Een echte vintage bij de kringloop vandaag

Zojuist gescoord bij de kringloop samen met alleraardigst Chinees porselein. Ik schat dat het horloge uit de jaren dertig komt. Uurwerkje is ook mooi. Ik had iets simpeler verwacht. Nu nog een mooi perlon bandje ;-).


8 likes

Heel erg mooi, chapeau! Loopt 'ie nog?

1 like

Mooie vondst! Ik moet toch eens vaker naar de kringloop…

Mooi klokje.

Hier een linkje, waar de H.U.G.A. mee te maken had.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Loopt maar valt stil. Waarschijnlijk heel lang in een laatje gelegen…

Dank je! Wat grappig, nog Nederlands ook! En uit m’n favoriete stad :slight_smile:

Echte Jugendstil, geweldig wat een mooie kast.
Bij mij in de kringloop ver te zoeken. :cry:

1 like

Erg gaaf gevonden.
Moet toch ook echt eens bij zo’n winkel naar binnen gaan lopen!

Niet zo gek, want dat is het ranzigste uurwerk dat ik gezien heb en ik heb er wel een paar gezien. Balans ziet er nog ok uit, alhoewel er een enorm stuk achter de piton steekt.
Ik denk dat je hem juist gedateerd hebt. Deze vorm wordt een cushion model genoemd.
Een mooie vondst die na een beurtje nog jaren mee kan.

2 likes

Mooie vondst!

Grappig. Ik heb nog een origineel Huga onderdelen assortiment doosje.

Het is zowiezo een zilveren kast, dus op materiaal zal je de aankoop er wel uit hebben.

2 likes

Mooi horloge, leuke vondst :thumbsup:

Toch wel een dag met een gouden randje als je tegen een dergelijke vondst aanloopt. Gefeliciteerd.
Alleen de datering kan ik niet helemaal volgen:
De Jugenstil (@Emdee ) was in de twintiger jaren ruimschoots ingehaald door de Art deco en toen dus al ouderwets en uit de mode.
Het werkje heeft geen incabloc, dus zou van vóór 1934 moeten zijn, maar dat is weer in tegenspraak met de link van @inca die de H.U.G.A. dateert op 1936.
Zie ik iets over het hoofd?

Aan de hand van Dr. Ranfft lijkt mij het uurwerkje een AS 554.

Incabloc is toen inderdaad uitgevonden, maar daar zaten allerlei patenten op, waardoor het zeker voor kleinere fabrikanten denk ik vrij duur was om er een licentie op te nemen. Pas in de jaren 50 werd shockprotectie echt gemeengoed volgens mij.

1 like

Niet iedereen heeft vanaf dag 1 incabloc gebruikt.
Je vindt nog tot in de jaren vijftig uurwerken zonder schokbescherming.

1 like

@wbcoupe en @maurits Ik heb duidelijk nog veel te leren, waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door die Jugendstil.

En ik als leek op stijlgebied, zou de kast toch eerder als Art Deco inschatten.

Haha, ik nu ook. Dus toch op het verkeerde been gezet, maar nu door @Emdee :smirk::smirk::smirk:

Ik zie dat ik er nog even op moet studeren.

1 like

Haha, ik ook, duidelijk. Je bent nooit te oud om te leren (dat oud slaat op mijzelf hoor…)