Domme taxatie?

Na enig zoeken gevonden: een aflevering van “Tussen kunst en kitsch” van 7 september 2016.
In deze aflevering werd een 14 krt. gouden Omega Constalletion getaxeerd op 2000 á 2500 euro. Het horloge was gekocht in 1967.
De “deskundige” wist over deze Omega te vertellen dat het een zgn. “pie-pan” horloge was, vanwege de bijzondere vorm van de wijzerplaat. Hij vertelde ook dat het horloge gecertificeerd moest zijn omdat de Constalletion gekalibreert zou zijn.
Het horloge zou bovendien “zeer gewild zijn door verzamelaars”.
Is 2000 á 2500 euro niet een belachelijk lage taxatie?
De dames die het horloge hadden mee gebracht, keken erg zuinig na het horen van de “waarde” van de Omega…
Terecht??

Op Chrono 24 gaan 18 karaat gouden modellen voor iets boven de 2500. Lijkt me dus helemaal niet gek die taxatie.

Vandaar het vraagteken in de titel.

Link naar het filmpje ?

toch goed dat ze hem ooit gekalibreerd hebben
kan dus nooit meer misgaan :smiling_imp:

1 like

???

Vandaar ook het antwoord.

3 likes

Even zoeken op uitzending gemist.nl.

Uitgaan van het slechtste, dan kan het alleen maar meevallen.

Pie pan Connies zijn inderdaad gewild: er is een bevlogen verzamelaarsniche. Maar ze zijn niet ‘moonwatch-populair’. Vergeet niet dat het goud in zo’n horloge misschien €700 oplevert (meer als er ook een gouden band bij is) en de rest is het gevolg van de vraag onder verzamelaars. Als 'ie er ok uitziet, klopt €2000-€2500 wel. Als 'ie de diamantvormige markers heeft, superscherpe randen en documentatie, dan kun je dat rustig verdubbelen.

ik denk dat iemand die bij tussen kunst en kitch horloges taxeert wel weet waar hij het over heeft

12:45 http://web.avrotros.nl/tussenkunstenkitsch/player/AT_2059425/
Toch kleine moeite als je er zelf over begint :sweat_smile:

2 likes

Wat screenshots:

Kroon lijkt origineel, randen niet echt scherp - beiden beetje weggepolijst. Nette wijzerplaat, ik vermoed geen redial. Leuk exemplaar, niks héél bijzonders.

Ik krijg vaak bij Kunst en Kitsch het gevoel dat er veel mensen naar toe gaan die exact weten wat het is en wat het waard is maar gewoon met hun hoofd op televisie willen.

Als je gewoon de tekst van de wijzerplaat in google intypt heb je binnen 15 minuten exact dit horloge gevonden en weet je wat het (maximaal) waard is.

2 likes

Ach kijk, hij staat inmiddels al op chrono24 voor 2x teveel: https://www.chrono24.com/nl/omega/constellation-automatic-chronometer--id4619011.htm?SETLANG=nl_NL&SETCURR=EUR

1 like

Verdomd, dat lijkt inderdaad dezelfde te zijn. Voor dat geld hadden ze er wel even een nieuwe kroon bij kunnen zoeken…

1 like

Tja, niet geschoten is altijd mis…