Buren Rival

Ik heb recent een aantal vintage horloges gekocht waaronder een Buren Rival. Ik kan hier niet bijster veel over vinden, het lijkt een relatief hoogstaand Zwitsers merk en ze hebben samen gewerkt met Hamilton en Breitling? In 1966 is het merk verkocht aan Hamilton. Verder kom ik niet, het horloge is jaren 60-70 schat ik in? ik weet niet of pre of Post Hamilton is. De kast is verguld, 17 jewels en Incabloc. Erg mooi afgewerkt.

Weet iemand wellicht dit horloge te duiden?

11 likes

Hij lijkt als 2 druppels water op mijn Buren Hamilton die volgens horlogemaker tussen 1966 en 1971 of zo gemaakt is. verder kan ik er niets zinnigs over zeggen.

Oh grappig,
Heb je een foto?

Moest even zoeken maar gevonden:

Interessant, zijn alle Buren horloges van na 1966 voorzien van Hamilton merk?

Snelle google: https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Buren_Watch_Company

Edit: vermoedelijk niet dus, maakten ze hun eigen range + de Hamilton-productie.

Bedankt voor de info, blijkbaar is het merk dus in 1972 verdwenen, tussen 1966 en 1972 zijn er dus exemplaren te vinden van het merk Buren Hamilton maar ook ander Buren horloges zoals de Rival, Grand Prix en Geneve.

Er zijn ook horloges te vinden met een Buren uurwerk zoals de Dugena met een Buren cal. 12:

En ook de Heuer Cortina. Blijkbaar is de Buren cal 12 (ontwikkeld ism Heuer en Breitling) een van de eerste automatische uurwerken?

Caliber 12
1969-
joint development of Hamilton-Buren, Breitling and Heuer
module Dubois-Depraz 8510 on modified Buren 1281
crown at 9h
micro rotor
double excenter regulator for curb pins and stud carrier
indirectly driven minute allows a low profile

Caliber 11:
40 Years ago, on 3 March 1969, the first automatic chronograph movement was introduced. This movement, nick-named Chronomatic, was developed by a joint venture of Heuer, Breitling, Buren and Dubois-Depraz. The Chronomatic was used by Heuer, Breitling and Buren under the name of caliber 11.

Ik heb de mijne ook even opengemaakt, er staat een logo is met de letters AS en ST onder elkaar, dan 1950/51 en F6. Kortom waarschijnlijk een A. Schild uurwerk uit 50/51?

Ik heb even gezocht en de AS1220 komt in de buurt maar het is hem niet…

1 like

Volgens mij is AS/ST niet A Schild maar een andere uurwerk fabrikant.

Nee hoor, dit is gewoon een A. Schild cal 1950 volgens mij.

Deze dus gewoon met wat extra opleuking.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&AS_1950

1 like

Top, dank allemaal!