Werkt op je hartslag heb ik wel eens gehoord, heel mysterieus.
Na het bekijken en analyseren van het filmpje van Hamilton kom ik tot de volgende conclusie vwb de werking van een mechanisch uurwerk :
Energie (gang reserve) wordt opgeslagen in de mainspring dmv het draaien aan de crown (hand-winding) of door polsbewegingen waardoor rotor-bewegingen ervoor zorgt dat de mainspring wordt ‘opgewonden’.
Het afwikkelen (unwinding) van de mainspring doet, via 3 opeenvolgende radars (welke de uren, minuten en secondenwijzers aansturen) ,de escapewheel draaien. De escapewheel zorgt via een leaver/pallet ervoor dat de balancewheel (en hairspring) in beweging wordt gebracht en gehouden. De steady, gecontroleerde (in-check) ‘heen&weer’ beweging van de balancewheel zorgt voor de gecontroleerde voortgang van de wijzers van het uurwerk.
Check?
Check!
Maar echt begrijpen doe je het pas als je zelf een uurwerk hebt geassembleerd.
Overigens beschrijf je wel de functie maar ben je vergeten het anker te noemen.
Top…dank voor de bevestiging!
Ik heb wel even gedaan om alles goed te kunnen begrijpen en analyseren adhv filmpje…flink veel terugspoelen en opnieuw stukjes bekijken en er iets van proberen te maken.
Ps anker is wat men in het engels in het filmpje omschrijft als ‘leaver/pallet’.
De balans doet het anker bewegen.
Ik vond overigens zojuist nog een linkje naar ander topic op HF met meer tekst&uitleg…die ga ik ook eens doornemen :
Ik begrijp het nu inderdaad. De balans doet het anker bewegen,en deze zorgt weer voor de gecontroleerde beweging van escapewheel, welke zorgt voor gecontroleerde beweging van de 3 radars.
Kortom de (spiraal van de) balancewheel zorgt uiteindelijk voor het aantal beats / tikken…dus bijvoorbeeld 21.600, 28.800 of 36.000.
Het zijn geen omwentelingen maar half-swings of beats.
Ah…thx…aangepast.
De tijd wordt dus in bijv 21600 perfecte stukjes/stapjes gehakt.
Deze stapjes worden door middel van een aantal raderen omgezet
in een zichtbare tijd met behulp van de wijzers en een wijzerplaat.
Ik vind het mooie machientjes
Ik dus ook…is voor het eerst dat ik mij echt helemaal heb verdiept in de techniek erachter en ik vind het machtig mooi. Zoveel verfijnde mechaniek om de pols…dat heeft toch wel iets bijzonders
Zeker, zo’n Seiko 7S36 uurwerk dat in de military zit is voor de prijs belachelijk nauwkeurig.
En ze kunnen tegen een stootje.
Zo kan je afwegen wat het belang is van 20X meer uitgeven aan een high end
horloge wat niet 20x nauwkeuriger is.
En dat is dus de reden dat ik een liefhebber van automaatjes ben. Heb respect voor de accuratesse van een quartz maar er gaat wat mij betreft niks boven de kunde die in een automaat zit. En dan hebben we het nog niet eens over chronografen enz. enz.
…en waarover wel wordt gezegd dat IWC dit systeem (heet bij IWC “Pellaton”) van Seiko gegapt heeft.
Ik ben op het punt (leeftijd? ;)) aanbelandt dat ik de afgelopen jaren erg heb genoten van de accuratesse van vele quartz, ecodrive, atoomtijd gestuurde horloges, maar gaandeweg ik bij mechanische horloges terecht ben gekomen. Merk dat ik nu die kant steeds meer op ga / wil. Sterker nog, ik kijk alleen nog maar naar mechanische horloges.
Leuk…zo heeft de ‘oude’ hobby iets vernieuwends gekregen…
Je bent toch in blijde afwachting van een Damasko?
Als ik mij niet vergis.
Indeed…I am
(nog 1-2 weken nagelbijten)
Daar zit ETA in dacht ik.
Goeie afwerking en top looks
We zien hem wel in een NA topic verschijnen.
Foto’s van de DA46 zal ik zeker tzt plaatsen…als een vader trots op z’n pasgeboren zoon
En het is inderdaad de 2836-2 (day/date).
En omgekeerd : de anker stopt de escape wheel (beeld 1) totdat de anker vrij wordt door de terugkeer van de balans. (Beeld 2) De escape wheel kan dus bewegen en duwt de anker om sterkte aan de balans te geven totdat de ende van de anker beweging stopt (beeld 3 met de andere pallet) een andere tand van de escape wheel, en dan weer omgekeerd.