De zwitsers importeren eigen horloges terug

Is één van de trucs die Rolex al jaren meester in is, kunstmatige schaarste creëren om de status te behouden en de vraag te doen toenemen.
Nu, de topmerken kunnen het natuurlijk niet maken om alle onverkochte stock op de (grijze) markt te dumpen zodat de prijzen kelderen. Leg het maar eens uit aan je clienteel, dat ze een jaar geleden eigenlijk 30 tot 50% teveel betaald hebben voor hun kleinood en statussymbool…
Dus dan lijkt het maar normaal dat ze hun onverkochte horloges terugkopen en in de mate van het mogelijke recyclen. Ben benieuwd hoe dit allemaal zal verder lopen de komende tijd.

2 likes

Conclusie: de markt is verzadigd en overproductie is killing
voor iedere branche.
En nu?
There buying time :laughing:

Grt.

1 like

Geduld hebben levert geld op, als deze ontwikkeling zich doorzet.
Ik heb de prijsontwikkelingen de afgelopen jaren zowiezo al merkwaardig gevonden.
Ook het feit van acceptatie ervan verwonderd mij steeds weer.
Producenten zijn hierin de laatsts lachende, en hun aandeelhouders uiteraard.
Het geleverde goed is in mijn beleving in veel gevallen niet in verhouding tot de werkelijke waarde/kwaliteit van het product zelf.
Prijsstijging is een manier om de vraag te regulieren, maar in basis risicovol, als de grens van acceptatie is overschreden kakt de markt genadeloos snel in.
Als er dan geen poet in de firma zit, om de klap op te vangen valt de boel om.
Anders handel dumpen om te overleven.
Ik zit met mijn werk in handel kapitaalgoederen, ook daar worden dit soort praktijken gebruikt, sommige producten worden gezien als benchmark in de wereld. De prijzen zijn hiervoor ‘wat de gek ervoor geeft’ en is een manier om je productie capaciteit normaal te houden. En naar de buitenwereld te laten zien dat je een premium product hebt, maar owee als je over de grens gaat, dan is in ons geval een periode van 7 tot 10 jaar nodig om hiervan te recoveren.
Wij nemen dan terug in stock en proberen alsnog te anticiperen op vraag met een zo min mogelijke afschrijving om de prijzen niet te ver te laten dalen.
Als je het je kan veroorloven dan he.
We hebben concurenten om ons heen gezien die dit niet konden volhouden en gingen dumpen.
Goed voor de consument, ik ben wel bereidt om even te wachten op wat komen gaat.

Grtn Leen.

1 like

Ook DasKapital heeft hier een stukje over:

Patserklokkiesoverschot door bange Chinezen

Een superduur Zwitsers klokje is voor proleten aller landen een mooie manier om hun vermogen te tonen. Dit patsersgedrag lijkt zich nu tegen de Zwitserse horlogemakers te keren. De export naar de belangrijkste afzetmarkt Hongkong is op jaarbasis met 21,5% gedaald. Dit zou te maken hebben met striktere visumregels die worden opgelegd aan Chinese toeristen van het vasteland. Daar komt volgens Der Spiegel bij dat Chinezen huiveriger worden om hun rijkdom te laten zien. Want met een blinkende pols zou je zomaar eens verdacht kunnen worden van corruptie. Iets wat tot ongezelligheden als marteling kan leiden. Naast de angst voor de lange arm van Xi Jinping is de Chinees ook bang voor aanslagen in Europese steden. Gaan ze dus niet meer heen en nu blijven die Parijse boetiekjes met onverkochte horloges zitten. Bovendien kopen Europeanen en Amerikanen ook minder. En wat moet je met dat tikkende overschot? Terughalen naar Zwitserland! In de eerste tien maanden van 2016 importeerde het voormalig bankiersparadijs voor 3,3 miljard Zwitserse franken aan horloges. Hiervan was zo’n 40% eerder geëxporteerd. De prijs van de teruggehaalde horloges ligt bijna tien keer zo hoog als de gemiddelde prijs van een geëxporteerd horloge. Kortom, vooral high-end horloges worden minder verkocht. Diverse luxemerken als Officine Panerai en Tag Heuer komen daarom met goedkopere varianten. Hiermee komt er natuurlijk ook ruimte voor merken die de echte rijken kunnen bedienen. Zo peinst Swatch er niet over om horloges terug te halen. Het is immers geen beperkt houdbare melk, aldus een woordvoerder. En wie zich echt wil onderscheiden tikt €10,3 miljoen af voor een horloge (inclusief accurate kalender!)

1 like

[quote=“johngo, post:21, topic:90867, full:true”]
Dus dan lijkt het maar normaal dat ze hun onverkochte horloges terugkopen en in de mate van het mogelijke recyclen. [/quote]

Een nieuw model Airking in een Milgauss case bijvoorbeeld

1 like

Misschien geeft het bepaalde mensen toch te denken om dit soort horloges niet als geldbelegging aan te bevelen?
Resultaten uit het verleden etc. etc.

2 likes

Ik zit voor mijn werk nu in Hong Kong en het horlogeaanbod is waanzinnig hier. Op elke hoek zit wel een Rolex dealer en alle grote merken hebben meerdere flagshipstores. De prijzen vallen wel erg tegen. Ondanks dat er in Hong Kong geen sales tax op de producten zitten blijven de prijzen op internet een stuk scherper.

Gevoelsmatig zijn de prijzen in het premium segment ook niet meer te rechtvaardigen. Het lijkt wel alsof de premium merken weten dat deze prijzen niet lang stand kunnen houden en ze de laatste centen eruit proberen te squeezen met bizarre verhogingen voordat de boel instort.

4 likes