Beater toch niet zo degelijk?

Koop een knake Seiko Quartz horloge van €15 en doe die om zogauw de bijl uit de kast komt! :+1:t2: :crazy_face:

Ik denk dat je gewoon pech hebt, mijn vader heeft sinds 1970 een seiko automaat, met 6119 uurwerk, en dat ding heeft alles mee gemaakt. Bij mijn weten zelfs een motor ongeluk waarbij hij gelanceerd werd en op straat gekwakt werd. Nooit serieus onderhoud gehad en loopt nog steeds.

3 likes

Maar de Seiko kwaliteit van nu is ook niet te vergelijken met die van rond 1970 :wink:

1 like

Met de racefietsbandjes op 7 bar komen er aardig wat schokken door je stuur. Ik heb nooit een horloge om tijdens het racefietsen. En hout kloven is al helemaal uit den boze. Je zou eens een ultra slow motion moeten zien van wat voor trillingen zulke bezigheden veroorzaken.

3 likes

Ik dacht het, jij zegt het :+1:

1 like

De definities van ‘beater watch’ variëren nogal, zie ik. Ik hou het toch op ‘werkpaard’ en vind dat die SKX er gewoon tegen moet kunnen. Als de rotor is losgetrild, zat de schroef misschien gewoon te los. Daarmee is het horloge niet overleden: gewoon even vastzetten en lekker verder gaan met houtkloven!

1 like

Wat een wussies hier, zég.

Alles wat zgn. niet mag doe ik met m’n Japanse automaatjes uit de 7S, 4R en 6R reeksen (vijfjes, Alpinist, Monster, SRP). Vaak, veel en dikwijls na elkaar, bovendien. Wanneer een polshorloge er niet tegen kan om gedragen te worden tijdens het eerst verzagen en vervolgens klieven van 30 Kuub hout, dan is het die naam niet waard. Motorrijden met een dikke stampende monocilinder of een hoogfrequent trillende vier in lijn moet gewoon kunnen. Net zoals een hele werkdag het bos in met de bosmaaier. Etc, etc, etc. Nooit een centje pijn, en dat al vele jaren lang.

9 likes

Niemand houdt jou tegen om met je SKX te golfen, hout hakken, racefietsen, tennissen en waar je in je vrije tijd nog meer zin in hebt. Maar…

Even een quote uit het artikel waar jij naar refereert:

I usually go digital or quartz for beater watches. These movements tend to be more forgiving to knocks and jolts compared to automatic or mechanical watches. The other indisputable fact is that they are usually cheaper watches with less money invested in them. If I do happen to break one, then the loss would be easier to handle than losing one of my cherished mechanical or automatic movement watches.

:+1:

1 like

Haha dit was dus eigenlijk ook mijn idee! :rofl:

1 like

Kijk ook dit vind ik fijn om te lezen! Kom op zeg, een beetje horloge kan toch wel tegen een stootje?
Ik visualiseer nu wel een hele grote boze wolvin die in de Zweedse bossen allemaal ruige dingen aan het doen is met twee polsen vol horloges :joy:

3 likes

Mechanische horloges kunnen niet tegen extreme versnelling en vertraging zoals van golf, tennis en het kloven van hout. Wat @Skyjack al zei.

Wel denk ik dat mountainbiken erger is dan racefietsen, althans, zolang je geen 80 km over de kasseien en kinderkopjes doet.

Nee, de beater is het horloge wat je tot snot slaat. Sorry, dat heeft niks met tikken te maken.

Meer geluk dan wijsheid. En in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

Richard Mille maakt horloges van een kwart miljoen of meer die deo volente een tennis-opslagje kunnen hebben. Daar zit veel engineering in. :slight_smile:

Hee, ik doe alles met al m’n horloges. Daarom ziet alles van Nomos tot Seiko en daar tussen in er ook uit alsof het onder de flatgebouwen van de stad naast jou heeft gelegen, auoei.

Maar ik heb een potje liggen voor als ze daardoor naar de kleaute gaan. :slight_smile: Verwachtingen, die moeten op het juiste niveau bijgesteld worden. Wat er dan in werkelijkheid gebeurt wordt daarna acceptabeler, wat het ook moge zijn.

3 likes

Dit is ook een mooie instelling, kan ik me wel in vinden!

Ja, je moet je verwachting bijstellen :wink:

Ik heb een Citizen RC Eco Drive 2 x om zeep geholpen door schokken. Volledige uurwerk moest vervangen.
En dat wat jij met een mechanisch horloge doet/wil doen gaat niet dus inderdaad zoals je aangeeft, je verwachting bij stellen.

Maar dan zou ik voor dit gaan en draag ik ook naar tevredenheid naar mijn werk en voor een echte beater.

Kijk ook even naar de garantie en de specs :+1:
Alhier aan de pols Wat dragen we vandaag deel XII

2 likes

En dat ding Is nog reteleuk ook, met die rare hoekige lugs. :grin:

2 likes

Is die ook, voor 118 ekkies had ik hem toen op de mat dankzij de tip van @Batossai.
Ik zal zo een horloge of 6 hebben voor het werk en sinds ik deze heb draag ik geen andere meer. En nog geen krasje te zien :joy:

2 likes

Leg uit :see_no_evil::+1:t3:

2 likes

Niet alleen door je stuur…

2 likes

Geen van de dingen die je noemt moeten een probleem zijn. Ik heb automaten van meer dan 10 jaar oud die nooit een servicebeurt hebben gehad. Ik heb ze gedragen bij van alles. Van basketbal tot paardrijden. Dit klinkt meer als pech.

2 likes

Moet kunnen.

4 likes

Genoeg golfers die gewoon spelen, met hun mechanische horloge om, zonder problemen. En mocht het uurwerk in je SKX dan toch een paar jaar eerder kapot gaan, zeg na 15 jaar i.p.v. 20, dan slinger je er een nieuw uurwerkje in voor 5 tientjes. Big deal!

Maar voor de mensen die hun ‘beater’ graag in nieuwstaat willen nalaten aan een kleinzoon of -dochter; alleen zondags dragen boven velours vloerbedekking! En elke twee jaar laten servicen.

https://forums.watchuseek.com/f2/golfing-watch-296448-3.html
https://forums.watchuseek.com/f2/playing-golf-mechanical-watch-340372-2.html

1 like