DDR vondst bij verhuizing

Naast mn bijna perfect Seiko calculator c153 ook nog in n andere doos :
Aseikon de luxe antimagnetic
Aseikon de luxe Colombo (perfecte jubilee)
Ruhla Sandmann met van die wiebeloogjes :rofl: die zijn nog prijzig ook :laughing:

Alles weer ff opwinden…en alles doet t weer na 35 jaar …oostDuitse grundlichkeit
Zijn van mn vrouw en schoonvader geweest maar verbazingwekkend goede staat behalve het glas (maar dat komt wel goed)

Dit weekend misschien n paar bandjes erop gooien en als er liefhebbers voor zijn hoor ik t wel :+1:

20 likes

Leuke horloges!

Die 2 Aseikon horloges zijn erg leuk.

1 like

Thnx…en nog gewoon op tijd lopen ook hè. Mooi om te zien

Leuke vondst, vooral dat Ruhla kinderhorloge met de rollende ogen waarin het penanker calibre UMF-Ruhla 24-26 zit en waarvoor inmiddels (relatief) hoge prijzen worden gevraagd.

1 like

Het zijn Ruhla’s hè. Maar dat wist je waarschijnlijk al.

Yep…Ben er niet echt in thuis maar Google :+1: en geduld

En idd prijzen voor die wobble eyes zijn pittig…verzamelaars hè
Volgende week ff opknappen (hoop ik) dan mogen ze weg…geloof t wel :laughing: en mn vrouw ook.

2 likes

Geweldig leuke Ruhla.

Leuke Ruhla, mocht ik die vinden zoals jij gedaan hebt zou ik die waarschijnlijk bijhouden (als herinnering aan haar kindertijd en als herinnering aan haar vader).

Maar die Aseikon’s zijn dat werkelijk DDR horloges? Niet dat ik je vondst naar beneden wil halen, maar voor zo ver ik er iets van weet was dat een merk uit Hong Kong. Het verhaal (fabel?) wilt dat je van sommige modellen heel makkelijk de A en de N kon verwijderen en zo een horloge hebben met Seiko op de wijzerplaat voor een chinees prijsje.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze aanbieding op de baai: Aseikon De Luxe Colombo Style Funky Green Vintage Watch 44mm Big UMF 24 Ruhla

Een Ruhla binnenwerk maar duidelijk met de verwijzing naar Hong Kong, en het verhaal wilt verder dat Aseikon binnenwerken gebruikte van wie op dat moment wilde leveren, zo zouden er ook Aseikon horloges zijn met bijvoorbeeld russische binnenwerken.

Mocht ik verkeerd zijn, gelieve mij dan op voorhand te willen verontschuldigen, en mochten er leden zijn die er meer van weten dan ik dan lees ik het graag.

2 likes

Uurwerk is clean…maar wel de Made in HK op de caseback…verwonderde me daar al over :rofl:

Andere twee zijn China clean zowel binnen als buiten

1 like

Puur communisme😉

1 like

aSEiKOn. Veel fantasie hadden ze in de DDR ook al niet. :star_struck:

Wel leuke horloges. Alles wat niet main-stream is kan best wat aandacht gebruiken.

2 likes

Niet in de DDR maar in Hong Kong was er een gebrek aan inspiratie (of ze hadden er net wat teveel :wink: een horloge laten lijken op een …).

1 like

Aseikon kwam toch echt bij Ruhla vandaan. Hier.nog wat extra info: Bezoek Uhrenmuseum Ruhla

1 like

Ik heb geen bewijzen, niet voor de bewering dat Aseikon uit Hong Kong zou komen maar ook niet dat het merk uit Duitsland zou komen.

Echter wat ik wel merkte bij het zoeken naar Aseikon is dat ik enkel wijzerplaten kon vinden met Hong Kong (of Zuid Korea) als plaats vermelding en geen met Duitsland (de meeste wijzerplaten hebben echter geen enkele vermelding van plaats dus niet echt een bewijs natuurlijk).

Zie bijvoorbeeld deze

En hoewel de meeste Aseikons die je kunt vinden een Ruhla binnenwerk hebben kom je zo nu en dan ook eens eentje tegen met een Russisch binnenwerk zoals deze met een Raketa 2609 die verleden maand op Etsy verkocht is.

Het zal waarschijnlijk nog een lange tijd een raadsel blijven waarom en hoe Ruhla dan wel Hong Kong met het merk Aseikon verbonden zijn…

2 likes

Ik dacht dat mijn jehaka horloges ook DDR waren want die zaten bij partij ruhla. Na openmaken stond er HK HONG KONG, wel nog uit Britse tijd met Britse invloed/kwaliteit? Ik begreep dat je jehaka op de kermis kon winnen met de grijper machines…

Aseikon komt uit Hongkong jaren 70.

Wow, die sandmann is nostalgisch zeg! Gaaf!