Catawiki

Ik ben het wel eens met @CompleetGetikt
Er zit een groot verschil tussen liefhebbers/ verzamelaar en mensen die een horloge kopen om de tijd te zien en omdat ze het gewoon een leuk model vinden. De koper is uiteindelijk degene die betaald wat hij het horloge waard vindt en of dat nou naar onze mening veel te veel is speelt daar eigenlijk geen rol in. Een paar weken geleden holden we toch ook allemaal naar de Hema om voor 5 euro een nato bandje te scoren? Zelfde bandje krijg je vanuit Honkong thuisgestuurd voor 99 cent,dat is ook een marge van 500%.

1 like

Iemand kwam mij deze week met veel trots zijn Rolex Deepsea showen, maar wel een replica, ik heb gezegd dat als je iets neps draagt dat ook iets zegt over jou, misschien niet leuk om te horen maar zo zie ik het wel. En het gekke is dat dit soort mensen rustig 300+ plus betaald voor een nephorloge dat na een jaar stopt met lopen en dan doodleuk op vakantie weer een nieuwe koopt. Als je dat nou een paar keer niet doet dan koop je een prachtig A-merk vintage horloge…

1 like

Nah, dat vind ik een beetje kort door de bocht… als je geen Rolex kan of wil betalen moet je inderdaad ook niet met een nepperd de bink uithangen. Wil je wel 300e uitgeven moet je niet naar namaak zoeken, er zijn legio andere opties.
Aan de andere kant, niet iedereen koopt een klok met dezelfde intentie als ons. Dat kan je uiteindelijk niemand kwalijk nemen.

Het gaat mij ook niet om het horloge, het gaat mij bij dit soort horloges vooral om de manier waar ze op worden aangeboden. Manipulatieve foto’s, tekst, verdraaien en mooier maken van woorden en/of functies. (Hoevaak ik wel niet een dag/nacht als ‘moonphase’ beschreven zie worden, bijvoorbeeld.) gebruik maken van populairiteits termen zonder dat het wat zegt(JAPANSE QUARTZ, ipv quartz: Terwijl het een 3 euro klokje is dus goedkoopste quartz die je kan bedenken) en ga zo maar door.

Dat niet eerlijk zijn, dat geld verdienen op een rug van een ander, dat vind ik echt verschrikkelijk. Zeker op mijn jonge leeftijd verwacht ik niet dat iedereen passie en geld voor horloges heeft. Ik heb héél vaak vrienden en bekende die naar me toe komen als ze een nieuwe hebben. Dan zal ik nóoit het horloge afkraken. Echt niet. nep, is een ander verhaal. Ook dat gebeurd veel onder de jongeren, heel veel. Ik ben op feestjes en verjaardagen ook gestopt met horloges dragen. Dan gaat er een simpele seiko om de pols. Heb al vaak genoeg ruzie gekregen omdat ik het leuk vond dat iemand aan zijn buurman aan het vertellen was dat hij een echte gouden Rolex submariner om de pols had, en ik daar dan natuurlijk een grafopmerking over wilde maken. JA MAAR JOU ROLEX IS OOK NEP. Je raad het al, had natuurlijk iets compleets anders om.

Shit, we dwalen af. Terug naar catawiki?

Dit vooral, die zou je bij Catawiki niet moeten zien…

Waar blijven jou foto’s by the way? :sunglasses:

Je hebt gelijk, ik doe dat ook vooral omdat ik weet dat ik zo iemand zo ver kan krijgen om gewoon geen replica meer te kopen, dat lukt tot nu toe vrij aardig.

Ik heb ook 1 replica in mijn collectie. Gekocht om te proberen, ondanks dat het een replica is draag ik hem soms nog wel. Een echte is op dit moment totally out of my reach… (en nee het is geen Rolex of ander hip Zwitsers merk)

Allemaal aan de seiko, zegmaar? :wink: Lukt hier ook vrij aardig!

Die komen eraan, ik wil het totaal plaatje af hebben, stuur ik die meteen door naar catawiki zelf. Moet alleen vrij veel doen voor werk en mobiel is kapot, moet dus met de spiegelreflex en dat duurt dan allemaal weer zo lang + ligt thuis…

1 like

Seiko is iets wat ik inderdaad adviseer maar bijvoorbeeld ook Tissot en Certina.

Heb ondertussen het bericht verstuurd. Na een tip van een forumlid besloten niet hier het hele verhaal te doen, om gezeik te voorkomen.

Aanbieder op Catawiki is hier ook lid. Even opgezocht, is dus niet de eerste keer gezeik met verkoop… Maargoed. Eerst eens kijken wat de reactie is.

1 like

Zit ik 91 berichten door te ploegen, het wordt steeds spannender, gezeur om een paar Euro verzendkosten, misleidende foto s , vals voorlichtende teksten, afgeschraapte gouden horloges, en uiteindelijk de keutel toch maar intrekken??? :grinning:

2 likes

Misschien even de handen vol aan het pareren van kritiek op zijn eigen website en handelen. ?
Zie ervaringen met verkopers topic. :confused:

In tegenstelling tot de koper van mijn horloge ben ik wel benieuwd wat de verkoper te zeggen heeft in plaatst van zomaar alles op internet te gooien en geef ik hem de kans om het gewoon net op te lossen. Helemaal om dat hij hier op het forum ook zit.

Iets met waardes, fatsoen en geduld?

Iets wat veel reacties hier missen.

1 like

Heb me net nog even druk zitten maken over 2 Curren horloges die op Catawiki worden aangeboden. De ene te koop bij Aliexpress voor 6 euro en de ander bij Amazon voor 12 euro. Op die laatste was al 100 euro geboden!

Ik kon het niet laten om de veilingmeester hierop te attenderen. Volgens mij hebben ze een verantwoordelijkheid, omdat bij de voorwaarde wordt aangegeven dat een aangeboden horloge minimaal een waarde moet hebben van 75 euro (?) en dat ieder object wordt beoordeeld door de veilingmeester. Ik weet niet hoe Catawiki er in zit, maar als je bedenkt dat over ieder verkocht item veilingkosten moeten worden betaald (door verkoper EN koper) en dit soort bagger gewoon op Catawiki te verkopen is, krijg ik er een vreemde smaak van in mijn mond.

5 likes

Dat vind ik dus echt helemaal de verantwoordelijkheid van de koper! Als ik jou een baksteen aanbied die nieuw 5 euro kost, en jij biedt daar 20 euro op is er maar 1 die niet op zit te letten…

2 likes

Ik overweeg om er iedere week 3 te gaan aanbieden…

2 likes

Als koper heb je uiteraard een onderzoekplicht. Wil je geen moeite en een beetje research doen dan betaal je gewoon de prijs die jij het waard vind. Niks mis mee, het is tenslotte een veiling c.q. handels platform en dat moet je niet vergelijken met een forum waar de gun factor een grote rol speelt tussen liefhebbers onderling.

1 like

Ook dit staat bij mij persoonlijk ter discussie, ik gun een rechtgeaarde HF medeliefhebber een goede prijs.
Maar die kan dan vervolgens de klok na twee weken - buiten het forum om - voor een international conforme prijs aanbieden.
Dan voel ik mij ook niet meer geroepen, kan ik zelf beter meteen de echte prijs roepen, toch ?

Te laat!!! “Iemand” is je al weer voor:

Zo langzamerhand kun je zo’n site toch niet meer serieus nemen?