De prijs van de beste uurwerken is circa £200 tot £250

Misschien is hoogwaardig wat overdreven van mij geweest. Maar je zult ook niet ontkennen dat er een duidelijk kwaliteitsverschil zit tussen de banden waar ik op doel.

Kijk, voor die 60 euro oid dat een 5je met 7s26 uurwerk kost, doet ie het prima. Maar persoonlijk ben ik op een punt dat ik precisie en wat materiaal dat gewoon beter is meer waardeer dan een mechanisch kaliber dat wat minder kost. Maar… dat vind ik.

True, maar ik zeg nergens in mijn eerste reactie specifiek een 7s26. Die speelde inderdaad mee, maar de 4r35*** op mijn samurai is nou ook niet geweldig en ga zo maar door… Ik heb dit niet gebaseerd op 1 horloge hoor haha :stuck_out_tongue:

Maar, nogmaals: Seiko is gewoon een topmerk, maar er valt wel is wat te discussiëren over de kwaliteit die ze leveren :p.

:joy::joy::joy::joy::joy::joy:

Wat jij letterlijk zei is dit:

Ik zou zeggen dat je overhaast sprak en het wellicht anders had uitgedrukt, bij nader inzien. :slight_smile: Don’t fok with Seiko’s movementboeren.

Dat klopt. Met name omdat in een Prospex Samurai geen 6r15 ligt, maar een 4r35. Wat een upgrade is van de 7s25 die in de 2004 Samurai lag. Kortom: Hetzelfde uurwerk met hacking.

Eh, verbazingwekkend weinig, eigenlijk. Ik heb stalen banden van Sinn, Squale, Hamilton en Archimede in handen gehad, en ze doen het allemaal niet echt.

2 likes

Oke first of all: vergist in het uurwerk haha… Iets te vroeg wakker :joy::joy:

Rustig aan met die uurwerken, die gaan wat hoger dan 600 eutjes… :joy:

Raar…

1 like

Kijk, met de 4r35 heb je nog steeds een bottom of the barrel uurwerk van Seiko in handen omdat dat simpelweg de vervanger is van de 7S serie.

Een ETA 2824 / Sellita SW200 uurwerk heeft ook gewoon +/- 15 sec specificatie, terwijl een Seiko 7s / 4r serie +/-20 tot 30 roept. In de praktijk zijn zowel de 2824 als de 7s/4r serie beter afgeregeld, maar het is koffiedik kijken.

Maar zolang ik voor 300 Euro dit al scoor zijn ze in die categorie de beste:

Want de 6r15 is wel degelijk andere koek. Los van de decoraties zijn de balans en veer van beter materiaal. Door dat hele spron gebeuren doen die dingen 50 uur power reserve en is ook de maximale afwijking minder: tussen de 15 en 25.

Volgens mij heeft Seiko met de 6r15 SARB serie voor 275-400 Euro dus wel de beste uurwerken, met misschien een stukje concurrentie van een Tissot powermatic 80 in de totale uitverkoop.

Om het on topic te houden: Ik hoop dat ze geen presage-flauwekul gaan uithalen als ze met de vervangers van de SARB033, 35 en 17 komen, maar gewoon onder de 39mm doorsnee een 6r15 blijven leveren.

Die koopt een quartz van 50-100 Euro. Of zelfs 5 Euro bij de trekpleister. En die quartz van 5 euro gaat waarschijnlijk accurater zijn dan een GS hi-beat van 7000.

4 likes

Uhmm… weet je nog in welk topic je bent? :joy:

2 likes

:joy: :joy: :joy:

Net als @Captaingingerbeardd: Te vroeg wakker. Godsamme zeg. :slight_smile:

Nee dus. Ik weet niet waar ik ben. Koffie!

3 likes

Gelukkig hebben we de foto’s no… uh al! :upside_down_face:

Hoe bedoel je?

Het is allemaal waar wat je zegt, Brunod. Dat moet erbij verteld worden.
In dat licht moet de uitspraak van de heer George Daniels dan ook
gelezen worden.

Zo…de vrouw was de deur uit gisteravond? :joy: wat een lap tekst weer

3 likes

Dat was vanochtend.

Er zaten plaatjes bij. :joy:

Mijn conclusie was dat zowel horloges als uurwerken boven de 300 Euro nog heel veel aan kwaliteit winnen. Dit was stom toeval omdat ik eigenlijk in m’n hoofd aan SARB’s dacht. :slight_smile:

Om de Seiko discussie nog aan te zwengelen, mijn 6r27 is met 1,5 sec per dag heel wat nauwkeuriger dan mijn eta 2824 uurwerken. De horloges waar deze eta’s in zitten hadden een stuk hogere aanschafprijs.

2 likes

Ook denk ik dat je onderscheid moet maken in kwaliteitseisen als je puur naar het uurwerk kijkt:

• Esthetiek / ontwerp van het uurwerk, is dat een kwaliteitsvraag?
  • Betrouwbaarheid: Hoe lang zonder service? MTBF? Economisch ontwerp?
  • Betrouwbaarheid: Hoe reageert het op schokken / extreme temperaturen en vocht?
  • Accuratesse: Hoeveel wint / verliest het over tijd?
  • Accuratesse: Hoe regelmatig / voorspelbaar loopt het?
  • Power reserve?

Als accuratesse en schokgevoeligheid je maatstaven zijn, is alleen quartz nog interessant, want dan zijn alle mechanische horloges, inclusief George Daniels’ co-axials, gewoon knakenbakken. Rukdingen. :slight_smile:

2 likes

Hatseflats, daar komt die knuppel!

2 likes

Naar dit lijstje kijkend doet Seiko het best goed.

1 like

Niet goed geslapen, guddumme. Dan zul je het krijgen!

angry-man

1 like

giwewewphy

1 like

Ik wil me hier eigenlijk niet mee bemoeien… Maar ik doe het toch :wink:

Daniels heeft naar mijn mening gelijk en @Fate_Amenable_To_Change heeft een goed punt over “wat is kwaliteit?”

Naar mijn mening is de eta 2824 het beste wat je kan krijgen. Dit uurwerk is een echte werkpaard gebleken in de loop der jaren en niet voor niets zo vaak gebruikt of als basis gebruikt. Maakt het gebruik van andere materiaal iets gelijk kwalitatief beter? Absoluut niet! Het kan een upgrade geven maar om bijvoorbeeld een onderdeel van goud of zilver te doen ipv staal is niet zozeer beter. Neem nou de 904L staal van rolex. Is dat beter dan de 316L of 316F? Nee het is gewoon beter bestand tegen roesten en oxidatie bij duiken etc. Om heel eerlijk te zijn, ik heb replicas in handen gehad die van 904l staal waren gemaakt zoals rolex en ook daar merk je geen verschil met 316l anders dan een beetje de glans. Prijs daarentegen is natuurlijk een ander verhaal.

Zoals eerder genoemd betaal je vaak ook voor status, prestige, schaarste en vooral materiaal gebruik en de aantal uren gewerkt.

1 like

Dat is een 7005, geen 7s26 he :wink: Je zou kunnen zeggen zn opa, er zitten nog heel wat nieuwere generaties tussen. DIe oude Seiko uurwerken zijn vaak nog verassend neuwkeurig gezien het feit dat ze waarschijnlijk nooit geserviced zijn en al tientallen jaren oud zijn.

http://people.timezone.com/msandler/Articles/Workbench/Seiko/Seiko7005.html3

1 like