Dinsdag 19 mei

Mijn Topaz 200 (by Sicura) 17 jewels automaat, zoals gekocht, en loopt al 3 dagen netjes op tijd.

3 likes

Mijn dinsdag begon met een aankoop (levering ergens eind volgende week, vermoed ik). Teaser hieronder. Verder draag ik de Precimax Supercompressor.

3 likes

Mooi he dat minirotortje!

1 like

Ik heb serieus vier verschillende zoekacties op eBay uitstaan voor verschillende micro-rotors, ik moet en zal er ook één hebben… :slight_smile:

3 likes

Een van mijn laatste aankopen: een hele mooie perfect op tijd lopende Indus :smiley:

2 likes

Mooi ding Rob :wink:

1 like

@gschoots en @acour_jeroen, die microrotors zijn uurwerken van Buren toch??

gnif, jaja, op de standaard liep ie eerst wat achter steeds, nu ik hem bijna dagelijks draag loopt ie perfect!!

ben er nog steeds mee in mijn nopkens:)

Dat klopt, overigens zijn er ook andere merken die dit soort uurwerken hebben gemaakt (en nu nog maken), in de vintage hoek kijk je dus naar Buren (Hamilton, Majex, Bulova), Universal maar ook Ronda (in Aristo). Tegenwoordig worden micro rotor’s vooral gebruikt in het ultra premium segment zoals A. Lange und Söhne en Patek Philippe.

Minder bekend om zijn micro rotor is het door Heuer, Breitling, Dubois-Depraz en Buren ontwikkelde automatische chronograaf uurwerk. Bij Breitling bekend als Chronomatic, en bij Heuer als calibre 11. Kenmerkend door de kroon op links en de chrono knoppen op rechts. De opwinding is van Buren en vandaar ook de micro rotor.

Vandaag Hamilton Day

1 like

Buren en Universal hebben een patent oorlog uitgevochten die Buren heeft gewonnen. Officieel gebruikt Universal dus ook Buren micro rotor uurwerken. De uurwerken in de Ambassador lijn van Bulova zijn ook van Buren. Hamilton heeft Buren opgekocht in 1966, omdat ze de micro rotor uurwerken wilden gebruiken in de Thin-O-Matics.

Ik was Baume&Mercier en Dugena vergeten. Ook Buren, al dan niet opgedirkt met extra jewels.

Dit is een Buren inderdaad…

Deze dik 50 jaar oude Zim, USSR.

2 likes

1 like