Door het oog van de naald: bijna horloge verloren

Vandaag door het oog van de naald gekropen, bijna lag mijn horloge op straat. Wat was er gebeurd? Ik heb een band met sjieke geschroefde schakelpennetjes. Mooi en handig bij het verstellen natuurlijk, maar nu had één pennetje zich losgewerkt.

Lopend op straat voel ik opeens mijn horloge los in mijn mouw zitten (goed dat dit 's winters gebeurde…) en zie in mijn ooghoek iets kleins vallen. Conclusie: band los van horloge, pennetje gevallen. Op een klinkerweg. Met een hoop plekken waar een pennetje zich kan verstoppen. :grimacing:
Zoeken dus, en tot mijn onmetelijk geluk heb ik het pinnetje na een paar minuten teruggevonden, niet in een spleet maar midden op een klinker.

Gelukkig had de technische dienst op het werk een setje kleine schroevendraaiers, dus het was vlot opgelost. Waarbij trouwens bleek dat meer pinnetjes zich hadden losgewerkt, alleen nog niet zo ver.

Dus, horlogevrienden, een tip: vanavond even al je horlogebandpinnetjes nakijken en vastdraaien.

7 likes

You lucky basterd…

Enige wat ik me overigens afvraag na het lezen van je stuk: Wat voor een horloge was het?

1 like

Da’s schrikken! Heb zelf ook wel eens een bracelet schroefje betrapt op losser zitten, vooralsnog altijd op tijd.

Blauwe loctite kan helpen. Al heb ik daar weer horrorverhalen over gehoord wanneer het schroefje weer eens los moet… Zelf hou ik dan ook liever een oogje op de schroefjes.

Gr, HJR

Gaat heel makkelijk los, even verwarmen met een föhn.

niet alleen vastdraaien, maar ook locktite of een een stipje nagellak (laat even in het midden van wie :grinning:) toevoegen.

2 likes

Ja en we willen ook foto’s van de zoektocht! :wink:

geen punt, we hebben allemaal onze weekend liefhebberijen

Gebruik anders een beetje Loctite om ze vast te zetten.

Grtz

Heeft er al iemand loctite of nagellak genoemd?

3 likes

Welke kleur?

1 like

Ik zou dan wel de juiste loctite gebruiken, blauwe krijg je terug los, Rode is redelijk permanent :wink:

1 like

Zeg dat wel. Het was een eigen Seiko Mod, met een los gekochte band.

Loctite heeft meer blauw spul zie ik… Bedoel je de 242 Threadlocker?

Mijn beste,

Een geluk bij een ongeluk.:four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

En van zijn vriendin!

1 like

Zo is er eens een Breitling van mijn pols gevallen op een roltrap in een winkelcentrum. Schroefje weg, maar het horloge zag er nog goed uit (roltrap = aluminium). Thuis gekomen bleek de urenwijzer los te zitten, verder geen schade. Had veel erger kunnen zijn allemaal (klinkers…) :grimacing:

1 like

De schrik van alle horlogeliefhebbers… fijn dat het pinnetje besliste om teruggevonden te worden.

Let op uw bracelets!

Over Loctite, dit is geen volledige lijst, en heb ik van de internationale site gehaald vorig jaar. Het aanbod bij wederverkopers kan hier weer van afwijken.

Loctite
van zwak naar sterk: strength product colour
small screws low 222 purple
nuts n bolts medium 243/248 blue
pre assmbled medium 290 green
nuts n bolts high 263/268 red
studs op to 25mm high 263 red
studs over 25mm high 277 red

sorry voor de opmaak, soms kan ik hier geen spaties toevoegen.
Voor bracelets zou ik zeggen: 222, 243 of 248 (de laatste 2 verschillen alleen in viscositeit geloof ik)

243 gebruik ik zelf ook