Commodoor met stilstaande wijzers

Beste horlogeliefhebbers, ik heb een vraagje over een horloge dat ik wil aanschaffen. Het gaat om een Commodoor duikershorloge uit - vermoedelijk - de jaren zeventig. De huidige eigenaar laat weten dat het horloge goed loopt, dat wil zeggen de secondewijzer en het raderen. Uren- en secondewijzer staan stil. Is er iemand die ervaring heeft met zo’n soort probleem met een oud horloge? Is het een ingewikkelde kwestie om de wijzers weer te laten lopen? Kun je dat zelf doen of moet je ermee naar de horlogemaker? Ik zou graag meer informatie willen hebben?

2 likes

Het meest waarschijnlijke is dat de minuutpijp klemming niet goed meer is.
Elke horlogemaker kan dat verhelpen.
Let op…een juwelier is niet hetzelfde dan een horlogemaker.

Tsjonge Scudo, dat is een snelle reactie! Klinkt als een euvel dat niet al te lastig is te verhelpen. Ik zal beter oppassen met ‘juwelier’ en ‘horlogemaker’ :blush:

Nog een dingetje: is het een dure ingreep, die minuutpijpklemming aanpakken?

Ligt een beetje aan het uurwerk dat er in zit, maar meestal is het een kwestie van de minuutpijp (het busje waar de minutenwijzer op gemonteerd zit) een beetje inklinken of inknijpen zodat die weer wat strakker op de centrale as zit waardoor hij weer meegenomen wordt. Deze minuutpijp moet echter wel wat kunnen slippen anders zou je de wijzers niet kunnen verzetten. Het spreekt voor zich dat het strakker maken van de minuutpijp met beleid moet gebeuren.

Sommige uurwerken hebben de klemming niet op de minuutpijp zitten en dan kan het wel eens een grotere klus zijn, dan alleen een busje strakker maken.

Het vervolg van het antwoord van scudo ; wanneer de minuutpijp is uitgesleten door slecht onderhoud, lees geen smering, en het uurwerk moet gedeeltelijk gedemonteerd worden, gelijk een onderhoud geven.
Alleen spanning geven op de minuutpijp geeft na een korte tijd terug problemen.
Volgens de verkoper loopt het uurwerk, maw , tikt het, daarom loopt het nog niet goed.

Verkoopprijs laten zakken in dit geval.

Freddy en Scudo: nogmaals dank voor jullie uitgebreide antwoorden. Daar kan ik iets mee. Ik heb een horlogemaker in mijn woonplaats gevonden die goed aangeschreven staat - ook op Horlogeforum - die de klus m.i. zou moeten kunnen klaren.
Een andere vraag in de lijn van hetzelfde onderwerp. Weten jullie iets van het merk Commodoor? Ik ken het van de uitverkoopklokkies van het Kruitvat, maar verder niet. Ook nauwelijks info over te vinden op internet / Wikipedia. Weten jullie iets?

Kom ik niet tegen op de werkbank.

Ai…

Ook nooit nagedacht over het merk, in het begin van de PC jaren was de commodoor geloof ik ook een van de eerste computers, toevallig ben ik in het bezit van een quartz uitvoering in zwart met zwartstalen band.
Deze heb ik bij een aankoop van een partij uurwerken erbij gekregen. Een beetje schoongemaakt, nieuwe batterij erin en loopt keurig op tijd. Achterop staat ook nog 3 ATM. Ik denk dat het ongeveer uit de jarten 60 afkomstig is, Trouwens, ik kijk bij het kruitvat nooit naar horloges, wel zakdoekjes enz.

Hoi @Beemer728 , mocht je er niet uitkomen. Ik heb er een uit de jaren '70 liggen die het denkelijk wel gewoon doet ( ik moet hem even testen) en die zou je over kunnen nemen. We mogen hier geen verkoop plegen, dus dan zou je mij even een PB moeten sturen. Kijk maar :+1: :relaxed: