Een (beetje) NA: De CCCP Special Edition; een gegeven paard in de bek gekeken

Het wordt weer een lang verhaal, dus neem er een kopje thee met een koekje of een glaasje met wat hartigs bij.

Met aanvankelijk het idee om een mooi plaatje te posten van mijn recent ontvangen CCCP horloge in het leuke draadje Zomaar ff een mooie foto van je horloge bedacht ik dat hier toch wat meer over te vertellen viel en besloot ik er dan maar een nieuw topic aan te wijden.

Een paar weken geleden kwam mijn broer gezellig even langs om in de zon, in de tuin, op gepaste 1,5 meter een kopje koffie te drinken. En hij bracht het een en ander mee. Een plastic tasje met daarin, zoals hij dat zelf noemde ‘een klont horloges’.


De klont.

Dat wil zeggen, een aantal horloges dat in de loop van enige jaren in zijn bezit was gekomen. Enkele daarvan wilde hij graag laten nazien omdat ze niet goed meer functioneerden maar wel graag wilde blijven dragen en voor een aantal andere was hij zijn belangstelling verloren en daarvan mocht ik bepalen of ik er nog wat aan had. Ik ga hier niet die hele ‘klont’ uitgebreid beschrijven. Er zaten een paar Seiko’s bij. O.a. twee ‘5-jes’, een Pulsar, een ontzettend neppe JLC, een Armani, twee CCCP’s en nog wat spul van onduidelijke Chinese herkomst. In dit verhaal beperk ik mij tot één exemplaar uit de plastic tas dat ik toch wel interessant vond: een CCCP Special Edition met een Slava 2427 uurwerk.
Het ding zat nog in zijn onbeschadigde nieuw-verpakking, compleet met labels en boekjes en garantiekaart. Het horloge zag er ook nog volledig nieuw en ongedragen uit, met dien verstande dat de uren- en secondenwijzer ergens los over de wijzerplaat zwierven.

Mijn broer had het horloge zo’n twee jaar terug aangeschaft middels een ‘aanbieding’ van de FirmaDieHierNietGenoemdMagWorden ( iets met horloges vandaag ofzo?). Ik herinnerde me dat omdat hij het ding destijds trots was wezen showen bij mij maar erbij vertelde dat het opwinden zo raar ging. Nu is het natuurlijk een automaat, maar met de hand opwinden moet ook kunnen. Als je dat deed kraakte het hele horloge dat het een lust was. Er was duidelijk iets mis met het opwind mechanisme van het Slava uurwerk. Ik adviseerde hem om het ding z.s.m. naar de leverancier terug te sturen. En, eerlijk is eerlijk, binnen twee weken ontving broerlief een gloednieuw exemplaar dat, zo leek het, goed werkte. Tot, 2 weken later, je raadt het al, er weer wat mis was. Er lagen ineens twee losse wijzers onder het glas. Mijn broer was helemaal klaar met zijn CCCP klok en de helse machine verdween in zijn doos en achterin in een kast om er pas enige weken geleden weer uit te komen als gevolg van de Corona Actie ‘Heel Holland Ruimt Zijn Huis Op’. Grote Schoonmaak. Vervolgens kon de mislukte CCCP samen met wat andere mislukkingen als klont horloges bij mij worden ingeleverd.


De rode doos met de CCCP Heritage Special Edition.

Ik besloot, na het ding in de grote rode doos eens goed bekeken te hebben, dat ik het toch eigenlijk best wel een leuk horloge vond. Eerst het gegeven paard maar eens goed in de bek kijken en eens zien of er wat aan die twee wijzertjes te doen was. Het Russische Slava uurwerk kende ik al, o.a. van een exemplaar uit mijn eigen collectie. Het is een interessant ontwerp met als meest bijzondere kenmerk een dubbel veerwerk, waardoor het erg regelmatig loopt en een lange gangreserve heeft. Het horlogekastje van Chinese makelij is van RVS met een schroefdeksel aan de achterzijde met, omwille van de historische Sovjet Couleur Locale, een wat misplaatst rood glaasje. Misplaatst, omdat je daardoor het uurwerk niet goed kunt zien en waar was zo’n zichtbodem nu ook alweer voor bedoeld?

Enfin, het uurwerkje liet zich eenvoudig uit de kast halen en de twee losse wijzertjes zaten in korte tijd netjes uitgericht weer op de plaats waar ze thuishoorden. Daarna het werkje weer in de kast laten zakken, asje met gesigneerde(!) kroon er weer in en dichtgeschroefd. Vervolgens er een tijdje flink mee geschud, geklopt en (zachtjes) getimmerd: de wijzertjes en naar ik hoop ook alle andere onderdelen bleven keurig op hun plek zitten. Sinds die tijd loopt de CCCP zonder problemen als een zonnetje.

Broer hoefde desgevraagd het ding echt niet meer terug dus ik besloot hem dan maar zelf te houden. Ik heb een leuke kleine collectie Vintage Russische horloges en een ‘nieuw’ exemplaar kon daar wel bij vond ik.

Het verhaal over de achtergrond en het ontstaan van deze CCCP horloges is wel aardig en er is ook nog iets aparts met het Slava 2427 uurwerk.
Het verhaal gaat ( in het kort) dat de bekende Russisch / Duitse horlogeconstructeur en –ontwerper Alexander Shorokhoff jaren geleden een grote restpartij new old stock 2427 uurwerken kocht van de geliquideerde Russische Slava horlogefabriek. Hij liet de nooit gebruikte, maar jaren oude uurwerken reviseren tot nieuwstaat. Hij ontwierp er een serie modern ogende horloges voor en bedacht daar de merknaam CCCP voor (de oude Cyrillische naam voor de Sovjest USSR). Op zeker moment verkocht hij het hele ex-Slava gebeuren aan een in Hong Kong gevestigde firma: CCCP Time, die de horloges, met in China geproduceerde kasten onder de naam CCCP Heritage Special Edition op de markt bracht.
Voor een uitgebreider verhaal over de Shorokhoff / Slava / CCCP Time horloges: kijk even hier:


Mijn oude originele Russische Slava uit begin jaren '80.

