Een Omega Speedmaster voor 158 pond??

Is allemaal relatief natuurlijk :sunglasses:

Quartz was in de beginjaren heel duur. Dat kwam deels omdat er nog geen massaproductie proces achter zat. Men moest het toen hebben van de superieure precisie en lagere onderhoudskosten. Pas later ging quartz ook concurreren op het gebied van prijs. Quartz is namelijk veel gemakkelijker te produceren. Toentertijd was een horloge puur functioneel, pas toen de Audemars Piguet Royal Oak en Patek Philippe Nautilus aansloegen begon dat beeld te veranderen naar luxeartikel. Zonder die twee iconen had de Zwitserse horlogerie waarschijnlijk niet meer bestaan of in ieder geval niet in de vorm die we tegenwoordig kennen.

6 likes

Oehhhh,

Die Seiko heeft een “continuous read-out display”.

6 likes

Luxehorlges bestonden allang daarvoor; denk maar aan met diamanten ingelegde gouden zakhorloges van eind 18e eeuw, of een gouden Omega Constellation uit de jaren 50, dat waren echt geen puur functionele artikelen. De comeback van het mechanische horloge is wel bijzonder, maar volgens mij heeft dat echt niet alleen te maken met een paar “iconische” horloges die toch vrijwel niemand zich kon veroorloven. :thinking:

2 likes

Je vergeet de nuance aan te brengen in mijn uitleg. Natuurlijk bestonden luxe horloges wel. Echter zag 99,9% van de mensen een horloge als puur functioneel. En ja, de Royal Oak en de Nautilus waren de vlagdragers in de transitie naar een ander beeld van horloges. Natuurlijk waren het niet de enige horloges die daaraan bijgedragen hebben. Ik begrijp daarom ook niet precies welk punt je probeerde te maken met je reactie?

Ik help wel even: dat jij maar een beetje aan het kletsen bent. :wink:

2 likes

Even de afbeeldingen aanklikken en vergroten… :grin:

4 likes

In mijn ogen hebben de Royal Oak en Nautilus weinig te maken met de veranderde rol van het fenomeen horloge. Ik denk dat het meer wordt veroorzaakt doordat we tegenwoordig overal de tijd kunnen aflezen en dus eigenlijk geen horloge meer nodig hebben. Daardoor is het horloge meer en meer een sieraad en luxeartikel geworden. En in die rol heeft een mechanisch uurwerk meerwaarde boven een kwarts vanwege het “ambachtelijke” aspect ervan. :thinking:

1 like

Inderdaad. Een horloge is misschien nu meer een functioneel iets dan het vroeger was. Het gouden horloge bij pensionering kreeg je als werknemer niet om op tijd te komen.

2 likes

Geniaaal :slight_smile:

Dank voor het delen Peter.

1 like

Dat vraag ik me af. De meeste mensen die ik ontmoet peuteren nu een smartphone uit hun tas/jas als aan ze gevraagd wordt hoe laat het is.

1 like

Waarom een telefoon uit je zak halen, als je kan bellen met je horloge :slight_smile:.
Misschien was functioneel niet helemaal het juiste woord, maar meer in de zin van dat een horloge vroeger weldegelijk een status had.
In verhouding tot nu waren die dingen ook gewoon duur (nu heb je voor een paar euro een horloge). De normale persoon ziet het tegenwoordig vooral als (wegwerp) mode-artikel.

Ik denk dat het voor iedereen anders is en ook of je met horloges bent opgegroeid. De jeugd die ik ken zal het een worst zijn, tenzij ze geabonneerd zijn op een Youtube influencer die Daniel Wellington en MVMT promoot. Dan moeten ze er opeens eentje hebben. :persevere:

Zijn toch wel een:

2 likes

Bellen met je horloge is echt geniaal :sunglasses: vooral in de auto

1 like

Zelf ben ik op zoek naar de Quartz horloges van circa 1980 en wel van Cosmel, waarvan ik een horloge bezat én een radio-cassette speler, beide verloren gegaan (bij de vele verhuizingen).

Wie weet welke firma de Cosmel Quartz horloges en sommige radio- cassette spelers fabriceerde en zelfs wekkers, die met de rode LED cijfers, die in de display hun ‘shine’ lieten zien ?

De aller eerste digitale elektronische horloges waren LED horloges, moest je op een knopje drukken om de tijd te kunnen zien. Dit soort Seiko’s hadden een LCD scherm met dus een continuous read-out, een grote verbetering :wink:

Dit op het plaatje zijn trouwens al de derde generatie seiko LCD’s. Wel waren dit de eerste LCD chrono’s, sterker nog de eerste quartz chrono’s ooit. In die zin een belangrijk horloge in de horloge geschiedenis dus.

2 likes

Zo echt ? Zeker voor mijn tijd.

En niet te vergeten, de pond stond toen op 10 gulden ongeveer, dan wordt het al 1580 gulden.
Een Omega was toen dus eigenlijk relatief gezien veel duurder dan nu.

groetjes Lenno

Nee Sie kijken op hun Smart watch :joy: