Besparing: Stowa Bauhaus kopen!

Zoals bij velen stond er nog een Bauhaus horloge op mijn Wishlist. De eerste keuze die je dan maakt is dan Nomos of Stowa: uiteindelijk moest het dus de Antea KS worden. Geen foto, iedereen weet hoe deze er uit ziet.
Als test heb ik eerst een oude anonieme waarschijnlijk dertiger jaren Bauhaus gekocht 30 mm vaste bandaanzet:

Terwijl ik aan het sparen ben komt er ineens een Stowa Bauhaus 35 mm met werk op marktplaats langs.
Gelijk gekocht en inmiddels een service gegeven. Geen type aanduiding en een Stowa 131 uurwerk er in dat inmiddels weer prima loopt. Vaste bandaanzet, maar gelukkig houd ik wel van Perlon dus dat is ook al geen geen bezwaar.

De wijzerplaat is karamel kleurig, ik denk verkleurd en origineel waarschijnlijk zilver of wit??
Dit tintje staat het horloge eigenlijk best goed.

Ik kan verder niet zoveel vinden over Stowa kaliber 131, wie heeft er enig idee hoe oud dit horloge zal zijn?

Uiteindelijk heb ik ongeveer 1000 euro bespaard, want ik hoef nu helemaal geen nieuwe Stowa Antea of Nomos Tangente meer, deze vind ik veel leuker, bovendien nog een echte vintage ook.

14 likes

Heel erg mooie klok. Lijkt me inderdaad origineel wit geweest net als de Omega 30T2 die je nog wel kent en de Tissot Antimagnetique die ik recent verkocht heb.
Stowa heeft toch nooit inhouse uurwerken gebruikt? Ik heb een vermoeden dat het Felsa of Unitas is. Tegenwoordig zit er allemaal ETA in, maar ik weet niet of dat bij deze vroegere horloges ook al gebeurde. Heb je geen fotootje van het uurwerk?

Gave Stowa. :thumbsup:
Die dunne geblauwde wijzers maken hem nog mooier.

Is prachtig!

Stom he vergeten een foto te maken :confused:

Maar dit zit er in (plaatje geleend)

Het is al de tweede keer dat ik deze keer op het merk wijs (ik heb geen aandelen :wink:) maar Eulit heeft mooie clip-on banden. Hagedis zou hier niet misstaan denk ik! Overigens is de perlon band ook mooi, maar je hebt opties.

Het is in ieder geval een Unitas, welke precies is niet helemaal duidelijk. Deze modellen lijken veel op elkaar en vaak wisselt het design van de raderkloof. Als je het zeker wilt weten, zou je een foto moeten maken van de tirette, tiretteveer en bascule in het uurwerk en de diameter van het uurwerk opmeten.
Het gebruik van de schroeven om het uurwerk te zekeren en het schoksysteem van de balans (of het gemis ervan) duidt op de jaren 30 of vroege jaren 40.

Heel mooi Andre, proficiat :+1:

Fraai.

Inderdaad, Stowa heeft nooit inhouse uurwerken gebruikt. Ik denk een Unitas 173 (schroefbalans). Denk dus jaren 40’.

De dial vind ik wel erg gaaf voor de leeftijd, of heb je die zelf opgepoetst? Kan zijn dat je een exemplaar in zeer goede staat hebt maar er zijn ook enorm veel redials in omloop. Hopelijk natuurlijk het eerste!

Als je het zeker wil weten zou ik het op WUS eens vragen aan Stiffler,Mike die weet er behoorlijk veel over dit soort modellen.

gr, HJR

Fraaie Stowa met prachtige dials. Gefeliciteerd en veel plezier met het horloge.

Geweldige horloges proficiat en geniet ervan :wink:
Vraagje zijn dit in mm grote wijzerplaten?

Mijn beste,

Een fantastische verworvenheid!!
Mooie zoektocht / verhaal ook.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Zojuist bij Andre langsgewees, ook de Stowa gezien. Heerlijk strak en mooi verkleurde dial. Proficiat!

Het anonieme horloge is 30 mm dus zeer klein naar huidige maatstaven, maar in de dertiger jaren was dat een heel gangbaar formaat voor een heren horloge.
De Stowa is 35 mm met een dunne rand en voor een oude vintage dus zeer groot!
Overigens vind ik dat een Bauhaus design niet groter dan 38 mm op een forse pols zou moeten zijn, dat past er gewoon niet bij.

Mijn grootste horloges zijn 38mm, voor mij de perfecte maat. Ik heb deze week een Frederique Constant om gehad bij een juwelier, op foto’s een prachtig horloge maar dat ding was 43mm en bij mij staat dat echt totaal niet.

De wijzerplaat maakt heel het horloge prachtig en uniek.

Onlangs van ons forumlid Melvin een Elma overgenomen van 37mm die ik liever draag als kleinere klokjes die ik nog bezit.
Dus ik probeer het kleinere spul eventueel van de hand te doen of te ruilen voor wat grotere maten.
(Zou ook aan mijn ogen kunnen liggen) :smile:
[URL=http://s380.photobucket.com/user/farfal/media/2%20%20Elma%20Ancre.jpg.html][/URL]

Hierbij mijn Pontiac (erfenis van mijn vader). Functioneert prima, had een reiniging 25 jaar geleden!
Zou van de 50’r jaren stammen.
Pontiac was toen een kleine fijne Antwerpse firma. Werk: doordeweeks Zwitsers, niks speciaals.
Lijkt HEEL erg veel op de hier getoonde Stowa 131!
groeten, Jo.