Bouwpakket horloge

Hey Erik,

Ze is 12 jaar, wel technisch, en zou 't liefst een horloge bouwpakket willen, klokken zijn inderdaad wel wat makkelijker te vinden.

Maar dank voor je tip!

Ries, is dit geen gat in de markt?

Timezone Watch School misschien iets? Of weer net te veel van het goede?

De cursussen gaan over het demonteren en weer monteren van het uurwerk. Je kan daar ook kasten etc. kopen om uiteindelijk een compleet horloge te monteren.

1 like

Zou zomaar kunnen… :wink:

Misschien nog ietwat hoog gegrepen, maar ik ga eens kijken :thumbsup:

Nog één. Ik weet niet wat je budget is, maar ik vond het horlogeseminar van Lottermann in Mannheim erg leuk.

1 like

Zelf ook eens naar zo iets op zoek geweest.

Heb dit toen gevonden op Internet.
Je moet nog wel zelf de onderdelen kopen.

1 like

Interessante link! :thumbsup:

1 like

Dan doen julllie toch mee met de workshop Vostok modden.

3 likes

Zoek eens op ebay naar vostok-motorcycles, die verkoopt soort pakketjes met case, kroon, dial, wijzers om zelf alles te monteren. Prijs valt super mee, enkel nog een binnenwerk kopen bij meranom (of ergens op ebay) en ze is vertrokken. Super degelijk en stevig om te te beginnen…


4 likes

Ik heb afgelopen zomer ook eens zoiets gedaan. Op ebay alle delen gekocht. Dus een uurwerk bijde een, een kast bij de ander. Bij een derde verkoper een wijzerplaat en bij de volgende een paar wijzers en tenslotte nog ergens een bandje.

In totaal bij 5 verschillende verkopers wat delen gekocht en toen het horloge in elkaar gezet. Het leuke is om alles bij elkaar te zoeken qua maatvoering en zo

Je kunt wel een mooie wijzerplaat hebben gevonden, maar die moet uiteraard ook nog passen in de kast van je keuze etc.
Dus dat is veel zoeken, vergelijken, maten opschrijven enzovoorts.

Dit is het uiteindelijke resultaat.

Ik vond het erg leuk om uit te puzzelen wat er allemaal bij elkaar gebruikt kon worden.

21 likes

Dank voor de tips en mogelijkheden allemaal! Helemaal top.

Wat is, ter aanvulling, het meest praktische/simpele uurwerk mocht ze 't een stap verder willen tillen? :wink:
De techniek daarachter interesseert haar zeer, maar ik weet niet of het meest basis uurwerk te doen is om een keer te demonteren/monteren?

Alle tips welkom!

Een Unitas is zeker niet slecht. Alles is relatief groot en het is een vrij eenvoudig uurwerk. Handopwinder zonder datum etc.

1 like

En dan heb je gelijk ook het juiste gereedschap en en eventueel een online cursus…

1 like

ETA 6497/6498 is een top uurwerk om op te oefenen.
Je kan haar ook de cursus op de Vakschool Schoonhoven kunnen laten doen…

2 likes

Al die handopwind uurwerken zijn veel te groot voor een meisje van 12 jaar.

Waarom geen bak met seiko 5 onderdelen?
Zoek een nieuw 5je uit die leuk is qua maat (draagbaar) en model kast. Eerst demonteren. En daarna na eigen smaak opbouwen.
Zoveel keuze aan aftermarket en tweedehands onderdelen.

1 like

Oeps, lees dit nu , net nadat ik iets gepost heb over een zelfbouw project met uitsluitend fiets kettingen en fiets tandwielen …

1 like

Dat is inderdaad wellicht ook een goed plan :thumbsup:

Dit is nog een mooi kitje :heart_eyes:

7 likes

oeff dees is gaaf jah!! :slight_smile: