Beginnende verzamelaar: advies bij het kopen van een nieuw horloge

Hallo iedereen,

Hier dus een nieuwe gek erbij. Aangenaam. Altijd heb ik al een bovengemiddelde interesse gehad voor (mooie) horloges (mijn favoriet als kind/tiener is altijd de rolex submariner met blauwe dial en blauwe bezel geweest, en als eind tiener was ik geboeid door de status van een patek phillipe bijgekomen). Ondanks dat feit, heb ik (en loop ik) rond met designer/fashion brand horloges. Niet dat daar iets mis mee is, maar… tijd voor iets interessanter!

Enige weken geleden stond ik op het punt om in de auto te stappen en een Rolex Oyster Perpetual no date (2015 model met grijze dial en blauwe stipjes), maar dat heb ik toch niet gedaan. Uiteraard een flink bedrag, en voor iemand van 25 (bijna 26, dat wel) die er niet al te oud uit ziet, vond ik het misschien toch ook iets te showy. Ik vroeg me daarnaast ook af of ik Rolex wilde omdat het een mooie klok is, of ook vanwege de status.

Terug bij af, maar wat research gaan doen en zo ook hier terecht gekomen. Ik heb besloten om daarom met een meer bescheiden budget (zo een 500 euro) op zoek te gaan naar een mooie, als het kan unieke, klok (en voor een bescheiden budget kan je mogelijk binnen afzienbare tijd nog wat aanschaffen).

Ik loop het grootste deel van de week rond in pak, dus ik was op zoek naar iets wat daar goed onder kan (niet noodzakelijk een klassieke dresser, want ze lopen hier ook rond met subs en daytona’s).

De paar horloges die ik nu op het oog heb (maar sta open voor suggesties):

-Tissot Visodate: mooie veelzijdige klok, prima onder een pak, en lijkt me ook leuk te combineren met een nato.
-Aevig Valkyr stainless blue: Nederlands microbrandje, vind dit een geweldige klok. Uniek. Zomers. Geweldig met een mesh band. Alleen, is ie iets te grof voor onder een pak?

Een junkers bauhaus vond ik ook heel leuk. Minimalistisch en uniek. Alleen de datum vond ik minder. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de Junghans Max Bill het origineel is (en die vind ik ook eigenlijk veel mooier), maar deze is ongeveer twee keer zo duur als ik in gedachte had.

Mijn hart ligt momenteel bij de Aevig Valkyr. Maar mogelijk heb jullie nog leuke tips.

Nu ga ik maar snel weer aan het werk ;-).

5 likes

Heb je hier al eens naar gekeken?

Zelf heb ik geen enkele relatie ermee, maar ik vind het gewoon een bijzonder leuk concept en naar ik me heb laten vertellen is er ook niets mis met de kwaliteit van het gebodene. En zelfs in de meest luxueze uitvoering valt-ie, dankzij de kickstarter, keurig binnen je budget.

Succes met de altijd weer moeilijke keuze!

Ola! Leuk, welkom!

Het is altijd leuk om ergens wat serieuzer in te duiken, ook erg begrijpelijk dat je toch afstapte van het idee om gelijk een boel geld (dat is het ook, laten we eerlijk zijn…) uit te geven aan 1 horloge, dat kan altijd nog en je smaak/idee van wat je wilt hebben verandert nog weleens, zeker als je er nog wat meer mee bezig gaat zijn. Goed/leuk idee om eerst een beetje rond te kijken en uit te proberen in een iets goedkopere prijsklasse! Ook voor dat geld kan je super veel leuks krijgen.

500e is al een leuk budget, je hebt ook al 2 mooie klokken op het oog. Gezien de uiteenlopende horloges die je aanhaalt, misschien is het leuk om 2 horloges van je budget van 500e te halen die beide enigszins de styling en het doel van je 2 aangehaalde horloges aanhalen, dan kan je uitzoeken wat je het prettig vind en ook nog eens afwisselen af en toe!.

Wat ik zou doen (nja makkelijk praten natuurlijk want ik bezit ze beide sinds een paar maanden), probeer iets van een robuuster horloge te scoren en een wat dressier variant, dat is ook een beetje wat je volgens mij aanhaalt met je 2 voorbeelden/keuzes.
Wat ik heb gehaald (dat zou net moeten lukken binnen een budget van 500e):

  • Een SARB035 (dressier horloge):
    [URL=http://s172.photobucket.com/user/lexvandoef/media/A921ADE6-D733-4438-ABCD-A5C0CF584682_zpssnukd6hl.jpg.html][/URL]
  • Een SKX007 (robuuste diver):

Het zijn beide seiko’s, door velen aanbeden en door net zoveel mensen verguisd ;), beide automaten en een mooie kennismaken in de wereld van mechanische horloges.

Als het je smaak is, misschien iets over na te denken? Veel plezier met je zoektocht!

