Breitling: Navitimer vs. Old Navitimer vs. Montbrillant Datora

Hallo andere klokkie-gekken (mag ik dat zeggen als newby op het forum??),

Ik zit even met een dilemma (zei de gek) en ben dus geïnteresseerd in de mening van jullie allen als mede-horlogeliefhebbers.

Toen ik door de topics van andere leden scrollde kwam ik de term ‘consolideren’ tegen: het terugbrengen van een collectie uiteenlopende klokjes tot minder (in aantal) met wat meer essentials/bijzondere klokjes. Ik weet het nog niet zeker maar ik denk dat ik onderhand ook die kant op ga bewegen. Zeg en denk ik nu heel stoer. Maar afscheid nemen en inruilen heb ik eerder geprobeerd maar toen het erop aan kwam… wel de nieuwe klok gehaald maar toch de oude niet ingeruild :blush: … Want na jaren draagplezier schept dat toch een band, tussen klokkie en eigenaar. Want elk klokkie heeft zijn eigen verhaal en maakt iets anders los. Komt dat gevoel jullie bekend voor?

Anyway. Ik overweeg nu serieus iets te gaan doen met mijn trio van recente/jonge Navitimers. Dat trio omvat:

  1. een stalen Navitimer met blauwe wijzerplaat;
  2. een stalen Montbrillant Datora met zilveren wijzerplaat;
  3. een stalen Old Navitimer met zwarte wijzerplaat.

De meest drastische move zou zijn om alledrie de Navi’s weg te doen en er een IWC Portugieser Annual Calendar voor terug te halen. Met enige bijbetaling natuurlijk want die IWC zit in een andere league. Ook al zijn mijn Navi’s in topconditie en allemaal met full set, wat de inruilprijs ten goede komt. Maar consolideren zou ook kunnen betekenen dat ik 1 of 2 van de Navi’s vervang door 1 andere klok zoals een Zenith El Primero 36.000 vph 1969 Edition of een Zenith El Primero Chronomaster Open. Klokjes waarvan ik vind/verwacht dat die over 25 jaar nog steeds schitterend en tijdloos zijn.

Ben benieuwd naar jullie mening en advies. Zou je het trio Navitimers houden of deels wegdoen en zo ja, waardoor te vervangen dan? Alle suggesties zijn welkom. Hieronder wat impressies van mijn trio (moet nog even oefenen/wennen als newby hier…).

Ik zie jullie reacties met veel belangstelling tegemoet!

Beste groet, Otto

2 likes

Allereerst welkom.
Qua keuze zou ik de meest basale Navitimer (the old one) houden en de rest opruimen.
In één keer alle Breitlings wegdoen zou weleens teveel spijt op kunnen leveren (was bij mij het geval).
Maar alle keuzes zijn natuurlijk persoonlijk. Suc6

Ik denk dat het in 1 keer wegdoen van je 3 Navitimers geen goede zet is. Het is duidelijk dat je een zwak hebt voor de Navitimer… dat kan niet anders dan tot spijt leiden bij een inruil van alle drie.

wanneer je wilt uitdunnen voor je grail zou ik zelf de “old” navi houden en de rest verkopen. Ps wanneer je de stalen navitimer met blauwe wijzerplaat wilt verkopen hou ik me aanbevolen☺️

Dank je voor je welkom en reactie, Jur.
Ik vrees idd ook dat alles in ene keer opruimen wel eens tot tranen zou kunnen leiden…
En welke bedoel je met ‘houden’: de Old Navi met zwarte plaat of de Navi met blauwe?
Groet!

Daar heb je een terecht punt, Roy. Ik heb idd een zwak (altijd gehad ook…) voor de Navitimer. Alles wegdoen is mss niet zo wijs. Het gaat natuurlijk om smaak, merk- en modelvoorkeur, uurwerk etc etc. en ik weet niet wat jouw smaak is. Maar als je een van de drie zou houden, welke dan en waarom?

Thanks, Denny, voor je reactie. De weg naar de grail is een lange dus er moet nog heel wat gebeuren… Maar het is wat ik zal moeten doen is keuzes maken. Dank voor je interesse in de blauwe Navi maar daar gaat het me nu nog niet om. Ik zit nog helemaal in het ‘wat als proces’. Blijkbaar zou jou keuze (als je mij was) dus uitgaan naar het houden van de blauwe Navi. Waarom dan? Gewoon omdat je hem mooi vindt? Of omdat je de andere al hebt of helemaal niets vindt? Hoor graag!

:smiley: Hahaha, die reactie mag ik wel en daar kan ik wat mee! Want die blauwe is idd supertof (al zeg ik het zelf). Thanks!

Persoonlijk heb ik een zwak voor de navitimer met in 't bijzonder de blauwe wijzerplaat. Meerdere malen omgehad enkel vanwege de meerdere verhalen rond waterschade en de waterdichtheid van 3 bar schaf ik hem niet aan. Alleen heeft mijn partner inmiddels haar oog laten vallen op de navitimer.

Duidelijk verhaal, dank je. Ik heb een klein kluppie Navitimer liefhebbers hier in de buurt en -behalve stommiteit want wie gaat er nou snorkelen met een Navi om denk ik dan…- ken ik geen gevallen met condens, lekkage of andere issues met waterdichtheid. Maar wel heel stoer dat je partner er een oogje op heeft. Love that: vrouwen met een typische mannenklok om. (Dat doet die van mij ook en wil er ook wel eens eentje van mij om doen en vervolgens bij het tutten voor de spiegel mijn klokkie op de rand van de wastafel leggen met de tegelvloer daaronder grrrrrr :scream: …)

Werkgerelateerd moet mijn klok wel tegen een stootje kunnen vandaar mijn afwijzing voor een navitimer, ja de tijd van een typische damesklok is gelukkig voorbij en 't blijft altijd spannend hoe en waar de dames hun horloge gebruiken/neerleggen