EHBO: Explorer 1 homage

Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een Rolex Explorer 1 homage.
Ik wil dit horloge nl gebruiken als backup werkhorloge gaan gebruiken. De komende tijd sta ik wat meer on call. Als ik opgeroepen wordt heb ik mogelijk geen tijd om m’n werkhorloge op te halen. Ik wil dus een relatief net horloge goedkoop horloge, waarbij ik geen zorgen hoef te maken om een leeg batterij of dat ie gejat wordt wanneer ik em achter laat.

Vereisten = minimaal op te geven wensen voor je horloge:
-stijl: Explorer stijl. Rustig en netjes maar ook weer geen dresser.
-vorm: rond.
-uurwerk in 't horloge: automaat en liefst handopwindbaar. Hacking is geen vereiste.
-budget: zo goedkoop mogelijk, maar wil wel iets bijleggen als dat scheelt in bepaalde zaken. Solid endlinks, saffierglas ofzo. Max ligt rond de 300 euro.
-staat: zowel occasion als nieuw mag.

Voorkeur = wensen die je optioneel aan kunt geven, zodat we nog gerichter kunnen helpen zoeken:
-materiaal: geheel metaal.
-band: metaal.
-formaat:36 t/m 42 mm
-complicaties: geen. Alleen 3 wijzers. Secondewijzer is wel belangrijk om te zien of ie al/nog loopt.
-kleuren: donkere wijzerplaat.
-andere wensen: liefst een ratchet duikersextentie, maar dat zit er vrees ik niet in.
-overige voorkeuren:

Afknappers = zaken die je niet graag in/op/aan ’t horloge ziet zitten kun je hier optioneel aangeven:
-materiaal: niks anders dan geheel metaal. Geen leren bandjes ofzo.
-functies: geen datum of wat voor extra functies.

Ik kwam zelf de Alpha Explorer tegen. Die heeft wel een geschroefde kroon, maar twijfel beetje over de 3atm. Zal voor m’n werk waarschijnlijk genoeg zijn, omdat ie alleen wat vocht te verduren krijgt onder de kraan.
Daarnaast heeft ie geen saffierglas.

Welke alternatieven zouden er nog zijn die in mijn straatje past?

P.S. Overigens lijkt een Alpha Daytona me ook mooi, maar dat terzijde…

Ik zou voor een Seiko gaan, heb gehoord dat dat de Rolex van de toekomst is. Heb je op je ouwe dag dus ook nog wat aan.

8 likes

Wat dacht je ervan om gewoon je werkhorloge te dragen in plaats van een rip off…

2 likes


6 likes

Mn standaard wetkhorloge is ook een seiko :slight_smile:
Een stevige Monster wel te verstaan. Zo kwam ik onlangs met met arm in zoutzuur terecht. Mn hand moest gefixt worden bij Cyberdyne, maar mn Seiko was nog in prima staat, zoals je in onderstaan plaatje kunt zien…

3 likes

Zoals ik in de intro al schreef is ie er voor als ik niet mn werkhorloge om heb, plotseling opgeroepen wordt en geen tijd heb om thuis mn werkhorloge te ga halen.
Dan wil ik bijvoorbeeld niet met een horloge met leer bijvoorbeeld in de olie en vetten gaan zitten.

Thx. Mooie alternatieven. Helaas niet meer te verkrijgen. Dat gaat spitten worden.

Ai, kan mn post niet meer aanpassen. Vereiste is ook geschroefde kroon. Collega had al waterschade opgelopen Doordat tijdens werk per ongeluk kroon was opengeraakt.

De Smiths Everest is gewoon verkrijgbaar bij Timefactors. Voldoet volgens mij aan je eisen, heeft alleen een plastic glaasje.

Deze? orient FER1X001B0. 100 eu via duitse webshop.

Edit: geen schroefkroon, lees t nu pas…

1 like

De Smiths Everest lijkt me gezien je wensen voor hacken, handwinden en schroefkroon inderdaad de beste optie. http://timefactors.com/smiths.htm Met de huidige koers van het Pond bovendien binnen budget (kun je nog net een nato bij bestellen :slight_smile:). Plexi lijkt me juist een pré, dan kun je de eventuele krasjes er gemakkelijk uitpoetsen.

Groeten,

Stefan

4 likes

Kijk eens op uhr.info . Die hebben een explorer homage met eta en geheel zonder logo.

3 likes

goeie inderdaad. 299 euro met ETA, 10 ATM en schroefkroon:

https://www.uhr.info/de/Dreizeiger-Uhren-von-UHR/UHR-321.html

2 likes

seiko sarb

1 like

Spijtig van het mineraalglas bij de Uhr.
Bij de Smiths is de myiota weer jammer, al moet ik nog eens opzoeken hoe goed/slecht die 9015 is.
Een van deze 2 horloges zou ook wel eens mijn volgende aankoop kunnen zijn.

1 like

9015 is een prima uurwerk. Heb nu 2 horloges waar een 9015 in zit. Lopen beide uitstekend. Doen niet onder voor een 2824 denk ik.

3 likes

Heb de verschillen teruggevonden.
Een wat luidere rotor en opwinden slechts in 1 draairichting.
Tikgetal is hetzelfde dus ik neem aan dat de 9015 even vloeiend beweegt als de 2824?

2 likes

Je kunt eens kijken naar The Iconic 2 van Manchester Watch Works. Dit model is volgens mij nog in ontwikkeling, maar mogelijk interessant. Weet niet zeker of dit in het budget past alleen.

Er is op WUS een topic over dit model. Deze foto komt uit dat topic :slight_smile:

Een andere optie is een gebruikte Armida A6 no date, mogelijk wel te vinden.

Succes!

1 like

Ligt het aan mij of zijn deze wijzers veel te kort?

1 like

Denk t ook niet. Zelf had ik alleen pech met mn ancon. Daar liep ie veels te snel.