als Glashütte onderdeel van de VEB Uhren- und Maschinenkombinat Ruhla.

de kroon valt ook een beetje uit de toon.
lijkt wat lomp op dit horloge. verder inderdaad mooie alternatieven bij Junkers / Zeppelin.

Bedankt voor de reacties,

De Junkers versie van de Quartz chrono:

Stukje duurder, 40mm in plaats van 42mm, ook een Ronda uurwerk. Dan beter even doorsparen voor de automaat denk ik.

Gr. Marc

Marc Schreef:

Bedankt voor de reacties,

De Junkers versie van de Quartz chrono:
http://i2.photobucket.com/albums/y23/MarcII/23a8bd
d5c3a7367b501b55028cedda31_zpsd938014d.jpg

Stukje duurder, 40mm in plaats van 42mm, ook een
Ronda uurwerk. Dan beter even doorsparen voor de
automaat denk ik.

Gr. Marc

Door de drukke wijzerplaat beter in proporties. Maar voor een Bauhaus, mij te druk.

Wat Marco al zei… niet te toppen

+1
Ik wil er een!!!

Blijft de allermooiste inderdaad!

Gr. Marc

lencoth Schreef:

marnix.moed Schreef:


Vind persoonlijk de subdials nogal bij
elkaarngepropt. Klein uurwerk in grote kast
denk
ik.

Overduidelijk een te klein uurwerk in een te grote
kast.
Het geheel is inderdaad IMHO uit proportie.

+1

En deze dan heren…de Meister…? Band is niet ideaal want op mesh natuurlijk veel mooier, maar het horloge zelf is schitterend. Liefste zou ik de pushers van de Max Bill hier op hebben :slight_smile:

Explore jeroenderee