Beetje ervaring, maar nog veel te leren

Hallo, even kennismaken. Een kennis van mij beheerd de lokale kringloopwinkel. Hier komen geregeld horloges binnen die het niet meer ‘doen’.
Aangezien laten repareren bij een horlogemaker vaak te duur is, heb ik aangeboden er eens naar te kijken. Ja dan heb je er meteen een hobby bij. En een leuke.
Veel horloges hebben een quartz uurwerk dus even schoonmaken, nieuwe batterij en ze kunnen voor een paar euro verkocht worden. De kringloop betaald eventuele gereedschappen en natuurlijk de batterijen. Dit openmaken en batterij vervangen is prima te doen voor mij als beginner. Vaak komen er ook handopwinders en automatics binnen. De meeste doen het prima. Natuurlijk ook mooie rolexen ed, maar geen echte(bedankt voor de mooie hulpteksten hier).
Maar dan komt er weer een leuk horloge en deze doet niets. Dan gaat het kriebelen en wil je ermee bezig. Gelukkig zijn er veel mensen die hun ervaringen delen, ga zo door.
Ik doe geen reparaties voor particulieren. De lokale horlogewinkel moet wel blijven bestaan. Ik zal in de toekomst binnengekomen horloges hier met een foto plaatsen, misschien kunnen jullie mij tips of achtergrondinformatie geven?

9 likes

certina waterking 275. Hoe oud is deze ongeveer? Uit welk land komt deze? Alle info welkom.

2 likes

citizen 6850. Erg leuk uurwerk, alleen het alarm doet niets. Handleiding is gevonden.

Wel, dan wordt het tijd om eens een clinic te bezoeken.
Kijk eens op de volgende link.
Je kan je nog opgeven voor deze eerstvolgende clinic.

3 likes

Lincoln grand prix, kast bekrast, glas bekrast, secondewijzer groot doet niets, kleine wel, wijzerplaat erg smerig. Wat te doen?

Vinwat bedankt, maar rotterdam is mij iets te ver weg. Ik probeer me eerst wel wat in te lezen.

Doet ie ook niets als je de knop boven de kroon een keer indrukt ?
Het is namelijk een chronograaf.

Scudo bedankt, helaas werkt het niet.de uur en minuut wijzers doen het goed, de kleine secondewijzer doet het ook. Alleen de grote secondewijzer doet niets. Waar zijn de twee knoppen voor en waar is het rechterwijzertje voor?

Met de bovenste knop start en stop h e ge chronograaf functie. Met de onderste knop kun je de wijzer terugstellen naar de nulpositie ( de positie waar hij nu op staat).
Het kleine wijzertje telt de minuten

Scudo grandioos bedankt. De bovenste knop wat steviger ingedrukt en hij doet het weer. Ik denk dat de grote witte wijzer geen seconde wijzer is maar een chronograaf wijzer. De rechter wijzerplaat us inderdaad voor de minuten van de chronograaf. Alles werkt. Nu nog de wijzerplaat schoonkrijgen.

Wees daar voorzichtig mee!
Wijzerplaten zij erg gevoelig

1 like

Zeker waar! Hooguit gedemineraliseerd water op een heel zacht doekje gebruiken. Kijk uit met bedrukking, die is na zoveel jaren soms zeer teer en kan zo loskomen! Probeer eerst een onopvallend hoekje.

De Certina stamt hoogstwaarschijnlijk uit de jaren 70.
Welk land hij vandaan komt staat op de wijzerplaat.

Wat betreft de Lincoln. Dat is een hele mooie kringloopvondst. Mocht die weer voor een paar euro onder de toonbank verdwijnen. Dan houd ik me aanbevolen😬.
Ook voor iets meer hoor😉.

De wijzerplaat is wat het is ben ik bang. Een nieuw glas of een stevige polijstbeurt hiervan is het beste wat je kan doen. De plaat reinigen is moeilijk waarschijnlijk is de lak verweerd. Afnemen met rodico. Verder zou ik niet gaan. Een vintage mag ook wat karakter hebben vind ik.

Succes en veel plezier met je nieuwe hobby!
Ik zou zeggen probeer de zoekfunctie hier op het forum en google. Sommige van je vragen zijn niet zo moeilijk te vinden.

2 likes

Bernard, Dank je zal ik eens proberen. Voorzichtig.

1 like

Firstrubu, deze gaat niet weg voor een paar euro. De meeste horloges vindt ik niets over op internet, maar deze kwam ik tegen op katawiki. Werd voor een leuk bedrag verkocht. Ik ga je genoemde schoonmaakmiddel even zoeken. Eerst proberen op een goedkoop klokje.
Mooi dat jullie zo behulpzaam zijn.

Goed kast open, knopje indrukken, kroon eruit, drukknopje losgedraait, knopje eraf, vuil verwijderd. De wijzerplaat heb ik maar niet aangeraakt, wordt denk ik alleen maar minder. Uurwerk in kast, stelschroefje beetje los en beetje vast, en nu wil de kroon niet meer vastklikken. Morgen voorzichtig verder.

Owww… Klinkt niet best… :sweat_smile: …hebel uit het liggend opwindrad geschoten. Gebeurt mij nog steeds wel, terwijl ik weet hoe het moet…

Als dit gebeurd is, moeten de wijzers en wijzerplaat er af, en het wijzerverzetwerk weer in het gareel gebracht worden. Zou daar nog niet zelf aan beginnen in jouw stadium van expertise. Zeker de wijzers van een chronograaf, da’s ook voor mij soms nog een kleine nachtmerrie.

Je tiretteschroef moet in de regel 1,25 slag losgedraaid worden. Da’s een behoorlijk algemeen geldende regel - heb ik inmiddels uitgevonden. Iets minder en je kroon/stift willen er niet uit. Iets meer, enne… Yep.

Maar misschien valt het mee. Dacht vanavond nog hetzelfde probleem te hebben, maar dat lag aan iets anders.

Ben er achter dat dit vaker voor kan komen. De schroef die ik bedoelde is geen tiretteschroef, maar een uurwerkvastzet schroefje tegenover de kroon. Wel heb ik met een ander horloge het probleem dat de kroon alleen nog de wijzers aanstuurd, ik kan niet meer het horloge opwinden of de datum aanpassen. Hier zit wel een tiretteschroefje op. Mooi dat ik nu weet dat die stelschroef hiervoor bedoelt is, dank!

1 like