Citizen Promaster NY0040. Onderhoud, of uurwerk vervangen... Advies en tips welkom!

Carissimi Amici,

Mijn oude, trouwe gietijzeren Citizen Promaster 8203-824393 GN-4-S (want zo heet hij voluit, maar ik geloof dat hij ook bekend is als de NY0040 (correct me if i’m wrong) is aan een onderhoudsbeurt toe. De rotor is niet meer zo enthousiast als hij ooit was, en de gangreserve ook niet….

Mijn punt: deze horloges kosten bijna niks meer (hoewel ze geweldig zijn), en een nieuw uurwerk vast en zeker ook niet; Maar om nou een prima uurwerk, dat slechts een poets- en oliebeurtje nodig heeft weg te knikkeren……

Is er onder de deskundigen hier iemand met een goede tip? Onderhoud (wat zijn daar de globale kosten van?) of toch een nieuw uurwerk (ook hier, iemand een ruwe schatting van de kosten?)? Of is er inmiddels een nieuwe, betere versie van dit uurwerk?

Of neem ik, na zowat 2000 duiken (!) afscheid van mijn trouwe metgezel, en wordt het een nieuwe (met zo’n ecodriveding misschien?).

Klein probleempje, economisch gezien, ik weet het, maar ik ben er toch aan gehecht geraakt…

43E5B240-C342-4CC2-9892-5CED7AEF4DFA

4 likes

je spreekt van;

dan zou dat toch genoeg moeten zeggen van wat je voor je klokje voelt?:smile:
je kan natuurlijk wel een nieuwe aanschaffen maar ik zou je trouwe klokje nog niet wegdoen. :sunglasses:
misschien kom je er later op terug en wil je hem toch een tweede leven gunnen :+1:

1 like

Deze versie wordt niet meer nieuw gemaakt dacht ik. Wel nog nieuw te koop.
Ik zou er dus zuinig op zijn, het zijn tenslotte toch icoontjes geworden.

1 like

Precies, Ludo, we gaan hem (of is het haar?) eens mooi op laten knappen. Paar “battlescars” hier en daar, en straks een mooi fris uurwerkje :slight_smile:

1 like

Als het puur om een service gaat, waarbij niets echt kapot is en vervangen hoeft te worden zou je in principe bij elke goede horlogemaker terecht moeten kunnen. Je kunt b.v. hier kijken of er een horlogemaker bij je in de buurt zit: Zoek de dichtstbijzijnde horlogemaker met HF recensie:

Puur het onderhoud incl. olie en pakkingen zal je denk ik tussen de €50,- en €75,- kosten. Misschien wat meer omdat het voor jou belangrijk is dattie écht waterdicht is :slight_smile: En hier ook op getest moet worden.

Het uurwerk vervangen lijkt me echt een stap die je pas zet als onderhoud niet meer mogelijk is. Een nieuw uurwerk kost je denk ik een paar tientjes (€ 40,- ofzo) Daar komt dan nog wel montage bij. Dat gezegd hebbende… Er zijn nu ook nieuwere versies van de 2800, die naast dat ze handopwindbaar zijn ook hacken…

1 like

8200 moet je origineel al wel kunnen vinden voor een 40nieuw. Overzetten wijzers en plaat is voor veel van ons peanuts.

Ik wil wel helpen hoor.

2 likes

Voorbeeldje.:sweat_smile:



Laatste 3 zijn voor onze @Brambo :wave:

4 likes

Vakwerk @Abel thanks

1 like