Breitling Aerospace Evo

Hoi,

Ik ben al 5 jaar in het (fijne) bezit van een Breitling Aerospace Evo.
Bij de afgelopen zomder/winter tijd omzetting, heb ik echter iets minder leuk aan de hand.

Bij het aan passen van het uur komt de kroon los.
Ttz: normaal draai je naar boven om vooruit te gaan in de tijd, en naar beneden om voor achteruit te gaan in de tijd.
Ik merkte echter dat bij het naar beneden draaien mijn kroon losser en losser aanvoelde, totdat ik hem gans in mijn hand had.
Hoe krijg je deze terug vast zodat ik hem niet verlies. Ik kan hem wel naar boven draaien, maar het is niet dat je tegen een aanslag of zo aandraait. Als ik andersom begin te draaien erna heb ik hem na een tiental omwentelingen weer in mijn hand.

En tot dan ben ik bang om de kroon te verliezen.

Alle hulp welkom.

Gr,

Chris

Ik zou het door een vakman laten repareren.

3 likes

Is dit een meer voorkomend probleem? Kan me niet voorstellen da tik de enigste ben. Sowieso geef ik hier voorkeur aan hoor. Maar weet altijd ook graag de achtergrond, vandaar de melding op dit forum.

Is waarschijnlijk geen groot issue. De kroon is los van de tige (opwindstift, ‘stem’) geraakt. Verschillende kalibers kunnen wel een wat afwijkende constructie hebben, en juist de Aerospace kan wel wat anders zijn. Maar je meldt ook verder niet of je een breukvlak of alleen schroefdraad ziet dus daar kan alleen een Aerospace kenner wat over zeggen. Gewoon even naar een horlogemaker brengen. (Niet meteen naar Breitling opsturen, qua portemonnee).

Bij de Aerospace is er verder niets bijzonders aan de kroon/tige, een uurwerkmaker kan deze eenvoudig uitbouwen en er gewoon weer op bevestigen met een pin vice. Niks aan de hand, maar ga vooral niet zelf lopen prutsen. De Aerospace is erg gevoelig voor vocht (omdat de kroon ingedrukt kan worden), dus laat deze meteen even testen op waterdichtheid.

Merci voor jullie snelle reactie. Inderdaad is er geen breuk. Ik kan hem terug vastschroeven, maar zoals ik schreef niet aandraaien. Hij voelt dan weer wat steviger vast te zitten. Maar begin ik in de andere richting te draaien, dan komt ie weer losser na een 4-5 tal draaien.

Dank je Hieronimus.
Dan moet ik even een horlogemaker gaan zoeken regio Tongeren/Maastricht.
Als jullie hier tips voor hebben… :slight_smile:

De enige uurwerkmaker in het zuiden van Limburg die ik ken is Hub Hanneman:
http://www.blanche-watches.nl/