Bezoek Uhrenmuseum Ruhla

Afgelopen week genoot ik van een korte vakantie in Thüringen in voormalig Oost-Duitsland. We hadden een hotel geboekt in Winterstein, gemeente Ruhla.
Wij als horlogekenners weten allemaal dat er in Ruhla horloges gemaakt zijn/worden.

Voordat Ruhla tot de DDR behoorde konden de horloges die er gemaakt werden zich meten met alle andere goede horloges. Sterker nog, ook in de beginjaren 50 waren de Ruhla horloges goede horloges en hadden zij nog niet de bekende penanker uurwerkjes zoals hun bekende kaliber 24. Ik heb deze vakantie zo’n Ruhla präzisa om gehad en het horloge doet zijn naam eer aan.

Voordat de DDR, gestuurd door de Sovjet Unie, überhaupt bestond en zich ging bemoeien met alles waren het de Gebroeders Thiel die in Ruhla een horloge en machinefabriek oprichtten. Al gauw werden de Thiel horloges naar talloze landen geëxporteerd en groeide de firma gestaag. Na de 2e wereldoorlog veranderde dat en werd er van hogerhand alles beslist. We kunnen nu wel lacherig doen over de produkten uit de DDR, maar we moeten niet vergeten dat er een tekort was aan zo’n beetje alles. Doordat het Oost Duitse geld in het westen niet veel waarde had, moest alles wat ze niet zelf hadden in het westen gekocht worden en was dus ontzettend duur. Dat begon al met de grondstoffen en als ze komplete machines etc uit het buitenland moesten halen dan was dat al helemaal onbetaalbaar. Het getuigt van doorzettingsvermogen en creativiteit dat de Oost Duitsers ondanks die tekorten toch een horloge industrie op hebben kunnen zetten.
Fotograferen in het museum was toegestaan, maar enkel zonder flits en tegen betaling van 4 euro bovenop de toegangsprijs van 3 euro :confused:
Dus hier komen een paar foto’s

Gebroeders Thiel reklame

Een Thiel zakhorloge

Ook voor buitenlandse klanten werden horloges gemaakt. De USA is altijd een heel grote Ruhla klant geweest (en nu kennelijk nog volgens Gardé)

Ook “digitale” zakhorloges behoorden tot de mogelijkheden in de jaren 30

Er werd zelfs geëxperimenteerd met bruggen, platines, kloven etc die door middel van spuitgieten konden worden vervaardigd.

Een aantal machines die men zelf moest maken voor de fabricage van horloges

Niet alleen horloges werden er gemaakt. Ruhla was (en is) wereldmarktleider als het gaat om schaakklokken, maar wekkers zijn er erg veel gemaakt. Ook voor Nederlandse klanten zoals Alfred J Kwak, een geesteskind van Herman van Veen

CNC frezen was voor de DDR niet weggelegd, maar automatisch frezen kun je ook op andere manieren zoals met behulp van een zgn nokkkenschijf.

Er waren eind jaren 50 en begin jaren 60 wel ontwikkelingen, maar de partijbonzen vonden alles te duur. Ze hadden een mooi uurwerk met zwitserse ankergang als opvolger voor de (te) dure präzisa

Ook een goedkoper, niet gesteend, uurwerk met automatische opwinding ging nooit in produktie wegens te hoge kosten.

De Ruhla electric werd dan wel uitgebracht. Deze had wel een balans.

Om te laten zien in het buitenland dat de DDR technisch in staat was om ook electronische horloges te maken kwamen ze met dit.

Eén van de weinige Zwitserse machines die ze hadden was dit apparaat om balanzen te richten.

Intussen werd de produktie van hun bekendste uurwerk (kaliber 24) steeds verder gemechaniseerd. In Ruhla ontwikkelden ze zelf een volautomatische montagestraat waar dit penankertje in elkaar gezet werd. Swatch is dus met hun Sistem51 niet uniek. De machines hiervoor werden in eigen huis ontwikkeld en gebouwd. Dit is een klein gedeelte van zo’n machine

Naast het merk Ruhla waren er nog tal van andere merken die uit de Ruhla fabrieken kwamen. De bekendste daarvan zijn Karex, Aseikon en Anker (Meister-Anker). Hier een Anker met draaibare binnen lunette.