Het belangrijkste verschil tussen de originele Shorokhoff exemplaren en die van CCCP Time is de prijs, de Hong Kong horloges zijn aanzienlijk goedkoper en zijn in de afgelopen jaren ook nog eens voor nog lagere, bijna dump prijzen op de markt gebracht door o.a. Amazon en de eerder genoemde firma ‘Horloge Vandaag’. Een ander niet te verwaarlozen verschil is de kwaliteit. Uit de ervaringen met de aankoop door mijn broer van het hier beschreven exemplaar was er sowieso iets mis met de kwaliteitscontrole bij de productie. De Shorokhoff horloges zijn beter afgewerkt en ik denk ook betrouwbaarder, met de Hong Kong exemplaren is nogal eens wat mis. Dat mijn exemplaar geen ‘echte’ Shorokhoff is maar van de latere productie uit het verre Oosten afkomstig is moge uit bovenstaand verhaal blijken, maar ik blijf er bij: het is een leuk horloge. Het ziet er aantrekkelijk uit. De afwerking is zeker niet slecht, het heeft een mooie moderne maat voor een man (43mm, de originele Russische Slava’s zijn veel kleiner). Er zat een afschuwelijk lelijk, misschien wel plastic bandje op, maar na vervanging daarvan door een exemplaar uit eigen keuken draagt het prettig en mijn exemplaar heeft zich verder tot nu toe, na het avontuur met de wijzertjes, keurig gedragen. Ik heb geen idee hoe lang dat gaat duren. Aangezien ik veel horloges heb en veel wissel zal de te verwachten geringe polstijd een redelijk lange levensduur geven, tenzij ze daar in Hong Kong het ding gesmeerd hebben met olijfolie, dan loopt ie waarschijnlijk na een paar maanden wel vast. Maar voorlopig heb ik er wel vertrouwen in dat ie het een redelijke tijd zal blijven doen.

Er is ook nog een ander opvallend verschil dat het horloge technisch interessant maakt. Boven de kroon, op de 2 uur positie zit een klein pushertje dat je met een balpenpunt o.i.d kunt bedienen: Snelverzet voor de datum. Die mogelijkheid hadden mijn oude Russische Slava 2427 exemplaren niet.
Toen ik de functie van het geheimzinnige pushertje ontdekt had heb ik gelijk de wijze Hr. Ranfft op het Web opgeroepen en inderdaad, bij de verschillende varianten die Ranfft beschrijft wordt een aparte knop voor datumverzet niet genoemd. Het enige ‘snelverzet’ wat mijn oude Slava’s met dit type uurwerk kennen is heen en weer fietsen tussen pakweg 01.00 uur en 21.00 uur met de kroon in wijzerverzet stand. Mogelijk is dit een modificatie die Shorokhoff heeft (laten) aanbrengen, in elk geval heb ik over deze aanpassing als extra complicatie niets kunnen terugvinden. Zie hier voor het verhaal van de wijze Herr Doctor:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Slava_2427/

Rest mij nog het showen van de plaatjes, waar het bij mijn eerste gedachte om iets over dit horloge te schrijven eigenlijk om zou gaan.

Bedankt voor het kijken en lezen,
Lex

27 likes

Leuk horloge:

Een zak afdankertjes maar er zat er één in,
Russische complicatie uurwerk, er zat amper een steen in.
Hong Kong kast, @lexaf kan er wel wat mee,
Hij zag stalin het logo van CCCP,
En wat mij betreft staat hij daar echt niet al-lenin

:wink:

4 likes

Leuk horloge en een leuk verhaal.

Heb zelf de Golden Sovjet submarine commander met een slava S2427 en moet ik eerlijk zeggen dat het en heerlijk horloge is. Bovendien houd hij goed de tijd (en functioneert tadeloos). Staat momenteel wel in het blauwe gedeelte omdat ik echt teveel horloges heb.

Vind dat je erg veel kwaliteit voor het geld krijgt.

1 like

Knap!

1 like

Het is kom vla als toetje na het eten geworden :wink:.
Interessant en leuk leesvoer. Thanks :+1: :+1: :+1:

1 like

Dit is wel een pareltje hoor Clim. Tijd voor tegeltjes

2 likes

Link?

Mooi verhaal, dank je wel dat je de moeite neemt enige research te doen voor een horloge wat voor de meeste niet bijzonder hoor op de ranking lijst staat.
Maar ook ik ben best verguld met de CCCP.
image

5 likes

Mooie aanwinst met een aparte calibervariant en ook nog eens een familieband èn een verhaal !
Perfect.

1 like

Inderdaad een leuk horloge en een mooi verhaal. Al mijn ouwe Sovjet slava horloges hebben trouwens zo’n snel verzet knopje.

1 like

Dank. Leuk om te weten dat het dus kennelijk toch een originele Slava complicatie is. Ranfft zegt er niks over. Maar de wijze Doctor wordt misschien wat oud en hij weet ook niet alles natuurlijk. Ik vraag me wel eens af of de site van Ranfft nog wel echt goed up to date gehouden wordt. Verder blijft het natuurlijk een buitengewoon waardevolle database. Over het 2427 caliber: met of zonder knopje, als automaat of als handwinder, een van de betere uurwerkjes uit de grote Russische horloge familie, vind ik.