Dateren uurwerk

beste allemaal,

Allereerst bedankt om me toe te laten tot dit forum. Mijn naam is Pieter Houbaert en ik ben 43 jaar, dat is de leeftijd waarop mijn vader stierf in 1993.
Mijn moeder gaf me vandaag zijn uurwerk, die hij nooit droeg. Volgens mijn moeder komt het van zijn vader die het op zijn beurt van zijn vader kreeg. Mijn Groot grootvader dus…
Helaas vind ik op het net alleen iets over het bedrijf, de oorsprong van het woord Verdal.

volgend nummer staat op achterkant gegraveerd 30.57 P en bijna onzichtbaar 911309-B denk ik.

Ik had graag iets meer geweten over dit uurwerk, dat vooral een emotionele waarde heeft.

Allen bedankt voor uw tijd,
Pieter

2 likes

Hallo,

Als u in onderstaand topic naar augustus 2015 scrolt vindt u aardig wat info over Verdal.

1 like

Vriendelijk bedankt, ik heb het nog eens doorgenomen, dit had ik reeds gevonden. Maar over mijn pa zijn horloge vond ik niets. Ik heb wel vergeten te vermelden dat het een automatisch uurwerk is, je moet het niet opwinden.
Fijn dat je zo snel reageert.
Pieter

1 like

Een foto van het uurwerk om het uurwerk te dateren zou heel goed werken. Nu wordt het ingewikkeld, dateren aan de hand van de kast en het design? Jaren 60/70?

2 likes

geen idee hoe het open moet, ik ga eens proberen

Te zien aan de zes uitsparingen in het deksel is het een schroefdeksel. Probeer eens of je hem met een prop Duck tape kunt losdraaien.

1 like

Ik heb geen bal om het te openen. Ik denk, adhv familiegeschiedenis dat het ouder is.

1 like

60s inderdaad. Naar mijn inziens.

2 likes

Jaren 60 eta inderdaad, zit ook in de Velona van mijn opa.

tekst is forty one 41 Jewels swics ? made

41 steens uurwerk, dat zijn die rode synthetische robijntjes, lagertjes voor de asjes van de tandwielen. Eta is het merk, er staat bij de balans wel een symbooltje met een nummer. (Loep pakken)

mijn pa is gestorven in 93, geboren 1949. In 1965 is zijn vader overleden toen hij 16 was. Dus die kan het tussen 60 en 65 gekregen hebben van zijn vader. Kan kloppen. Van harte bedankt allemaal. Ik veronderstel dat het geen goud is, maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk.

ik zie het symbooltje niet hoor

waar staat het ergens

Je moet even de rotor een kwartslag naar rechts draaien (door het horloge even scheef te houden verdraait hij vanzelf) De balans komt dan in zicht. Ergens daaronder langs de rand staat het kalibernummer en ETA logo.

Moet er ongeveer zo uit zien:

1 like

Inderdaad, daar staat het. Helaas kan ik het nummer op deze foto niet lezen.

Let ook even op dat die kattenharen niet in het horloge terechtkomen, dat is niet bevorderlijk voor de het lopen van het horloge. :smile:
Als je overigens van plan bent om het horloge af en toe te gaan dragen dan is het aan te raden om het uurwerk een onderhoudsbeurt te laten geven bij een horlogemaker. Alle olie en vet in zo’n oud horloge is compleet uitgedroogd en als je een horloge in deze staat gaat dragen kan dat forse slijtage van de lageringen in het uurwerk tot gevolg hebben.

1 like

Waarschijnlijk een ETA2452 of ETA2472, mooi uurwerk en mooie herinnering!

1 like