De 70 miljoenste Ruhla met kaliber 24. Er zouden er nog zo’n 50 miljoen volgen !

Met een beetje ombouwen was in de jaren 70 het bekende penankertje ook geschikt als digitaal horloge.

Als je zo in het museum rondloopt en de uitgebreide teksten bij de tentoongestelde objecten leest over het hoe en waarom, dan krijg je toch een ander beeld van dit merk. Het mag dan wel geen Haute Horlogerie zijn, maar de horloges deden wat ze moesten doen en met de zeer beperkte middelen die er waren, hebben ze het toch maar geflikt en dat verdient respect, of je wilt of niet.

Na de hereniging met West Duitsland was het uiteraard vlug gedaan met de Ruhla horloges en verloren er 5000 mensen hun baan. Een paar voormalige werknemers hebben de failliete boel opgekocht en zijn onder de naam Gardé weer horloges gaan maken/samenstellen. Gardé was de naam van de schaakklokken lijn van Ruhla. Intussen floreert de afgeslankte fabriek weer en vooral met de zelf ontwikkelde radiogestuurde uurwerken hebben ze een grote slag geslagen. Deze uurwerken worden zelfs aan een grote bekende Japanse horlogefirma verkocht die daarmee ook in dat segment kunnen verkopen. Er schijnen erg veel Gardé Ruhla horloges verkocht te worden in de USA en nu hebben ze sinds een paar jaar een paar merknamen er bij zoals Zeppelin en Junkers.
Als je eens in Thüringen bent, is een bezoek aan dit museum de moeite waard.

57 likes

Niet mijn merk qua voorkeur maar wel een interessant stuk om te lezen en foto’s om te zien! Bedankt voor het delen.

Grt. Marco

1 like

Er werden continue films vertoond waarin oud-werknemers aan het woord waren. Eén van die werknemers sprak de woorden : Het horloge moest vooral goedkoop zijn en het voldeed, meer niet. Dat dekt de lading volledig

1 like

@Scudo, wat een mooi reisverslag!
Complimenten daarvoor.
Dit zijn voor mij de pareltjes van HF.

En ik weet zeker dat meer mensen die mening delen.

5 likes

Mooi verslag met leuke wetenswaardigheden, bedankt!

1 like

TOP zo’n reisverslag te lezen en leuke foto’ster illustratie :ok_hand:

1 like

Heb ook even gedeeld op Facebook.

Leuk verhaal en het gaat ook nog eens over horloges en is niet offtopic
Bedankt, ik heb het met interesse gelezen

groetjes Lenno

Wat een mooi (foto)verslag. Ik heb zelf een Junkers. Ik wist dat die uit de voormalige DDR kwam, maar weet nu dus ook de historie. Leuk!

Mooi verslag, moet ik ook eens naar toe.
Vooral de zakhorloge’s zijn leuk.
Bedankt.

Hartstikke leuk verslag!!

Groeten van de Mondphase :slight_smile:

1 like

Interessante vacantie-reportage.
En ik hou wel van Ruhla en Anker.
Dat zijn vaak leuke horloges.

@RobertGerard: ik heb ook een Ruhla mondphasen horloge. Helaas in goudkleurige uitvoering. Die van jou vind ik mooier.

Vandaag de Ruhla präzisa weer om. Een erg goed horloge.

6 likes

Piccie van… :grey_question:

Ja

2 likes

Mooi verhaal. Als een product zijn doel dient is het een geslaagde missie. Elk prijssegment heeft toppers en floppers. Bovendien is het vanwege erg kleine marges in het low-budget segment een behoorlijke prestatie om een nauwkeurig horloge te produceren.

2 likes

Ik heb het met interesse gelezen en vind het een heel mooi verslag
Bedankt voor het delen

1 like

Top post! :thumbsup:
Dat horloge onderdelen als bruggen en platines middels het spuitgiet-procedé gemaakt zijn, is helemaal nieuw voor mij.
Leuk en interessant leesvoer, goeie foto’s ook; bedankt voor het delen!

1 like

Prachtig review bedankt voor het delen :thumbsup:

Was mijn eerste polshorloge Dank je voor het delen.