Eerste vintage, een Omega?

Goedenavond allen,

Enige tijd geleden had ik een post gepost over waar je het beste een vintage horloge kan kopen.
En waar op te letten, maar omdat mijn horizon te breed was, was het lastig om advies te geven.

In de tijd erna ben ik mij er meer in gaan verdiepen.
Ik ben erg gecharmeerd van de Omega vintage horloges, omdat er toch nog redelijk wat modellen zijn die betaalbaar zijn.

Ik weet dat er hier regelmatig wat worden aangeboden, maar ik wil mij eerst even rustig oriënteren.

Ik wil voor mijn eerste vintage max. €600 betalen.
Maar waar let ik op bij een vintage Omega, met dan vooral de Seamasters en Geneve lijn (die spreken mij het meest aan in die prijsklasse)?

Het liefst een automaat of handopwinder, een quartz van tientallen jaren oud liever niet (of zijn die nog best betrouwbaar)?

Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen in mijn zoektocht.

1 like

Hoi Davy,

Wil je echt alleen een Omega of mag het ook een ander merk zijn? Qua betrouwbaarheid en nauwkeurigheid heb ik momenteel de beste ervaring met mijn Buren met 1420 uurwerk. Loopt zeer secuur (enkele seconden afwijking per dag) en een fractie van de prijs van de gemiddelde vintage Omega. Het is een 100% Swiss Made handwinder met een uitstekende gangreserve.

Succes met je zoektocht! :smile: :+1:

1 like

Kijk ook eens in de hoek Longines; bijvoorbeeld ref 8309.
Met een Omega Geneve zit je zeker goed, mits origineel :wink:

1 like

Ook een quartz kan altijd nog gemaakt worden, maar als hij wordt opgestuurd naar Zwitserland ga je de reparatie niet redden met 600 euro.

1 like

En het liefst van voor 1970! :wink:

1 like

dat sowieso. Daarna kwam the dark shit :smiling_imp:

1 like

Vintage Omega’s zijn de bom :blush::+1:

5 likes

Eens :+1:

5 likes

Ja ze zijn mooi! Maar nu wil ik graag weten waar ik op moet letten :joy:

Ik vond de Geneve die ik had maar matig, er was eigenlijk niets echt speciaals aan behalve het Omega logotje. Voor het merkpremium dat je bij een geneve betaalt kan je veel beter een Tissot/Certina/Seiko/Longines etc voor dat geld kopen. Juist als je wat omhoog gaat in de rang orde en naar de Seamasters en Connies gaat worden de Omega interessanter imo.

^^^ gaat over de nieuwere Geneves niet de 50s varianten.

Heel goed letten op originaliteit dat je geen redial koopt, dat is het belangrijkste. Ook is het belangrijk om te kijken hoe strak de kast nog is of dat hij overgepolijst is.

Ook het formaat is wel een dingetje, kan nog wel wat verschillen. Wellicht dat je een 33-34mm model bijvoorbeeld wat klein zou vinden vallen.

Dit is best n aardige Seamaster volgens mij :smiley:

3 likes

Let ook op de bandaanzet, want een stalen band moet wel passen.
Met een bijzondere bandaanzet kan je niet gemakkelijk van staal naar een lederen band.
Dus gewone lugs van 18 mm of 20 mm.

1 like