Klikveertje valt goed in de nokjes van de dagschijf?
Hoort er wellicht nog een “dial washer” tussen de dagschijf en de wijzerplaat?
Ik heb het met en zonder dial Washer geprobeerd.
Bij Alle twee vertoont hij hetzelfde euvel.
Is de schijf wellicht een beetje krom? Je ziet op de foto van het horloge door het venster dat de dagschijf wel wat hoger ligt dan de datumschijf.
Clim, het lijkt erop dat de borgplaat die de datumschijf moet borgen iets scheef zit.
Als ik de foto goed bekijk en vergroot, dat lijkt het erop dat de borgschijf aan de bovenkant iets verzonken zit en de onderkant wat meer naar boven uitsteekt. Dus ietwat scheef.
Kijk daar eens goed naar. Controleer ook of het glij oppervlak waar de ring op zit goed glad is en geen haperingen vertoond. Eventueel zou je daar een fractie moebus vet op kunnen doen.
Zoals ik zeg, een fractie, net genoeg om te smeren niet meer.
Ik ga er binnenkort weer eens goed naar kijken.
Dank voor de adviezen.
Een update, want het is al een tijdje stil, te mooi weer.
Maar ik heb keuze stress tussen wijzerplaten en kasten.
Nu blijkt dat de zilveren sunburst niet past wordt mijn keuze wel wat ingeperkt.
Maar ik heb er toch even een wristwatchbattle voor aangemaakt.
Ben benieuwd wat eruit komt:
https://www.horlogeforum.nl/t/wristwatch-battles-3-2-1-fight/182539/861?u=climholland
Helder, de wristbattle toont dat de zwarte bezel de voorkeur heeft, bij de titus.
Dus, climholland luisterd er vooralsnog niet naar.
Jawel, ik ga ze allemaal proberen.
Na lang sleutelen werken aan het tweede uurwerk, ben ik erachter dat het datum deel wel de achilleshiel van deze AS2066 uurwerkjes is.
De wijzerplaat van de Imado miste een verchroomde omlijsting van het datumvenster. Alleen deze kon ik van een andere kapotte dial afhalen en vervangen. Als nieuw, de dial.
Uurwerk uit elkaar, alles in de elma en weer monteren.
En ook bij dit uurwerk zat de slibkoppeling voor het opwinden muurvast. Ook nu kwam de kruipolie weer van pas om de loop in het uurwerk te krijgen.
Toen bleek er iets mis met de bovenste lagerstenen van het balanswiel waardoor het uurwerk ophield met lopen als ze met de wijzerplaat naar boven lag.
Nu wil dit precies de houding zijn dat je een uurwerk normaliter afleest, dus hier moest wat aan gedaan worden.
Wij zijn bij de @vinwat basisclinic dit station nog niet gepasseerd, dus maken was geen optie. Vervangen wel, ik heb nog een donoruurwerk.
Dit donoruurwerk had ook al een nieuwe opwindveer afgestaan.
Maar dan heb je uiteindelijk wel wat.
Ik denk dat ik mijn vakantiehorloges gevonden heb:
Ik begin die AS2066 uurwerkjes intussen wel goed te begrijpen. Maar nummer 3 wordt de grootste uitdaging.
Fantastisch Clim! En ik zie dat je een extra uurmarkering hebt gevonden voor de Imado! Heel nice
Dank je wel. Erg leuk om te doen.
Dit ging net anderson, Ik heb een andere wijzerplaat gevonden, die de omlijsting van het datumvenster miste. Die omlijsting heb ik uit jou kapotte wijzerplaat gehaald.
Lastige was ook dat deze wijzerplaat uit engeland moest komen maar de beste man wou nietnaar nederland verschepen. Soort van pre-brexit-stress denk ik.
Hij heeft het naar familie van mij in Engeland gestuurd, die het naar mij hebben gestuurd.
Mooi gedaan. Oefening baart kunst.
Gaaf hoor Clim. Hele leuke horloges.
Thanks harry!
Mooi om te lezen. Respect!
Dank je, een zelf gerepareerd horloge dragen heeft iets.
Ik kan intussen wel zeggen dat de moeilijkheid wel meevalt.
De slibkoppeling voor het tijdsverzet zit sneller vast, maar is met kruipolie op te lossen.
Het datum verzet is wat gedoe, maar absoluut niet onmogelijk.
Erg inspirerend om te lezen en het zijn erg toffe horloges! Ben benieuwd naar nummer 3
Leuk ga deze topic volgen!
Ik ook.
Wordt nog een klusje
Wel wel Theo, ik denk dat je zeker in staat bent om die service beurt uit te voeren.
Die clinic is immers niet voor niets geweest.
@Climholland doet het zomaar en weet er inmiddels heel veel van en kan je als geroutineerde zeker verder helpen.
Je weet het toch, slopen en weer opbouwen. Dat is de credo.
Kom anders even gezellig langs in Rotterdam aanstaande dinsdag 23 juli, we zijn er vanaf 19.30 uur.
Gewoon doen.
Planning-technisch gaat dat helaas niet lukken maar op een rustig moment deze zomer ga ik wellicht een poging wagen.