Kleine nuance: een vliegtuig heeft over het algemeen geen idee hoe laat het is op de plek waar het zich bevindt (lokale tijd). Wel is er de UTC die meestal via de GPS tijd wordt terugberekend (zit klein verschil in).
In de grote luchtvaart wordt tijd niet direct gebruikt voor de navigatie/besturing over het algemeen. In de kleine luchtvaart wel (alhoewel in de praktijk meestal gewoon de gps wordt aangezet). Er zijn in de kleine luchtvaart zat vliegtuigen waarbij er geen tijdsindicatie in het vliegtuig zit. Een horloge kan en mag prima gebruikt worden.
Dat denk ik ook. Zo lang je in alles waar een draairing opzit - met minute markers - een gekwalificeerd duikhorloge ziet gaan we bij ieder volgend vergelijk ook mank. Functie is dus kennelijk niet belangrijk, uiterlijk wel. Tja.
Dit bedoelde ik eigenlijk ook, iig bedankt voor de info
En ja, zelfs ultra light’s hebben vaak al een GPS schermpje.
Ik denk zweefvliegers?
In de Cessna zit een klokje maar als ik mag vliegen ben ik zo opgewonden en bezig
dat ik de tijd vergeet.
Maar die weet de instructeur dan weer wel helaas
Vliegen is het mooiste wat er is
Mijn vader is amateur piloot (cessna en ander 2 tot 4persoon vliegspul). En draagt nooit een horloge(administrateur als beroep) en vind het “te duur”.
Daarentegen ben ik enorm positief verrast wat ik allemaal heb kunnen leren en lezen met het openen van dit topic (miss door de clickbaity titel). Heren wat ben ik blij voor jullie bijdrage en dat ik 2week? Geleden en acc heb gemaakt bij HF.
Je blijft dat roepen, maar gegeven de DIN en ISO normen die duidelijk aangeven wat de functies en specificaties zijn van pilotenhorloges, zijn we er wel uit. Wat de geschiedenis ervan is, en waarom die bovenstaande DIN specificatie is gevormd is ook bekend.
Aangezien er Ministry of Defense en Reichsluftfahrtsministerium specificaties op de plank liggen die al even duidelijk zijn weten we gewoon wat een pilot watch is. De Fransen hebben ook zo hun specificatie, allemaal op dezelfde grondprincipes gestoeld:
Onderdruksresistent
Anti-Magnetisch
Voorzien van lume
Kunnen zien wat de 12 is, ook in het donker
Rekenbezels, GMT wijzers, draaibare urenringen voor tweede of derde tijdszones zijn allemaal niet ter zake doend, dat zijn latere gimmicks die buiten genoemde specificaties vallen maar wel als pilotenfunctie vermarkt worden. Je gebruikte als piloot UTC, je snelheid en startpositie om te navigeren, denk ik zo, dus de rest is aardig maar niet essentieel.
Tussen marketing, meningen en een de facto design van de Ministry of Defense zeg ik dat de specificatie van het MoD prevaleert.
Nee! Daar zijn wij al lang uit.
Een horloge met bezel is nog geen duikhorloge. Daar is een specificatie van, dat is gewoon de facto te testen.
En hierom haat ik mijn baan. Ik werk in de compliance, en mensen zijn net fucking water. Als er een regel of specificatie voor iets is zullen ze zich in de meest godsliederlijke bochten wringen om die te negeren of om 'm geweld aan te doen.
Geen dank. Al is dit wel een herhaling van zetten van dit topic:
Mocht je daar plaatjes bij willen, struin Flieger Freitag even door.
Ik bedoelde eigenlijk dat we een FMC positie gebruiken voor navigatie waarbij er heel simpel naar de huidige en gewenste coördinaten wordt gekeken. Er wordt dan een richting bepaald en die vliegt dat ding net zo lang totdat de coördinaten overeenkomen, onafhankelijk van de tijd.
Vroeger kwam de FMC positie voort uit IRS informatie die op de “ouderwetse” manier de positie berekend (met richting en tijd) maar tegenwoordig is het een 100% GPS mix bij ons, zolang alles normaal werkt.
Overigens gebruiken de gps ontvangers zelf wel weer mede het verschil in tijd tussen de ontvangen signalen om de positie te berekenen. Uiteindelijk heb je dus ook absoluut gelijk als je zegt dat je tijd nodig hebt, alleen kunnen we daar in een normale situatie zelf helemaal niets mee als piloot.
Ik denk dat we een beetje langs elkaar aan het praten zijn; ik ben het helemaal met je eens wanneer je zegt dat er een specificatie is en de horloges die daaraan voldoen pilot/aviator/Flieger horloges genoemd mogen worden.
Echter, ik denk dat je het grootste gedeelte van de horloge wereld niet gaat meekrijgen als je zegt dat dat de enige horloges zijn die als pilot watch betiteld mogen worden. Er zullen velen zijn die, bijvoorbeeld, een Navitimer een pilot watch vinden, ondanks dat die (nog) niet volgens de DIN eisen gecertificeerd is.
Die laatste groep mensen en horloges bedoel ik wanneer ik zeg dat we er nooit met z’n allen uit zullen komen.
Ik vind het sowieso eigenlijk allemaal wel grappig; het gaat om een specificatie en naam voor een beroepsgroep die niet verplicht is om een horloge te dragen
hee, leuk, ze zijn er weer! Een tijdje geleden waren ze op. Ja, saffier glas op deze (Explorer II).
Ik ben aan het “opruimen”, wil naar kleinere verzameling toe, voornamelijk GMT/Dual time/Worldtimers/aviation related. Misschien nog een oude Rolex 1675, of Breitling Unitime, maar kan ook iets anders worden. Eerst maar eens wat verkopen