Eerste horloge

2e hand breitling colt, of een tag heuer aquaracer

Misschien vind je hamilton wat !

Als het ietsjes klassieker mag zijn raad ik altijd deze aan:

Leer, dag/datum en met 40 mm een prima formaat. Prachtig model! En met iets meer dan € 400,- ook nog een prima prijs.

2 likes

Als horloges je niet interesseren moet je je afvragen of je wel een mechanisch horloge wilt.

Een handwinder heeft als nadeel dat je hem eens per 40 uur op moet winden. Da’s een dagelijks ritueel.

Een automatisch mechanisch horloge zal opgewonden moeten worden, maar als je het dagelijks draagt heb je er geen omkijken meer naar.

Beide typen mechanische uurwerken hebben echter twee onhebbelijkheden: Ten eerste zul je waarschijnlijk over een periode van tien jaar minstens 1 onderhoudsbeurt moeten regelen.

Ten tweede verliezen of winnen mechanische uurwerken tijd. Je zult minstens eenmaal per maand de tijd even moeten corrigeren, omdat het gemiddelde mechanische horloge +/- 10 sec per dag doet.

Als je dat allemaal niet in het achterhoofd wilt houden zou ik je aanraden om een knappe Quartz te kopen.

Zodra je die vraag beantwoord hebt over techniek, kun je het gaan hebben over andere factoren:

  • Moet het horloge waterdicht zijn? Kom je veel met vocht in aanraking?
  • Wordt het horloge aan veel trillingen of vuil blootgesteld bij dagelijks dragen?
  • Moet het een net of sportief horloge zijn?
  • Hoe breed is je pols? Meet hem eens op.

Pas nadat we al deze vragen beantwoord hebben heeft het zin om een voorstel te doen.

8 likes

Ik wil een mechanisch horloge en het liefst een sportief model
Liefst lederen band maar evt een rubber band is ook geen probleem
Trillingen bij normaal gebruik. Lopen en fietsen. Soms op de race fiets
Hartelijk dank voor de uitleg mbt tot de horloges

Bij de slager stellen ze de vraag ook “mag het iets meer zijn”

Mits een iets groter budget en een prijsverlaging van mijn kant is dit wat voor je? :sunglasses:

https://www.horlogeforum.nl/t/tk-ball-fireman-storm-chaser-pro/166270

1 like

Nee helaas. Het horloge spreekt me niet echt aan

Horloge van tw steel vind ik ook wel fraai om te zien. Helaas zijn er veel negatieve berichten over. Of het klopt weet ik uiteraard niet. Maar lees liever positieve berichten.
Iemand daar ervaring mee met de horloges van tw steel?

Seiko fanatiekelingen ten overvloede hier :grin:

TW Steel zijn hele grote ‘klokken’. Moet je wel de pols voor hebben. En het moet je smaak zijn. Ze zijn niet meer zo populair als 10-15 jaar geleden. En je hebt wel nadelen met een mechanisch horloge in de zin van paar dagen uit doen en weer bijstellen (tijd en zonodig datum). Quartz is dan handiger. Batterijtje om de zoveel jaar. Tijdspanne van 10 jaar zou ik me geen zorgen over maken. Een Swatch doet het ook nog prima na 10 jaar. Quartz heeft natuurlijk ook geen onderhoud/service nodig wat in de papieren kan lopen bij hoger segment horloges.

Tag Heuer sportief zou kunnen, quartz formula 1 met chronograaf en datum bijvoorbeeld:

Beetje lange sluitertijd :boom:

Het is de omega seamaster diver commanders watch geworden.
Lag een mind exemplaar tweedehands bij de juwelier. Die kon ik niet laten liggen vanochtend.

1 like

Dat ging snel! Gefeliciteerd met je aankoop! Nu nog een foto erbij…

Doe ik zo spoedig mogelijk

Idd vlot gedaan! Mooi horloge. Maarre…ben je wel beetje buiten aanvankelijk gedachte budget gegaan geloof ik…:wink:

Ja maar wel een horloge voor het leven. En goede prijs bedongen. Geen enkel krasje op het horloge.

@Lori let the addiction begin…:hugs:

Mooie seamaster. Anders. Veel plezier ermee. Als je hier langer op dit forum blijft rondhangen is de kans groot dat het je nog meer geld gaat kosten. :grin:

Ook een quartz heeft onderhoud nodig. Er zitten bewegende delen in die (kunnen)slijten. :wink:

Mooie keuze! Veel plezier met je aanwinst. Ben benieuwd naar de foto’s.