2 likes

Ik zou persoonlijk ook niet meteen met Rolex of duurder beginnen.
Eerst een eigen smaak ontwikkelen.
In het begin weet je niet exact waar je smaak ligt en daar kom je in de loop der jaren achter als deze een paar keer wordt bijgesteld.

Al moet ik zeggen dat de Rolex 114300 die je noemt erg mooi is en vrij ingetogen.

Vooral niet luisteren naar de adviezen in dit topic, want die zijn enorm voorspelbaar. Omdat je toch al naar Tissot keek wel ik je wel attenderen op de PRS516. De blauwe is fantastisch, precies in je budget en er zijn meerdere liefhebbers van dit horloge op dit forum.

Welkom!
Ik kan niet voor je kiezen, maar voor onder een pak weet ik niet of je met de Aevig de beste keuze maakt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb hem zelf ook in brons/zwart en ik vind het een geweldig horloge (als je hem leuk vindt: gewoon doen) en een prachtmerk, maar voor onder een pak is hij denk ik iets te casual. Dan zou ik eerder voor de Visodate ofzo gaan.

Als je het geld voor die rolex kunt missen… Gewoon doen! kwijt kom je m heus wel als je smaak zou veranderen :wink:

Maar leuker is het natuurlijk om een paar segmenten lager te beginnen en steeds een stapje hoger te gaan, zo doe je ook even met je hobby :wink:

1 like

Rolex…prachtig :blush:

Maar momenteel voor mij niet meer betaalbaar. Ik ben nu heel erg gelukkig met de SKX007/009, microbrands etc.

Maar als je het kunt betalen, waarom niet?

Ooit…oooooooooooit komt er bij mij een Explorer II, maar tot die tijd ben ik heel blij met oa. de Seiko’s.

1 like

Ik heb twee dressers te koop staan hier op HF
gr roel


Seiko is inderdaad een inkoppertje. Kijk ook eens bij bijvoorbeeld Certina, vind ik een erg mooi merk. Een stapje verder zijn de Hamilton horloges.

1 like

Als je nou eerst bijna onderuit gaat voor die Rolex…
En je vind die Max Bill dan toch mooi.

Dan haal je toch zo’n ding?
Dat maakt dan ook niet meer uit…

Welkom !

Als minimalistische dresser kan ik je de Hamilton Intra-Matic ook aanbevelen … heb deze sinds enkele dagen in mijn bezit en IMHO zeer goede value for money. Kreeg bij mij uiteindelijk de voorkeur over de Junghans Max Bill (die natuurlijk ook fantastisch zijn qua design) wegens zijn saffier ipv plexiglas.

4 likes

…inderdaad…

…want de zwarte is mooier…:grin:

2 likes

Bedankt voor alle reacties. Volgens mij wordt het er alleen maar ingewikkelder op :P.

Het lijkt vind het inderdaad leuk om in een wat lager segment te beginnen. Feel krijgen voor een paar klokjes. Misschien ontdek ik wel van alles dat ik niet ken.

Wel lastig kiezen hoor, met al die pracht die beschikbaar is.

Die Rolex die je noemt is heel mooi!
Heb ik ook bekeken en om gehad.
Uiteindelijk heb ik een Sinn gekocht die er in mijn ogen wel redelijk op lijkt:

2 likes

Allereerst welkom hier! :smile:

Als aanvulling op hey bovenstaande: Mag het ook een duiker zijn? De Halios Tropik SS is heel erg ingetogen:

Ik weet niet of 500 dan gaat lukken, maar tussen de 500 en 600 moet wel kunnen.

Als je per se geen duiker wilt kan bijvoorbeeld de Halios Tropik Bronze ook:

Ik heb deze twee horloges overigens nooit gehad, maar uitgaande van je twee voorstellen is dit misschien een mooi alternatief :smile:

Die had ik ook in gedachte. :smile:

@JFugger

Sowieso kijk eens bij Sinn.de
Of Laco, Fortis.
De Aristo Kunstflieger 40mm. mechanical
Of een poljot:
http://www.aviation-time.com/1156/poljot_aviator_1_eta_automatic
Ook een mooi formaat met 40mm.

Welkom en Succes!

Grt.

2 likes

Welkom!

Als je nog aan t oriënteren bent, misschien idee om naar het ehbo lijstje in de faq te kijken. Dat staan wat tips.

Als starter met iets meer budget dan n seiko 5je of skx007 zou ik beginnen met een leuke instap Zwitser zoala tissot, Hamilton, eterna, certina, etc.

1 like

Welkom op het forum.
Misschien is een Orient Star EL05002B iets voor je. Japanse manufactuur, met prima afwerking voor minder dan €500.


Veel plezier met de zoektocht.

3 likes

Voor dat bedrag zou ik de nieuwe Seiko turtle kopen, ik vind het een topper en wil hem graag een keer kopen.

Er zijn verschillende versies beschikbaar: