Zou een eerste vintage watch willen aanschaffen… Heb er op ebay 2 mooie exemplaren gezien.
De ene is een Rotary
Mooie vintage stijl, loopt (volgens de verkoper), …
Mijn bedenkingen bij dit horloge: “maar” 7 jewels? Is dit slecht? Na 2 dagen ook nog geen andere biedingen geweest op dit horloge (prijs staat nog steeds op +/- 20€), zien zij iets wat ik niet zie?
Heb al veel proberen op te zoeken, maar weinig over gevonden. Voorbeelden op de site van Rotary zelf lijkt deze er zeer sterk op.
De andere waar ik over twijfel is een Elgin;
Bekender merk, jaren '20 stijl, …
Nadeel is dat deze niet soepel loopt (dure herstelling?) en meerdere bieders (dus mogelijk hogere eindprijs).
Hoi Racerke, ik zou ook voor de Rotary gaan. Heeft mijn inziens een mooiere uitstraling (military).
Ik weet niet of dit je eerste vintage gaat worden!? Maar bezint eer gij begint, het zal voor dergelijke oudere types niet makkelijk zijn om aan onderdelen te komen denk ik. En houd rekening met servicekosten!! Als hij niet recent geserviced is.
En houd rekening met de grootte! Veel vintage is erg klein, waardoor je het toch niet vaak gaat dragen, dat is mij tenminste overkomen.
Moet mijn inziens, voor een vintage, toch minimaal 34mm hebben. Anders is het net of je een vrouwenhorloge draagt.
Zijn even wat tips van mijn zijde. Doe ermee wat je wil.
Ik vind de Rotary persoonlijk mooier, de Elgin heeft meer weg van een zakhorloge maar dat is puur esthetisch. Denk dat je wat betreft kosten voor een beurt relatief gelijk zal zitten qua kosten maar dit ligt er aan of je onderdelen moet vervangen of niet.
Ik zou ze allebei laten schieten. De Rotary heeft een AS 984 (alhoewel met een bruggendesign dat ik nog nooit gezien had) en is daardoor erg klein, ik vermoed rond de 30 mm. Ik heb niet zoveel moeite met kleinere vintage horloges, maar 32 mm vind ik toch wel een minimum.
Van de Elgin ziet het uurwerk er afgetrapt uit en voor deze Amerikaanse uurwerken zijn er binnen Europa heel weinig onderdelen te vinden.
Beiden zijn niet shock-resist (geen incabloc oid) en daardoor kwestbaarder in gebruik. Eén flinke stoot en je kan een probleem hebben, zeker als er niet gemakkelijk onderdelen voorhanden zijn.
Met die maat inderdaad nog geen rekening gehouden… Juist eens proberen in te schatten hoe klein deze juist is met de “flikflak” van mijn 4 jarige zoon Toch wel klein vind ik.
Dat het gevoelige horloges zijn heb ik minder probleem met, zou het enkel bij een gelegenheid dragen denk ik.
Genoeg te vinden. Regelmatig gewoon wat zoeken en dan kan je kijken wat je leuk vind. Dan op ebay bv. daarop een watch notification zetten en dan begint het feest